https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga kierowcy: prędkość auta będą Wam mierzyć na odcinkach

Do końca roku na drogach będzie funkcjonować 29 odcinków, na których ITD skontroluje prędkość
Do końca roku na drogach będzie funkcjonować 29 odcinków, na których ITD skontroluje prędkość
Na trzech pierwszych odcinkach zdjęcia już są wykonywane. Do tej pory ukarano ok. 300 kierowców Do końca roku prędkość przejazdu po trasie będzie sprawdzana w 29 miejscach, w tym w Małopolsce.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego uruchamia system odcinkowego pomiaru prędkości. Kosztował ok. 9 mln zł. Na razie jeśli kierowca przejedzie wytyczony odcinek zbyt szybko, fotoradar zrobi mu zdjęcie na trzech drogach w kraju. Do końca roku taki pomiar będzie już wykonywany na 29 odcinkach dróg, w tym na trasie z Tarnowa do Ładnej.

Od 19 listopada pomiar prędkości wykonywany jest na odcinkach w Łosiowie (woj. opolskie), Łuszczowie (woj. lubelskie) i ze Zwierek z Zabłudowa (woj. podlaskie). Kolejne odcinki mają być uruchamiane systematycznie, bez ostrzeżenia.

Listę wszystkich zamieszczamy poniżej. - 20 odcinków jest już odebranych, na większości trwają testy - tłumaczy Adrian Kurza z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. - W przypadku 9 trwa odbiór lub montaż urządzeń. W tej ostatniej grupie jest jedyny, 5,4-kilometrowy odcinek na terenie Małopolski.

Trasy z odcinkowym pomiarem są oznakowane tak jak fotoradary - na początku odcinka (na tabliczce z symbolem fotoradaru znajduje się napis „kontrola średniej prędkości na odcinku xxx km”). Na końcu są bramownice z kamerami.

Są pierwsze wezwania do zapłaty dla kierowców, którzy zbyt szybko pokonali monitorowane już odcinki. - Dotychczas zarejestrowaliśmy tam około 300 wykroczeń - mówi Adrian Kurza. W zależności od stopnia wykroczenia można „zarobić” mandat do 500 zł. Można też stracić prawo jazdy na trzy miesiące za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym.

Odcinkowy pomiar prędkości opiera się na kamerach umieszczonych na początku i końcu drogi objętej kontrolą, rejestrujących precyzyjnie czas przejazdu. Na podstawie długości odcinka i czasu, w jakim przejechał go kierowca, wyliczana jest średnia prędkość pojazdu. Jeśli jest wyższa niż dopuszczalna szybkość, na końcu odcinka kamera robi zdjęcie auta. Kara za przekroczenie prędkości na odcinku jest nakładana w identyczny sposób, jak w przypadku mandatu z fotoradaru.

GITD uzyskuje dane właściciela auta z Centralnej Ewidencji Pojazdów i wysyła do niego wezwanie do wskazania kierującego. Właściciel może: przyznać się do popełnienia wykroczenia i przyjąć mandat, odmówić przyjęcia mandatu - wtedy sprawa trafi do sądu, wskazać, komu dał auto.

Jeśli nie przyznamy się do prowadzenia samochodu ani nie wskażemy komu go udostępniliśmy, GITD też nałoży na nas mandat. Odmowa jego przyjęcia również skończy się w sądzie. Od 30 października, zarówno w przypadku pomiaru odcinkowego, jak i tradycyjnych fotoradarów, do wezwania do zapłaty GITD dołącza zdjęcie.

Razem z odcinkowym pomiarem prędkości Inspekcja Transportu Drogowego uruchamia też system kontroli przejazdu na czerwonym świetle. W całym kraju działa 20 takich miejsc, w tym 2 w Małopolsce: w Olkuszu, na drodze krajowej 94 - skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej i na tej samej drodze w Łukanowicach (pow. tarnowski) - skrzyżowanie z drogą na Sierachowice. Dotychczas Inspekcja zapowiadała, że system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym będzie rozwijany. Tu może się jeszcze dużo zmienić. Nowy wiceminister spraw wewnętrznych Jarosław Zieliński zapowiedział spore zmiany w działaniu ITD. Instytucja może zostać nawet zlikwidowana, jej funkcjonariusze mieliby zasilić szeregi policji. Chodzi m.in. o to by kontrole, za które obecnie odpowiada ITD, odbywały się całą dobę. Dziś jest to niemożliwe, bo Inspekcja pracuje jak urząd. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji potwierdza, że są takie plany, jednak nie zdradza szczegółów. Równocześnie zapowiedziano, że znikną niektóre fotoradary stacjonarne. Ile dokładnie, gdzie i kiedy - tego też na razie nie wiadomo.

Tutaj wprowadzą odcinkowy pomiar prędkości

1. Babigoszcz - Gniazdowo, woj. zachodniopomorskie, droga krajowa nr 3, długość 4,77 km.
2. Olsztyn - Gietrzwałd, woj. warmińsko-mazurskie, droga nr 16, długość 5 km.
3. Gniazdowo - Piecki, woj. warmińsko-mazurskie, droga nr 59, długość 5,83 km
4. Kisielnica - Stawiski, woj. podlaskie,droga nr 61, długość 6,21 km
5. Zwierki - Zabłudów, woj. podlaskie, droga nr 19, długość 3,88 km
6. Sulechów, woj. lubuskie, droga nr 32, długość 3,47 km
7. Szlichtyngowa - Górczyna, woj. lubuskie, droga nr 12, długość 2,55 km
8. Lubin, woj. dolnośląskie, droga nr 3, długość 1,95 km
9. Rybitwy - Polesie, woj. mazowieckie, droga nr 7, długość 1,98 km
10. Pawłowo, woj. mazowieckie, droga nr 7, długość 1,65 km
11. Szymaki, woj. mazowieckie, droga nr 7, długość 1,042 km
12. Karniewo, woj. mazowieckie, droga nr 60, długość 1,79 km
13. Strachówka, woj. mazowieckie, droga nr 50, długość 2,652 km
14. Sochaczew, woj. mazowieckie, droga nr 50, długość 2,92 km
15. Zakręt, woj. mazowieckie, droga nr 2, długość 1,345 km
16. Kołbiel, woj. mazowieckie, droga nr 50, długość 2,75 km
17. Złota, woj. łódzkie, droga nr 72, długość 3,282 km
18. Tomaszów Mazowiecki, woj. łódzkie, droga nr 48, długość 2,17 km
19. Kluki, woj. łódzkie, droga nr 8, długość 1,51 km
20. Łosiów, woj. opolskie, droga nr 94, długość 2,158 km
21. Tarnowskie Góry, woj. śląskie, droga nr 11, długość 1 km
22. Wilcza - Nieborowice, woj. śląskie, droga nr 78, długość 2,2 km
23. Gorzyce, woj. śląskie, droga nr 78, długość 0,99 km
24. Gorzyce, woj. śląskie, droga nr 78, długość 0,85 km
25. Górno, woj. świętokrzyskie, droga nr 74, długość 4,05 km
26. Łuszczów, woj. lubelskie, droga nr 82, długość 2,9 km
27. Kolbuszowa, woj. podkarpackie, droga nr 9, długość 3,65 km
28. Tarnów - Ładna, woj. małopolskie, droga nr 94, długość 5,4 km
29. Krościenko Wyżne - Iskrzynia, woj. podkarpackie, droga nr 19, długość 1,315 km

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

u
ustrzelony
Jak kogoś pomierzy, to polecam punkciki.com - można pozbyć się swojego problemu na rzecz kogoś innego ;)
r
rolnik z małopolski
jeśli w polsce zbuduje się drogi dwujezdniowe a nie ścieżki dla rowerów to niepotrzebne będą odcinkowe pomiary prędkości . Należy zbudować dwujezdniową drogę z sącza do brzeska a potem dopiero WYMAGAĆ ! a nie odwrotnie . Bo narazie to zwykła próba wyłudzenia pieniędzy ...i nic poza tym .
J
Jarpo
Kazimierza Wielkiego i Pakuska to NIE JEST skrzyżowanie,te drogi się NIE KRZYŻUJĄ
m
mieszkaniec centrum
Jak chce jeździć 50km/h to wsiądź na rower. Auto może poruszać się z prędkością do 250km/h i do tego należy go wszędzie wykorzystywać.
k
kk
to będę przestrzegał i się nie wkurzał.
M
Mati
Przestrzegaj przepisy to nie stracisz ani złotówki, jak chcesz jeździć jak wariat, płac za to , a nie użalają się tutaj nad sobą
K
Klexxx
Sory ale pierwszy i ostatni raz wszedłem na waszą stronę ,Ilość reklam i wyskakujących dupereli poraża. Albo chcecie mieć oglądalność i pozytywne opinie albo kilka groszy za to jak ktoś nieopatrznie kliknie reklamę. Wybór należy do was
P
Paweł
Do tej pory ograniczenia prędkości istniały tylko teoretycznie. Odcinkowe pomiary prędkości powinny to zmienić i ograniczyć liczbę świrów na drogach.
A
Alojzy
wreszcie skończy się jazda 100 km/h, przed radarem 50km/h i zaraz po radarze znów 100km/h. Takich cwaniaczków należy tępić z całą surowością.
g
gosc
Skurwiele zasrane tylko doić to społeczenstwo ile wlezie, to ich główne zadanie
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska