– Dokładnie cztery miesiące temu został otwarty zamiejscowy oddział WITD w Miechowie. Dziś na mapie pojawiła się kolejna jednostka wzmacniająca północno-zachodnią część województwa, tym razem w Olkuszu. To już szósty oddział terenowy Inspekcji, obok Nowego Sącza, Nowego Targu, Tarnowa, Chrzanowa i Miechowa. Administracja i służby muszą być w terenie, blisko mieszkańców – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
- Tutaj na ziemi olkuskiej, w Małopolsce, po raz kolejny dotrzymujemy słowa. Priorytetem rządu Prawa i Sprawiedliwości są bezpieczne polskie drogi. Nie tylko wielkie inwestycje, autostrady, drogi ekspresowe czy wsparcie samorządów w przebudowie i modernizacji dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich, ale także odpowiednie zachowania na drodze – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
ITD ma zamiar rozwijać się. Zatrudni 80 nowych inspektorów zaznaczył główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur.
– Lokalizacja oddziału w Olkuszu jest uzasadniona m.in. bardzo dużym natężeniem pojazdów ciężarowych oraz autobusów rejsowych przemieszczających się po drodze krajowej nr 94 łączącej województwo śląskie z województwem małopolskim. To także kwestia bardzo dużego ruchu pojazdów ciężarowych czy nienormatywnych. Rozbudowa sieci oddziałów terenowych pozwala wzmocnić tak ważną służbę, jaką jest Inspekcja Transportu Drogowego. Dziękuję wszystkim inspektorom, którzy na co dzień stoją na straży przepisów ruchu drogowego – dodaje wojewoda Kmita.

Utworzenie oddziału zamiejscowego w Olkuszu zostało także podyktowane bardzo dużym ruchem pojazdów przewożących odpady, pojazdów zagranicznych czy pojazdów przewożących materiały niebezpieczne. Umożliwi on przeprowadzanie kontroli drogowych na terenie gmin Olkusz, Bolesław, Klucze, Wolbrom i Trzyciąż.
ITD w Małopolsce
W 2022 r. małopolscy inspektorzy przeprowadzili prawie 14,5 tys. kontroli i nałożyli na kierowców 5114 mandatów karnych. Najczęściej ujawnianymi nieprawidłowościami były: brak wymaganych dokumentów, naruszenie czasu jazdy i odpoczynku kierowców, a także niewłaściwy stan techniczny pojazdu. Kontrolerzy zatrzymali 669 dowodów rejestracyjnych, a 221 pojazdów nie zostało dopuszczonych do dalszej jazdy ze względu na bardzo poważne usterki techniczne.
Nowe furgony dla małopolskiej WITD
Otwarcie nowego oddziału WITD w Olkuszu było również okazją do zaprezentowania nowo zakupionych pojazdów. To trzy furgony ze specjalistycznym wyposażeniem. Pojazdy zostały sfinansowane ze środków budżetu państwa, których dysponentem jest Wojewoda Małopolski. Ich wartość to 1 094 000 zł. Na konto WITD zostały przekazane przez Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie w grudniu 2022 r. Wojewoda wystąpił w marcu 2022 r. o zwiększenie swojego budżetu na ten cel, aby doposażyć i właściwie przygotować Wojewódzki Inspektora Transportu Drogowego pod kątem kolejnych zadań, realizowanych przez tę jednostkę zespoloną, m.in. wynikających z wdrażanych regulacji w ramach Pakietu Mobilności.
– Radiowozy zostały wyposażone w najnowszy sprzęt kontrolny taki jak przenośne wagi automatyczne służące do pomiaru masy pojazdów, testery czy dymomierze, a także system paneli fotowoltaicznych. Zastosowano w nich szereg niezwykle pomysłowych i nowatorskich rozwiązań, które ułatwią pracę inspektorów w codziennej służbie. Pojazdy dostosowane są do potrzeb Inspekcji Transportu Drogowego i pełnią funkcję przenośnego biura inspektorów WITD – wymienia wojewoda Łukasz Kmita.
- Na szczególną uwagę zasługuje wyposażenie pojazdów w najnowsze urządzenia - anteny, które umożliwiają zdalny transfer danych. Za pomocą technologii DSRC w ciągu niespełna sekundy można pobrać informacje z przejeżdżającego pojazdu. Zakodowane dane trafią do komputera inspektora. Po odkodowaniu dadzą odpowiedź, czy m.in. mogło dojść do ewentualnej manipulacji tachografu (urządzenia rejestrującego czas jazdy i odpoczynku kierowcy). Jeśli tak, pojazd zostanie zatrzymany do szczegółowej kontroli drogowej, a inspektorzy pobiorą z tachografu pełne dane. Pobrane zdalnie dane informują, czy np. doszło do jazdy bez włożonej karty kierowcy, czy zostały przekroczone obowiązujące normy czasu pracy kierowcy, jaka jest obecnie czynność pojazdu, czy kierujący przekraczał dopuszczalną prędkość- mówi małopolski wojewódzki inspektor transportu drogowego Paweł Kucharczyk.

– Anteny DSRC będą niezastąpionym narzędziem dla inspektorów w zwalczaniu różnego typu nieprawidłowości i manipulacji. Co istotne, od 2021 roku stale zwiększa się liczba inspektorów transportu drogowego w Małopolsce – w 2022 i 2023 roku po 6 etatów, a kolejne zwiększenie, również o 6 etatów, zaplanowane jest na 2024 rok. Małopolska Inspekcja Transportu Drogowego rośnie w siłę także w tym aspekcie, co jest niezwykle ważne dla sprawnej realizacji zadań kontrolnych powierzonych tej jednostce – dodaje wojewoda Kmita.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Opuszczone rudery szpecą Olkusz, Klucze i Bukowno. Zobaczcie zdjęcia
- Już dwunasty raz kuli kosy powstańcze w kuźni Na Wierzbiu w Żuradzie
- Po spalonym budynku dworca został pusty plac. Co powstanie w tym miejscu?
- Podtopienia w Olkuszu i okolicach to tylko kwestia czasu. Będą odszkodowania?
- Minęło 60 lat, odkąd wieża ciśnień zniknęła z rynku w Olkuszu
- Poznajcie TOP 13 pediatrów w Olkuszu w opinii rodziców małych pacjentów
