Dwie potężne maszyny wyburzają od rana poniemiecki schron przy ul. Zwycięstwa, gdzie ma przebiegać trasa północnej obwodnicy Oświęcimia.
– Szacujemy, że prace rozbiórkowe potrwają około miesiąca – mówi Grzegorz Biernacki z firmy Banimex, która jest wykonawcą nowej drogi.
Ściany i strop bunkra miały wytrzymać uderzenie bomby, dlatego do ich wyburzenia konieczne było ściągnięcie potężnego sprzętu hydraulicznego.
Na placu budowy znajduje się największa w Polsce prawie 100-tonowa koparka, przeznaczona właśnie do tak trudnych robót rozbiórkowych. Wykorzystany zostanie tam także sprzęt tnąco-kruszący.
O uratowanie schronu walczyło Stowarzyszenie Pro Fortalicium i lokalni miłośnicy historii. – Był to jeden z niewielu Polsce i może nawet w Europie tak dobrze zachowanych schronów z czasów drugiej wojny światowej – zaznacza Łukasz Szymański, społeczny opiekun zabytków.
Jego zdaniem, taki obiekt można było zaadaptować pod kątem coraz bardziej popularnej turystyki militarnej. – W środku znajdowało się również w dobrym stanie wyposażenie z przełomu lat 40 i 50. ub. wieku. Na szczęście to udało się uratować – podkreśla Łukasz Szymański.
Liczy, że kiedyś w jednym z pozostałych bunkrów na terenie miasta uda się przygotować ekspozycję, gdzie będzie można pokazać, to co kryło się we wnętrzu potężnego schronu. Jednocześnie dodaje, że Stowarzyszeniu nie chodziło o blokowanie inwestycji, ale taki, jej przebieg, aby schron mógł być zachowany.
Żadnych wątpliwości, co do jego wyburzenia nie ma natomiast Bronisław Nicieja, inny mieszkaniec Oświęcimia.
– Szpecił to miejsce. Takie budowle nie pasują do miasta – uważa oświęcimianin. – Poza tym, skoro leży na przebiegu przyszłej ważnej trasy, to dlaczego ma być zachowany. Obwodnica jest chyba ważniejsza, bo ruch samochodów jest coraz większy – zauważa Bronisław Nicieja.
Z danych oświęcimskiego magistratu wynika, że w mieście znajduje się ponad 30 schronów, z czego tylko trzy obiekty podlegają pod urząd miasta. Wśród nich jest schron przy ulicy Śniadeckiego, który jest wykorzystywany przez służby zarządzania kryzysowego. Pozostałe należą do: Synthos Dwory 7, PKP Zakład Infrastruktury Kolejowej w Katowicach, Telekomunikacji Polskiej, wspólnot mieszkaniowych zarządzanych przez P.H.U Eurodom czy Mediator, Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej, MSM „Budowlanka”
Autor: B. Kwiecień