https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Z "Wyspy przetrwania" do Urzędu Miasta Krakowa. Kim są dyrektorzy departamentów, nowych jednostek powołanych przez Aleksandra Miszalskiego?

Ewa Wacławowicz
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. WOJCIECH MATUSIK / POLSKAPRESS
Od 1 lutego w Urzędzie Miasta Krakowa doszło do istotnej strukturalnej zmiany. Działają i rządzą już powołane przez Aleksandra Miszalskiego departamenty - to dziś najważniejsze jednostki w administracji miasta. Kim są ludzie, którzy wygrali konkursy na dyrektorskie stanowiska? W gronie bliskich współpracowników prezydenta Krakowa znalazł się m.in. uczestnik telewizyjnego reality show i bohater plotkarskich portali. A innych zaskoczeń też nie brakuje.

Nowe departamenty i reorganizacja w Urzędzie Miasta Krakowa

21 listopada 2024 r. prezydent Aleksander Miszalski wydał zarządzenie w sprawie utworzenia w Urzędzie Miasta Krakowa departamentów, które będą pełnić funkcję koordynującą działania poszczególnych komórek.

- Intencją tych zmian jest racjonalizacja pracy urzędu, połączenie wydziałów, które dublowały swoje kompetencje, stworzenie możliwości oszczędności środków – powiedział prezydent Aleksander Miszalski podczas konferencji prasowej 30 października 2024 r. o nowej strukturze UMK.

Funkcje dyrektorów departamentów od 1 lutego 2025 r. pełnią: Joanna Niewidok - Departament Prezydencki, Paulina Typel-Walczykiewicz - Departament Spraw Obywatelskich, Maria Wojtacha - Departament Komunalny, Monika Kosztyła - Departament Polityki Społecznej, Daniel Wiśniowski -  Departament Marki Kraków, Tomasz Kudzia - Departament Zrównoważonego Rozwoju, Jacek Drabik - Departament Edukacji.

Janusz Sepioł, dyrektor Departamentu Ładu Przestrzennego, a także już wcześniej Główny Architekt Miasta, jako jedyny nie został wybrany w trybie konkursowym.

Kim są jedni z najważniejszych urzędników w administracji Aleksandra Miszalskiego?

Na liście współpracowników prezydenta znalazła się grupa osób o różnym doświadczeniu, część miała wcześniej związki z Urzędem Miasta Krakowa. Nie brak jednak zaskoczeń i wyborów nieoczywistych. Departamentem edukacji pokieruje np. były prezes zarządu w Motorola Solutions Systems Polska.

Daniel Wiśniowski - Departament Marki Kraków

Spośród wszystkich nominacji dokonanych przez prezydenta najbardziej "medialną" jest niewątpliwie szef Departamentu Marki Krakowa - Daniel Wiśniowski. Celebryta to może za dużo powiedziane, ale jest byłym uczestnikiem telewizyjnego show "Wyspa Przetrwania", gdzie dotarł w 2017 roku do finału.

Do tego obieżyświat, kocha podróże, czym chętnie dzieli się w swoich social mediach. Ostatnio wybrał się do Australii, gdzie kibicował polskim tenisistkom podczas turnieju Australian Open. Oczywiście nie wybrał się sam, a z grupą przyjaciół w tym z... Martą Manowską, prowadzącą popularne programy TVP, w tym m. in. "Rolnik szuka żony". O ich związku piszą plotkarskie portale.

Screen z www.polsat.pl
Screen z www.polsat.pl
screen

Co skłoniło go do wzięcia udziału w reality show? Jak wspominał kilka lat temu w rozmowie z portalem survivorpolska.pl:

- Świat „Wyspy Przetrwania” na Fidżi nie miał nic wspólnego ze światem, w którym codziennie funkcjonuję. Po 10 latach pracy w korporacji potrzebowałem się zweryfikować, poznać siebie tak naprawdę trochę z innej strony.

Nowy dyrektor Departamentu Marki Kraków jest od lat członkiem zarządu dzielnicy V Krowodrza, z ramienia PO. Skończył politologię i komunikację społeczną na Uniwersytecie Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie i uzyskał tytuł magistra na Uniwersytecie Jagiellońskim z psychologii w zarządzaniu. Udziela się charytatywnie, działał m.in. na rzecz fundacji "Mimo wszystko" Anny Dymnej.

Na początku kariery zawodowej związany z Wydziałem Edukacji Urzędu Miasta Krakowa. Potem pracował w dwóch krakowskich bankach - w jednym zakończył zawodową drogę na stanowisku dyrektora regionu, a w drugim dyrektora oddziału. Jak informuje nas Urząd Miasta Krakowa, do jego zadań w banku należało m.in. "efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi,  odpowiadanie za przestrzeganie w podległych oddziałach przepisów i regulacji prawnych, dynamizacja sprzedaży produktów i usług bankowych, dbanie o jakość obsługi czy aktywny marketing w celu identyfikacji i pozyskiwania nowych klientów".

Ta korporacyjna strona medalu budzi właśnie najwięcej pytań. Dlaczego dyrektor banku zostaje dyrektorem Departamentu Marki Kraków i co ma jedno do drugiego?

- Poprzez prowadzone działania analityczne, sprawozdawcze, o charakterze przekrojowym, na podstawie dostępnych baz danych, pozyskiwanych informacji kierujący departamentami będą przedstawiać prezydentowi, w uzgodnieniu z jego zastępcami, wnioski, tezy, podsumowania, propozycje nowych działań czy zmian realizowanych zadań, tak aby zoptymalizować, zracjonalizować oraz zunifikować i zwiększyć efektywność funkcjonowania gminnej struktury - informuje Joanna Dubiel z biura prasowego UMK

Ten zakres działań obejmuje także nadzorowanie podległych struktur.

- Jak wynika z powyższych informacji, tego rodzaju zadania wymagają wysokich umiejętności analizy i ocen o charakterze kontrollingu, co w oczywisty sposób odnosi się również do pracowników wyższego korporacyjnego szczebla menadżerskiego - kwituje Dubiel.

  • Departament Marki Kraków sprawuje zarząd nad Wydziałem Komunikacji Społecznej, Centrum Obsługi Informatycznej, Wydziałem Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego.

Joanna Niewidok - Departament Prezydencki

Swoją drogę zawodową zaczęła jako praktykantka w Biurze Integracji Europejskiej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie.

Od sierpnia 2006 roku do lutego 2021 roku pełniła rolę specjalisty w Sekcji ds. Pozyskiwania Funduszy w Muzeum Narodowym w Krakowie. Ponadto od marca 2018 do lutego 2021 roku pełniła rolę Pełnomocnika Dyrektora ds. Pozyskiwania Funduszy.

Od lipca 2021 do marca 2022 była Zastępcą Dyrektora ds. administracyjno-technicznych w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Jednocześnie (styczeń 2020- grudzień 2022) pełniła funkcję Kierownika Zespołu ds. Zarządzania Projektem na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II. Gdzie była odpowiedzialna, za całość spraw związanych z koordynacją projektu „Cyfrowe Archiwum Archidiecezji Krakowskiej”. Od września 2022 do stycznia br. pełniła również rolę Dyrektora ds. Rozwoju i Innowacji w grupie kapitałowej Maxto Sp. z o.o. S.K.A., Ministry of Creativity Spółka z o.o., PM2Polska, gdzie była odpowiedzialna za realizację procesów badawczych i rozwojowych celem wzrostu możliwości konkurencyjnych przedsiębiorstwa na rynku.

Ma na swoim koncie liczne publikacje. Została odznaczona odznaką MKIDN „Zasłużony dla Kultury Polskiej” czy Nagrodą Dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie.

  • Departament Prezydencki sprawuje zarząd nad Kancelarią Prezydenta, Biurem Nadzoru Właścicielskiego, Wydziałem Skarbu Miasta, Wydziałem Kultury, instytucji kultury.

Paulina Typel-Walczykiewicz - Departament Spraw Obywatelskich

Radczyni prawna (egzamin radcowski zdała w marcu 2018 roku); absolwentka studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Całe życie zawodowe związana z krakowską administracją samorządową. W 2015 roku rozpoczęła pracę na stanowisku podinspektora w Wydziale Geodezji UMK.

Następnie pracowała w Biurze Przejmowania Mienia i Rewindykacji UMK, w tym także na stanowisku kierowniczki Referatu ds. Przejmowania Mienia, gdzie w 2017 zajmowała się m.in. przygotowaniem zawiadomienia do prokuratury ws. kamienicy przy Urzędniczej 42.

Od 2019 roku radczyni prawna w Zespole Radców Prawnych Urzędu Miasta Krakowa, gdzie prócz postępowań związanych z krakowską reprywatyzacją opiniowała projekty uchwał dot m.in. przekształcania szkół. Od 2021 roku pracuje również w Zespole Radców Prawnych Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Reprezentowała Gminę Miejską Kraków i Skarb Państwa-Prezydenta Miasta Krakowa w kilkuset postępowaniach sądowych.

  • Departament Spraw Obywatelskich sprawuje zarząd nad Urzędem Stanu Cywilnego, Wydziałem Spraw Administracyjnych, Wydziałem Ewidencji Pojazdów i Kierowców

Maria Wojtacha - Departament Komunalny

Absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów podyplomowych na kierunku Zamówienia Publiczne na Politechnice Krakowskiej, a także studiów podyplomowych Profesjonalny Menedżer w NGO w Collegium Civitas w Warszawie.

W latach 2006 – 2015 zatrudniona w Uniwersytecie Jagiellońskim - Collegium Medicum, początkowo na stanowisku specjalistki ds. gospodarki odpadami, następnie kierowniczki Sekcji Zaopatrzenia Działu Administracyjno – Gospodarczego UJ CM oraz kierowniczki Działu Zamówień Publicznych UJ CM.

W latach 2015 – 2019 zatrudniona w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, początkowo na stanowisku zastępczyni dyrektora Departamentu Inwestycji Strategicznych, gdzie była odpowiedzialna za kontynuację projektu Małopolskiego Systemu Informacji Medycznej, który został uruchomiony m.in. w Szpitalu Ludwika Rydygiera i Szpitalu im .J. Dietla. Następnie odnalazła się na stanowisku dyrektorki Departamentu Inwestycji Strategicznych.

W latach 2019 – 2024 zatrudniona w Fundacji Internationaler Bund Polska na stanowisku dyrektorki Fundacji, gdzie między innymi brała udział w realizacji projektów lokalnych, krajowych czy międzynarodowych w zakresie wsparcia osób wykluczonych oraz licznych akcjach humanitarnych.

W latach 2009 – 2021 członkini zarządu Fundacji Rozwoju Gmin Polskich.

Od 2009 r. prowadzi szkolenia i doradztwo z zakresu udzielania zamówień publicznych.

  • Departament Komunalny sprawuje zarząd nad Wydziałem Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury, Zarządem Transportu Publicznego, Zarządem Cmentarzy Komunalnych, Zarządem Inwestycji Miejskich, Zarządem Dróg Miasta Krakowa, Zarządem Infrastruktury Wodnej.

Maria Wojtacha.
Maria Wojtacha.
fot. Fundacja IB Polska

Monika Kosztyła – Departament Polityki Społecznej

Ukończyła studia wyższe na Uniwersytecie Ekonomicznym na Wydziale Finanse i rachunkowość oraz studia podyplomowe w Wyższej Szkole Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu na kierunku: MBA z oceną bardzo dobrą, jak również Krakowskiej Akademii im. A. Frycza Modrzewskiego, gdzie uzyskała tytuł specjalisty ds. audytu wewnętrznego.

Pracowała w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Jaśle, gdzie w latach 2013-2017 pełniła rolę inspektora ds. kadr, kontroli zarządczej, projektów unijnych i ochrony danych osobowych. Potem od września 2017 do maja 2018 pracowała jako inspektor. Jednocześnie podjęła pracę w Urzędzie Miasta w Jaśle jako Inspektor Ochrony Danych, by następnie w latach 2019 -2021 odbyć praktykę w roli audytora wewnętrznego.

Od 2022 do stycznia 2025 pełniła w Urzędzie Miasta w Jaśle rolę koordynatora inteligentnego zarządzania miastem. Zasiadała również w Miejskim Zespole Zarządzania Kryzysowego.

  • Departament Polityki Społecznej sprawuje zarząd nad Krakowskim Centrum Świadczeń, Wydziałem Polityki Społecznej, Równości i Zdrowia, Wydziałem Mieszkalnictwa, Zarządem Budynków Komunalnych, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień, żłobkami, domami pomocy społecznej i innymi jednostkami pomocy społecznej.

Tomasz Kudzia – Departament Zrównoważonego Rozwoju

Ukończył studia wyższe na Akademii Ekonomicznej w Krakowie na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych. Pracował w Urzędzie Miejskim w Oświęcimiu oraz Urzędzie Miejskim w Czechowicach-Dziedzicach, gdzie jako naczelnik wydziału Strategii i Rozwoju zajmował się m.in. pozyskiwaniem i rozliczaniem zewnętrznych źródeł finansowania, koordynowaniem międzynarodowych projektów współpracy oraz koordynacją realizacji projektów dofinansowanych ze środków zewnętrznych.

Za jego kadencji gmina Czechowice-Dziedzice w latach 2018-2020 uzyskała dofinansowanie 57 projektów, w tym m.in. wyposażenie gabinetów profilaktyki zdrowotnej prowadzonych w szkołach, Maluch+, Dyskusyjny Klub Filmowy w Kinie Świt czy Ograniczenie Niskiej Emisji w Gminie Czechowice-Dziedzice.

  • Departament Zrównoważonego Rozwoju sprawuje zarząd nad Wydziałem ds. Turystyki, Wydziałem Strategii i Funduszy Europejskich, Wydziałem Przedsiębiorczości i Innowacji, Wydziałem Środowiska i Klimatu, Grodzkiego Urzędu Pracy, Zarządem Zieleni Miejskiej, Fundacją Miejski Park i Ogród Zoologiczny.

Jacek Drabik – Departament Edukacji

Ukończył studia wyższe na Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie na Wydziale Maszyn Górniczych i Hutniczych (aktualnie Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki). Pracował na Akademii Górniczo-Hutniczej, zajmował stanowisko programisty w firmie Informatyczno-Budowlanej  RoboBAT-IGE, związany ze  Spółką z o.o. Informatyka-Grafika-Elektroenergetyka, Spółką z o.o. IGE-SOFT, gdzie zajmował się rozwojem oprogramowania. Był Dyrektorem Centrum Oprogramowania i Prezesem Zarządu w Motorola Solutions Systems Polska Sp. z o.o. 

Jego pasją są biegi górskie.

  • Departament Edukacji sprawuje zarząd nad Wydziałem Edukacji i Projektów Edukacyjnych, Miejskim Centrum Obsługi Oświaty i jednostkami systemu oświaty.

Jacek Drabik pracował w Motoroli.
Jacek Drabik pracował w Motoroli.
materiały prasowe Motoroli

Janusz Sepioł – Departament Ładu Przestrzennego

Janusz Sepioł to doświadczony architekt i historyk sztuki, były architekt wojewódzki, marszałek Małopolski i senator RP (z ramienia PO). Przez blisko rok od 2021 roku pełnił funkcję Architekta Miasta Rzeszowa.

W UMK od sierpnia, od 1 stycznia br. sprawuje funkcję dyrektora Biura Architekta Miasta i dyrektora Departamentu Ładu Przestrzennego.

- Główny architekt będzie liderem kreowania wizji miasta. Będzie miał dużo więcej do powiedzenia – mówił na konferencji 30 sierpnia prezydent Miszalski. Zwrócił uwagę, że planistyka w mieście była dotychczas bardzo krytykowana, chaotyczna i trzeba to koniecznie zmienić.

  • Departament Ładu Przestrzennego sprawuje zarząd nad Wydziałem Architektury i Urbanistyki, Wydziałem Planowania Przestrzennego, Wydziałem Geodezji, Biurem Architekta Miasta.

Janusz Sepioł.
Janusz Sepioł.
k_kapica_afk

Jak byli wybierani?

Jak informuje nas Urząd Miasta Krakowa, nabory na stanowiska dyrektorów departamentów odbywały się w dwóch etapach: testu i rozmowy.

Maksymalna ilość punktów do zdobycia przez kandydatów wynosiła 90 punktów. Jakie wyniki uzyskali?

Departament Edukacji

  • Jacek Drabik – 79 punktów

  • Kandydat 1 – 58 punktów

  • Kandydat 2 – 44 punkty

Departament Komunalny:

  • Maria Wojtacha – 79 punktów

  • Kandydat 1 – 39 punktów

  • Kandydat 2 – 64 punkty

  • Kandydat 3 – 33 punkty

  • Kandydat 4 – 35 punktów

  • Kandydat 5 - 29 punktów

Departament Marki Kraków

  • Daniel Wiśniowski – 63 punkty

  • Kandydat 1 – 32 punkty

  • Kandydat 2 – 50 punktów

  • Kandydat 3 – 30 punktów

  • Kandydat 4 – 42 punkty

Departament Prezydencki

  • Joanna Niewidok – 73 punkty

  • Kandydat 1 – 26 punktów

  • Kandydat 2 – 43 punkty

  • Kandydat 3 – 58 punktów

  • Kandydat 4 – 58 punktów

  • Kandydat 5 – 49 punktów

  • Kandydat 6 – 37 punktów

Departament Spraw Obywatelskich

  • Paulina Typel-Walczykiewicz – 68 punktów

  • Kandydat 1 – 57 punktów

  • Kandydat 2 – 64 punkty

  • Kandydat 3 – 43 punkty

Kandydat 4 – 44 punkty

Departament Polityki Społecznej

  • Monika Kosztyła – 71 punktów

  • Kandydat 1 – 61 punktów

  • Kandydat 2 – 39 punktów

Departament Zrównoważonego Rozwoju

  • Tomasz Kudzia – 73 punkty

  • Kandydat 1 – 36 punktów

  • Kandydat 2 – 33 punkty

  • Kandydat 3 – 36 punktów

  • Kandydat 4 – 22 punkty

  • Kandydat 5 – 43 punkty

  • Kandydat 6 – 37 punktów

  • Kandydat 7 – 57 punktów

  • Kandydat 8 – 43 punkty

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska