https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zakopianka. Chcą modernizować drogę Szaflary - Zakopane, by zwiększyć jej przepustowość i upłynnić ruch

Łukasz Bobek
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad znalazła firmę, która zajmie się opracowaniem dokumentacji potrzebnej do modernizacji zakopianki na odcinku Szaflary – Zakopane. To kolejny odcinek drogi pod Tatry, który wymaga poprawy, by upłynnić ruch.

- Komisja przetargowa wybrała wykonawcę dokumentacji, której zadaniem jest wskazanie jak poprawić przepustowość DK47 na odcinku od Szaflar do Zakopanego. To oferta firmy Sweco Polska, z ceną za wykonanie zadania prawie 3,6 mln zł. Jeżeli w ciągu 10 dni nie będzie odwołania od tego wyboru i wykonawca wniesie zabezpieczenie należytego wykonania, to zostanie podpisana umowa – informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie dokumentacji projektowej na etapie koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Te działania mają prowadzić do zaplanowania działań, które zwiększą przepustowość drogi krajowej DK47 na odcinku Szaflary – Zakopane.

- Wykonawca będzie musiał zbadać możliwość optymalizacji przepustowości przy założeniu minimalnej ingerencji w teren przyległy i zaproponować rozwiązania, które usprawnią ruch na tym odcinku DK47. Sprawdzone zostaną też możliwości budowy chodników, oświetlenia drogowego, dedykowanego oświetlenia przejść dla pieszych i przebudowy skrzyżowań. Opracowane będą analizy i prognozy ruchu, warianty przebudowy i ewentualnej rozbudowy drogi, a także podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych. Poza tym zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie badań geologicznych, hydrologicznych i inwentaryzacji przyrodniczej, a następnie uzyskanie decyzji środowiskowej – informuje GDDKiA.

Z tych prac wyjęty został odcinek między Nowym Targiem a Szaflarami. Jak informuje Iwona Mikrut, ten odcinek drogi został wyjęty do odrębnego postępowania. - Przygotowany i wysłany do Ministerstwa Infrastruktury został Program Inwestycji dla tej części DK47. Jak zostanie zaakceptowany i podpisany, co oznaczać będzie przyznanie finansowania, wówczas przygotujemy przetarg na wykonawcę dokumentacji także dla tego odcinka drogi – dodaje Iwona Mikrut. W przypadku tego odcina w planach jest również modernizacja istniejącej drogi – w obecnym śladzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka Nawrocki - Trzaskowski

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Przygotowania do polepszenia przepustowości drogi z Nowego Targu do Zakopanego jest o tyle istotne, że gdy w 2024 roku zakończona zostanie prace nad nową zakopianką między Rdzawką, a Nowym Targiem, dalej na kierowców będzie czekało tzw. wąskie gardło – czyli jednojezdniowa zakopianka do samego Zakopanego.

- Obecnie droga krajowa nr 47 na odcinku Szaflary – Zakopane o długości ok. 11,8 km jest jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Na odcinku 9,4 km przebiega w obszarze zabudowanym, gdzie zlokalizowane jest 186 zjazdów do posesji. Natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów średnio na dobę i wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat o 41 proc. Pomiędzy Poroninem a Zakopanem ten wzrost jest mniejszy i wynosi 17 proc., ale na tym odcinku porusza się średnio na dobę prawie 21 tys. pojazdów. Poziom swobody ruchu jest ograniczony. Okresowo, w czasie wzmożonych wyjazdów turystycznych, natężenie na drodze jest wyższe od jej przepustowości i tworzą się zatory – dodaje GDDKiA.

Budowa nowej zakopianki na odcinku Rdzawka-Nowy Targ

Budowa zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ. Udało się ...

 

Wybrane dla Ciebie

Rondo na wjeździe do Zakopanego w rozkwicie. Kwiatowa rozeta wita gości

Rondo na wjeździe do Zakopanego w rozkwicie. Kwiatowa rozeta wita gości

Do Krakowa zjechały na targi małe, mobilne... domy. Ile za ruchomy metr?

Do Krakowa zjechały na targi małe, mobilne... domy. Ile za ruchomy metr?

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska