https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wyburzą wiadukt kolejowy w Mordarce. Przygotowują teren pod linię kolejową Chabówka-Nowy Sącz i najdłuższy tunel w Polsce

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
W Mordarce (gmina Limanowa) zaplanowano wyburzanie wiaduktu kolejowego, będą utrudnienia i zmiana organizacji ruchu. Wyznaczono już objazdy. Prace mają rozpocząć się 5 sierpnia. Przygotowują teren pod nowe tory i najdłuższy w Polsce tunel, który usprawni ruch pociągów na trasie w ramach modernizacji linii nr 104 Chabówka-Nowy Sącz.

Rozpoczynają prace w Mordarce. Będą utrudnienia i objazdy

PKP Polskie Linie Kolejowej już jakiś czas temu podpisały umowę z konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak na modernizację najdroższego odcinka linii 104 Chabówka - Nowy Sącz czyli trasy Limanowa - bocznica Klęczany. To będzie historyczna inwestycja, bo pod Pisarzową powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Do jego wydrążenia użyją specjalnej maszyny TBM, która przypłynie z Chin a następnie zostanie przetransportowana na miejsce budowy. Prace powinny rozpocząć się w połowie 2025 roku.

Obecnie na odcinku Klęczany – Limanowa trwają prace przygotowawcze do budowy nowych torów i obiektów inżynieryjnych. Wykonawcy demontują tory i szykują plac budowy do kolejnych etapów inwestycji.
Już od 5 sierpnia na kierowców będą czekać utrudnienia w ruchu. Zostanie wprowadzona tymczasowa zamiana organizacji ruchu na drodze powiatowej w miejscowości Mordarka, która powinna potrwać przez tydzień.

- Tymczasowa organizacja ruchu jest wprowadzana na czas rozbiórki istniejącego wiaduktu kolejowego. W związku z koniecznością zamknięcia odcinka drogi powiatowej zostanie poprowadzony objazd. Przewidywany czas prac i utrudnień od 5 do 12 sierpnia - poinformowały władze gminy Limanowa.

Objazdy zostaną poprowadzone następująco: dla kierunku Limanowa – drogami DP 1611K Cieniawa - Mordarka, DK 28 oraz DP 1551K – Limanowa – Chełmiec (ul. M. B. Bolesnej). W kierunku Pisarzowa/Nowy Sącz – drogami DK 28, DP 1611K Cieniawa – Mordarka.

Konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak ma 31 miesięcy na modernizację części linii kolejowej nr 104 Chabówka-Nowy Sącz, na odcinku Limanowa-bocznica Klęczany. To 13 km nowej trasy, która ma umożliwić ruch pociągów z Nowego Sącza do Krakowa. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miasta w Małopolsce.

Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych. Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to jeden miliard 930 milionów złotych. Wlot do tunelu będzie w Męcinie, a wylot – w Mordarce.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska