Zajezdnia MPK w Krakowie została wybrana na miejsce tego wyjątkowego pokazu, ponieważ właśnie tam od czerwca 2022 roku są eksploatowane autobusy zasilane wodorem i to tam stanęła pierwsza w Polsce stacja Orlenu do tankowania wodoru.
- Bardzo się cieszymy, że to właśnie Kraków został wybrany na miejsce tego pokazu. Nasze przedsiębiorstwo już od prawie dwóch lat eksploatuje autobusy zasilane wodorem różnych producentów. Zdobyte przez nas doświadczenie pozwoli na rozwój floty autobusów wodorowych w Krakowie wraz z przygotowaniem niezbędnej do tego infrastruktury – powiedział podczas prezentacji wiceprezes MPK Mariusz Szałkowski.
MPK chce kupić nowe Mercedesy
Krakowski przewoźnik złożył już wniosek o dofinasowanie zakupu 10 autobusów wodorowych. Gdy tylko ten wniosek uzyska akceptację, zostanie ogłoszony przetarg na dokonanie zakupu. Jednocześnie zarząd MPK w Krakowie już zaakceptował projekt przygotowania nowej zajezdni do obsługi autobusów zasilanych wodorem.
Zasięg autobusu to nawet 400 km
- Zaprezentowany w zajezdni MPK w Krakowie wodorowy autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell potrafi na trasie o średnich wymaganiach pokonać nawet do 400 km. Podstawą jest tu napęd bateryjno-elektryczny. Ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, będące wodorowym generatorem prądu, służy do zwiększenia zasięgu. Dzięki korzystnemu rozkładowi masy technologia ta umożliwia uzyskanie dużej zdolności przewozowej. Ze względu na duży zasięg nie przewiduje się doładowywania baterii na trasie. Ładowanie odbywa się zawsze w zajezdni za pomocą złącza plug-in - informuje MPK w Krakowie.
Autobus eCitaro fuel cell jest pierwszym Citaro wyposażonym w ogniwa paliwowe, które wykorzystują wodór i tlen z powietrza do generowania energii elektrycznej dla silników elektrycznych podczas jazdy. Daimler Buses zdecydował o zastosowaniu napędu z baterią o dużej pojemności i kompaktowym ogniwem paliwowym. Ogniwo wodorowe eCitaro fuel cell nie służy tu zatem jako główne źródło energii, a jedynie do zwiększenia zasięgu.
Ponadto, eCitaro fuel cell - w przeciwieństwie do pojazdów napędzanych czystym wodorem z niewielką baterią buforową - jest w stanie znacznie lepiej magazynować w swoich dużych bateriach energię odzyskiwaną w ramach rekuperacji. I właśnie w ruchu miejskim, gdzie autobus często musi zwalniać, zwłaszcza zaś w miejscach o wymagającej topografii, ma to znaczący wkład w ogólny bilans oszczędności osiąganych przez eCitaro fuel cell.
Duża pojemność baterii pozwala na wykorzystanie dużej mocy napędowej na dłuższych dystansach, na przykład na wzniesieniach terenu w obszarach górskich, bez konieczności pracy ogniwa paliwowego w górnym, a tym samym nieefektywnym zakresie mocy.
Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele
