https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Nowym Sączu powstaje Lokalne Centrum Sterowania dla linii Podłeże-Piekiełko

Klaudia Kulak
Budowa LCS w Nowym Sączu już się rozpoczęła
Budowa LCS w Nowym Sączu już się rozpoczęła PKP PLK
Ruszyła budowa nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania w Nowym Sączu, dla modernizowanej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko. Obiekt, w którym pracować będą kolejarze odpowiedzialni za bezpieczny i sprawny ruch pociągów w regionie jest budowany przy ul. Asnyka. - W pomieszczeniach budynku będą znajdowały się komputery i urządzenia teletechniczne, konieczne do prowadzenia ruchu pociągów. Będą także pomieszczenia socjalne i magazyny. Pracą LCS –u kierować będą dyżurni ruchu - informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PKP PLK realizują w Małopolsce dużą inwestycję wartą kilka miliardów złotych. Przebudowa linii 104 Chabówka - Nowy Sącz będąca częścią linii Podłęże - Piekiełko ma zapewnić komfortowe podróże pociągiem do Krakowa w godzinę. Na to czekają mieszkańcy regionu, którzy przez lata byli wykluczeni komunikacyjnie. Cała inwestycja bezpowrotnie zmienia też oblicze Nowego Sącza.

Jej częścią jest rozpoczęta budowa obiektu dla Lokalnego Centrum Sterowania (LCS), który powstaje na działce przy zbiegu ulic Waryńskiego i Kolejowej. - Obiekt usytuowano na nasypie, równolegle do osi torów. Wartość prac budowlanych przy realizacji LCS Nowy Sącz, to 4,7 mln złotych. Obecnie po przygotowaniu podłoża, wykonywane są ściany obiektu. Zakończenie prac planowane jest na sierpień 2025 r. - dodaje Szalacha.

Oprócz tego inwestycja bezpowrotnie zmienia oblicze Nowego Sącza w wielu innych miejscach. Mowa tutaj między innymi o nowym moście kolejowym, gdzie prace są bardzo zaawansowane. Gotowe są już podpory, na których układany jest szalunek pod właściwą konstrukcję obiektu. Nowa przeprawa połączy oba brzegi w przyszłym roku.

Budują też nowe wiadukty, w tym na ul. Krakowskiej, która została zamknięta na prawie dwa lata. Tam nowy fragment drogi znajdzie się pod torami kolejowymi, które poprowadzone zostaną wiaduktem. Tuż obok powstanie przystanek kolejowy.

Wiele zmienia się też w pobliżu ul. Kolejowej i Asnyka w Nowym Sączu. Pojawiły się tam już głębokie wykopy, które są pierwszym etapem prac, po których w tym miejscu zmieni się cały układ komunikacyjny. To przełoży się na wygodę i bezpieczeństwo mieszkańców miasta. Zupełnie zmienił się również teren w okolicach ulicy Kościuszki.

Wzmacniany jest tam grunt pod linią kolejową. Dzięki betonowym palom, które zostały wbite w ziemię możliwa jest odpowiednia stabilizacja nawierzchni przy torach kolejowych, co umożliwi pociągom rozwijanie większych prędkości.

Przypomnijmy, że modernizacja linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko” to obok budowy „Sądeczanki” jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w regionie. Po jej zakończeniu, czas przejazdu pociągiem między Krakowem a Nowym Sączem skróci się do ok. godziny. Przyczyni się też do rozwoju kolei w regionie, a co za tym idzie - wzrostu znaczenia tego środka transportu.

Czy inwestycja nie jest zagrożona? PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we wtorkowym komunikacie poinformowały, że wypowiadają umowę firmie Strabag Sp. z o.o. na modernizację linii kolejowej nr 104 na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna, będącego częścią kluczowego dla rozwoju komunikacyjnego w regionie projektu Podłęże – Piekiełko.

Podstawą do tego miały być liczne nieprawidłowości i opóźnienia. Wykonawca wydał krótkie oświadczenie i nie zgadza się z decyzją spółki kolejowej. Na razie nie wiadomo, czy wpłynie to negatywnie na termin realizacji inwestycji.

To wyjątkowe miejsce na mapie Małopolski. Astro Centrum w Chełmcu oficjalnie otwarte!

od 16 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska