https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wyremontują linię kolejową z Krakowa w kierunku Warszawy. Prace będą możliwe dzięki pieniądzom z KPO

Piotr Tymczak
W ramach środków z KPO ma zostać poprawiony stan infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny, na odcinku Tunel – Kraków.
W ramach środków z KPO ma zostać poprawiony stan infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny, na odcinku Tunel – Kraków. Andrzej Banaś
Po zmianie sposobu zagospodarowania części środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały listę projektów możliwych do zrealizowania dzięki oszczędnościom. Znalazła się na niej inwestycja, dotycząca poprawy infrastruktury kolejowej w Małopolsce.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują realizację siedmiu istotnych inwestycji, dzięki uwolnionym środkom finansowym z Krajowego Planu Odbudowy. Jest to efekt odejścia od realizacji dwunastu przeskalowanych i nieekonomicznych projektów, które po zrealizowaniu nie zapewniłyby oczekiwanych efektów zakresu sieci. Ministerstwo Infrastruktury zaakceptowało propozycję projektów, które przełożą się na osiągnięcie optymalnych efektów dla rozwoju polskiej sieci kolejowej - informują w PKP PLK.

Na pierwszym miejscu na liście znalazła się inwestycja w naszym regionie - poprawa stanu infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny, na odcinku Tunel – Kraków.

Cała linia od Warszawy Zachodniej do Krakowa Głównego mierzy 317,164 km. Wykorzystywana jest w ruchu pasażerskim i towarowym.

Na całej linii wszystkich stacji i przystanków jest 77. Stacjami i przystankami, na których zatrzymują się pociągi pośpieszne, są Warszawa Zachodnia, Warszawa Służewiec, Piaseczno, Warka, Radom Główny, Skarżysko-Kamienna, Suchedniów, Kielce Główne, Jędrzejów, Sędziszów, Miechów i Kraków Główny. Trasa jest prawie w całości dwutorowa i w pełni zelektryfikowana.

Tunel to stacja kolejowa w Uniejowie-Rędzinach. Tunel została wybudowany w latach 1882–1884 w leśnej głuszy pomiędzy miejscowościami Uniejów-Rędziny i Podleśna Wola w ramach budowy kolei Dąbrowsko-Iwanogrodzkiej. W roku 2013 przeprowadzono kosztem ponad 42 mln zł przebudowę stacji kolejowej Tunel wraz z liczącym około 5,5 km odcinkiem torów. Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych PKP PLK.

W ramach wykorzystania pieniędzy z KPO zrealizowane mają być także inwestycje:

  • Poprawa stanu technicznego tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim, w ciągu linii kolejowej nr 291 Boguszów Gorce Wschód – Mieroszów;
  • Budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie, na odcinku linii kolejowej nr 354, od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie;
  • Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII;
  • Przebudowa wiaduktu kolejowego WK-05 na stacji Gdynia Port;
  • Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock-Lublin;
  • Poprawa infrastruktury pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej, poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Zadania powinny być zrealizowane maksymalnie do sierpnia 2026 roku. Każdy z projektów, przed podpisaniem umowy, będzie sprawdzony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod względem spełniania kryteriów horyzontalnych.

Spółka PKP PLK przygotowuje również realizację projektów, które w lutym br. zostały dodane do realizacji w ramach KPO:

  • Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza;
  • Prace na linii kolejowej nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz na linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie - Opole Główne;
  • Prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice - Opole Groszowice;
  • Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinkach: Wrocław – Głogów, Czerwieńsk – Jerzmanice Lubuskie oraz Kostrzyn - Szczecin Podjuchy;
  • Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie etap II.

Wszczęcie pierwszych postępowań przetargowych w ramach nowych projektów planowane jest w ostatnim kwartale 2024 roku.

Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska