https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ważna umowa ws. północnej obwodnicy Krakowa

Piotr Ogórek
Północna obwodnica Krakowa kończy się obecnie na Węźle w Modlnicy
Północna obwodnica Krakowa kończy się obecnie na Węźle w Modlnicy archiwum
W poniedziałek 9 stycznia podpisano umowę na wykonanie koncepcji programowej dla Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52. To wstęp do przygotowania projektu, a następnie budowy obwodnicy. Wykonawca ma 13 miesięcy na przygotowanie koncepcji.

Pod koniec sierpnia zeszłego roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycyjny dla północnej obwodnicy Krakowa (POK). Rząd przekazał później na prace koncepcyjne 10 mln zł. Na początku września rozpisano przetarg na przygotowanie szczegółowej koncepcji drogi. Wykonawcę wybrano na początku grudnia, a umowę podpisano teraz. POK ma powstać do 2022 roku. Jej szacunkowy koszt to 1-1,5 mld zł.

Firmą, która przygotuje koncepcję przebiegu POK jest firma Sweco Engineering. Koszt inwestycji to 6 mln 843 tys. zł brutto. Czas na realizację to 13 miesięcy od dnia podpisana umowy.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, północna obwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych, ciągu drogi ekspresowej S52. Termin przejazdu pierwszego samochodu północną obwodnicą to 2022 rok, ale Andrzej Adamczyk liczy, że uda się to przyspieszyć.

Firma Sweco ma przygotować analizy i prognozy ruchu, organizację ruchu dla odcinków objętych zamówieniem, dokumentację bezpieczeństwa tuneli, plan działań ratowniczych w zakresie części techniczno-budowlanej, materiały informacyjne, opracowania ekonomiczno-finansowe, opinię geotechniczną, projekty robót geologicznych dla dokumentacji geologiczno-inżynierskich, dokumentację geologiczno-inżynierską, projekt robót geologicznych dla dokumentacji hydrogeologicznej, dokumentację hydrogeologiczną, dokumentację badań podłoża gruntowego, dokumentację hydrologiczno-hydrauliczną.

Oprócz tego przygotowane mają być materiały koncepcyjne do uzyskania DŚU (decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla brakującego 400-metrowego odcinka przed węzłem Modlnica ), przedmiary i kosztorysy oraz Program Funkcjonalno-Użytkowy.

Północna obwodnica ma mieć po trzy pasy w każdym kierunku i liczyć prawie 15 km długości. Połączy ona węzeł Modlniczka z węzłem Mistrzejowice w Krakowie powstającym w ramach budowy odcinka trasy S7 od węzła Igołomska do granicy województwa świętokrzyskiego.

Na POK dopuszczona prędkość będzie wynosić 80 lub 100 km/h. Planowanych jest sześć wiaduktów w ciągu POK, cztery nad obwodnicą oraz trzy mosty.

Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę. Obecnie na południowej autostradowej obwodnicy Krakowa średniodobowy ruch przekracza 50 tys. pojazdów na dobę, a w przypadku odcinka węzeł Kraków Tyniec – węzeł Kraków Sidzina to 64 tys. pojazdów na dobę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wężyk
Trzy pasy ekspresówki i 80 km/h?????
I
Inzynier
Teraz to dowaliłes. Naukowcy z Politechniki są tylko naukowcami teoretycznymi. Oni nie mają pojęcia o praktycznych aspektach projektowania inżynieryjnego. W praktyce to wygląda tak że studenci oddalają całą robotę którą potem podpisują profesorowie. Efektem tego jest projekt podrecznikowy bez polotu, bez zastosowania współczesnych rozwiązań. Polskie uczelnie tkwią dalej w marazmie czasem jeszcze sięgającym standardów z PRL u. A tak na marginesie dobrze że nową koncepcję wzięła świeża firma. Bo tą dotychczasową projektowania właśnie absolwenci naszych Politechniki. Zastosowane rozwiązania bardziej nadają się do budowy bunkrów niż nowoczesnych dróg. Decyzje środowiskową procedowalo się chyba z 10 lat i nikt nie zauważył że brakuje 400 metrowego odcinka? Śmieszne. Może nowe rozdanie coś zmieni.
l
lolo
Ja bym zlecił te "roboty" polskim państwowym politechnikom. Tylu utytułowanych myślicieli jest zatrudnionych, ale praktycznie do niczego się nie garną. Może nie potrafią, ale nie sądzę. Myślę, ze za 1/2tej ceny dobrany zespół zrobiłby to samo, koordynując zlecane na zewnątrz roboty. No ale oni są od czego innego - od innowacyjności czy jak tam to zwą! Kabaret !
k
kk
Ministrze Adamczyk! Jeśli nie spełni pan obietnic to już k...w nic nie uwierzę żadnemu politykowi! Oby budowa ruszyła w 2018 r. wówczas już nikt i nic jej nie zatrzyma!!!
R
Rydz
Przez cale lata PO zajmowalo sie rozsprzedarza Polski, dobiero teraz prawdziwy Polski rzad zaczyna o Polske dbac. Oby tylko kanalie typu Kijowskiego nie dorwaly sie do zrodla bo wtedy wszystko rozkradna.
l
luke
Wbiją łopatę to uwierzę... Przejadę to uwierzę. Wschodnia obwodnica z S7 miała być do 2009 cała gotowa.
K
Krakus
PO miało tych miesięcy prawie 100 i nie kiwnęło palcem w sprawie realizacji POK. Teraz musimy nadrabiać czas stracony przez tych farfocli, gdy byli u władzy.
p
ps
Chińczycy w 13 m-cy to by wybudowali tą obwodnicę a u nas koncepcja . Potem plany pozwolenia i może budowa, tak pewnie koło 2030 to może ta droga będzie gotowa.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska