https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Utrudnienia na DK 94 w Olkuszu. Trwają prace związane z przebudową "starej czwórki". Nawet kilkukilometrowe zastoje na drodze

Paweł Mocny
Kolejne zwężenia na "94" w Srebrnym Mieście
Kolejne zwężenia na "94" w Srebrnym Mieście Paweł Mocny
Przejeżdżający przez Olkusz kierowcy muszą się liczyć z dużymi utrudnieniami w ruchu. Wykonawca wielkiej przebudowy drogi krajowej numer 94 przystąpił już do pierwszych prac w obrębie jezdni. W efekcie na drodze w kierunku Krakowa zaczęły tworzyć się nawet kilkukilometrowe korki. W najgorszym do tej pory momencie dojazd z Bolesławia do Olkusza, który „standardowo” powinien zająć około 10 minut, trwał ponad pół godziny.

Takich korków Olkusz jeszcze nie widział. Remont DK 94 daje się we znaki

Mimo, że rozbiórka drogi krajowej numer 94 w Olkuszu jeszcze się nie rozpoczęła, to kierowcy już muszą liczyć się z ogromnymi utrudnieniami w ruchu.

- Z tydzień wcześniej z Bolesławia do centrum Olkusza szło zajechać w niecałe 10 minut. Po tym jak zaczęli roboty przy kopalni zajechałem w 30 minut. Aż strach pomyśleć co będzie jak rozkopią te pięć kilometrów. Chyba czas odświeżyć rower – mówi pan Adam z okolic Olkusza.

Wszystko zaczęło się w czwartek, 18 lipca. To właśnie wtedy wykonawca przebudowy „starej czwórki” rozpoczął pierwsze prace w obrębie jezdni – wykonanie przewiązki oraz utworzenie tymczasowej zatoki autobusowej. W najgorszym momencie (w piątek, 19 lipca) kierowcy poruszający się w stronę Krakowa stali w około sześciokilometrowym korku, który ciągnął się od kopalni „Pomorzany” w Bolesławiu aż do skrzyżowania z ulicą Wspólną w Olkuszu. W pozostałe dni utrudnienia były już mniejsze.

Pierwsze prace w obrębie jezdni. Roboty prowadzone są w ramach wielkiej przebudowy "starej czwórki"
Pierwsze prace w obrębie jezdni. Roboty prowadzone są w ramach wielkiej przebudowy "starej czwórki" Małgorzata Gleń

Kolejne utrudnienia - wtorek, 23 lipca

Kolejne utrudnienia przyniósł wtorek – 23 lipca. Zwężenia zostały zastosowane na wysokości zjazdu w ulicę Sławkowską, na wysokości OMNI, przed skrzyżowaniem z ulicami Pakuska i Króla Kazimierza Wielkiego oraz za skrzyżowaniem z ulicą Wyszyńskiego. Przez większość dnia powodowały one jedynie spowolnienie ruchu. Niewielkie korki utworzyły się jedynie w godzinach szczytu. Zgodnie z informacjami, które GDDKiA przekazała olkuskiemu urzędowi miejscowe utrudnienia będą występować do 28 lipca.

Warto zaznaczyć, że zgodnie z danymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad codziennie drogą krajową przez Olkusz przejeżdżają około 33 tysiące pojazdów. W głównej mierze są to samochody poruszające się między Śląskiem i Krakowem. Jedyną alternatywą dla DK 94 jest A4. Autostrada jest jednak płatna, więc z reguły kierowcy wybierają właśnie drogę przez Srebrne Miasto.

Kolejne zwężenia na "94" w Srebrnym Mieście
Kolejne zwężenia na "94" w Srebrnym Mieście Paweł Mocny

Po zakończeniu trwających prac wykonawca przystąpi do rozbiórki „starej czwórki”. Wówczas wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Zgodnie z dokumentem południowa część jezdni zostanie całkowicie wyłączona z ruchu, a ten zostanie w całości przeniesiony na część północną. Ponadto przejazd między Rabsztyńską i Kościuszki zostanie uniemożliwiony (przez skrzyżowanie na wprost) a na skrzyżowaniu 20 Straconych i Mickiewicza utworzone zostanie tymczasowe rondo. Jedyne możliwe objazdy wiodą po drogach lokalnych a te mogą „nie wytrzymać” ilości samochodów, których kierowcy będą chcieli uniknąć korków.

Na ten moment o wszystkim informują przedstawiciele Urzędu Miasta i Gminy Olkusz. Utworzona przez GDDKiA „z okazji” remontu DK 94 strona internetowa świeci pustkami. Bieżących informacji o „starej czwórce” nie sposób znaleźć także na oficjalnej stronie internetowej dyrekcji dróg krajowych.

- Wielokrotnie uczulaliśmy inwestora i wykonawcę, że bardzo ważne jest dla nas, by mieszkańcy Olkusza byli jak najlepiej poinformowani o tym, jak będą prowadzone prace związane z przebudową DK 94. Każdą uzyskaną informację o utrudnieniach w ruchu, czy przygotowanych rozwiązaniach komunikacyjnych, będziemy na bieżąco przekazywać – zadeklarował rzecznik prasowy Urzędu Miasta i Gminy Olkusz Michał Latos.

Prace mają potrwać do września 2026 roku. Wykonawcą inwestycji wartej około 217,5 miliona złotych jest konsorcjum firm: NDI, NDI Sopot, Masfalt i Drogomex. Przedsięwzięcie zakłada między innymi: utworzenie skrzyżowania dwupoziomowego przy Rabsztyńskiej i Kościuszki, wybudowanie ronda turbinowego przy Spółdzielczej i Kruszcowej, a także budowę nowych ścieżek pieszo-rowerowych, ekranów akustycznych, chodników, oświetlenia i kładki dla pieszych przy Szkolnej.

Rozbiórka DK94 w Olkuszu coraz bliżej. Znamy zarys tymczasowej organizacji ruchu na czas przebudowy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska