- Komisja przetargowa wybrała wykonawcę dokumentacji, której zadaniem jest wskazanie jak poprawić przepustowość DK47 na odcinku od Szaflar do Zakopanego. To oferta firmy Sweco Polska, z ceną za wykonanie zadania prawie 3,6 mln zł. Jeżeli w ciągu 10 dni nie będzie odwołania od tego wyboru i wykonawca wniesie zabezpieczenie należytego wykonania, to zostanie podpisana umowa – informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie dokumentacji projektowej na etapie koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Te działania mają prowadzić do zaplanowania działań, które zwiększą przepustowość drogi krajowej DK47 na odcinku Szaflary – Zakopane.
- Wykonawca będzie musiał zbadać możliwość optymalizacji przepustowości przy założeniu minimalnej ingerencji w teren przyległy i zaproponować rozwiązania, które usprawnią ruch na tym odcinku DK47. Sprawdzone zostaną też możliwości budowy chodników, oświetlenia drogowego, dedykowanego oświetlenia przejść dla pieszych i przebudowy skrzyżowań. Opracowane będą analizy i prognozy ruchu, warianty przebudowy i ewentualnej rozbudowy drogi, a także podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych. Poza tym zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie badań geologicznych, hydrologicznych i inwentaryzacji przyrodniczej, a następnie uzyskanie decyzji środowiskowej – informuje GDDKiA.
Z tych prac wyjęty został odcinek między Nowym Targiem a Szaflarami. Jak informuje Iwona Mikrut, ten odcinek drogi został wyjęty do odrębnego postępowania. - Przygotowany i wysłany do Ministerstwa Infrastruktury został Program Inwestycji dla tej części DK47. Jak zostanie zaakceptowany i podpisany, co oznaczać będzie przyznanie finansowania, wówczas przygotujemy przetarg na wykonawcę dokumentacji także dla tego odcinka drogi – dodaje Iwona Mikrut. W przypadku tego odcina w planach jest również modernizacja istniejącej drogi – w obecnym śladzie.
Przygotowania do polepszenia przepustowości drogi z Nowego Targu do Zakopanego jest o tyle istotne, że gdy w 2024 roku zakończona zostanie prace nad nową zakopianką między Rdzawką, a Nowym Targiem, dalej na kierowców będzie czekało tzw. wąskie gardło – czyli jednojezdniowa zakopianka do samego Zakopanego.
- Obecnie droga krajowa nr 47 na odcinku Szaflary – Zakopane o długości ok. 11,8 km jest jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Na odcinku 9,4 km przebiega w obszarze zabudowanym, gdzie zlokalizowane jest 186 zjazdów do posesji. Natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów średnio na dobę i wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat o 41 proc. Pomiędzy Poroninem a Zakopanem ten wzrost jest mniejszy i wynosi 17 proc., ale na tym odcinku porusza się średnio na dobę prawie 21 tys. pojazdów. Poziom swobody ruchu jest ograniczony. Okresowo, w czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych, natężenie na drodze jest wyższe od jej przepustowości i tworzą się zatory – dodaje GDDKiA.
Budowa zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ. Udało się ...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
