Zakopianka. Budowa tunelu pod Luboniem Małym
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał aneks do umowy z włoską firmą Astaldi, która wykonuje tunel. Zakłada on zmianę terminu zakończenia prac budowlanych przy tunelu – z lutego 2022 roku do 30 czerwca 2022 roku. O wydłużenie tego terminu wnioskowali Włosi. Tłumaczyli to niesprzyjającymi warunkami pogodowymi, które opóźniły prace, a także pandemią covid-19. W pewnym momencie bowiem znaczna część pracowników po prostu chorowała, albo przebywała na kwarantannie.
- Do 30 czerwca wykonawca ma zakończyć roboty budowlane. Część jednak prac prowadzonych ma być na zewnątrz, na drogach dojazdowych do tunelu. Dotyczy to m.in. układania warstw asfaltowych, co jest w znacznym stopniu uzależnione od warunków atmosferycznych. Gdy pogoda nie będzie sprzyjała, mogą ewentualnie pojawić się jakieś roszczenia wykonawcy o wydłużenie terminu zakończenia prac o kilka, czy kilkanaście dni – mówi Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.
Jeśli jednak Astaldi zakończy prace budowlane do 30 czerwca, nie będzie to oznaczało, że 1 lipca kierowcy wjadą do tunelu. - Musimy uzyskać jeszcze pozwolenie na użytkowanie. Żeby je uzyskać musimy mieć pozytywną opinię straży pożarnej. A to oznacza, że straż musi dokonać odbioru wszystkich systemów alarmowych, przeciwpożarowych w tunelu, przeprowadzić testy systemów wentylacyjnych. Muszą także odbyć się ćwiczenia strażackie w zakresie czasów dojazdu i dojścia – wyjaśnia Pałasiński.
Jak podaje dyrektor, przykład oddanego do użytku w ubiegłym roku tunelu w Warszawie pokazuje, że taka procedura może potrwać kilka miesięcy. GDDKiA stara się tą procedurę przyspieszyć i już miesiące temu przekazała dokumentację tunelu strażakom. W następnym tygodniu strażacy mają przedstawić swoje uwagi.
- Następnie będą spotkania robocze ze strażakami w tunelu, tak by zapoznali się z instalacjami, jakie tam się znalazły. Kolejnym etapem będą ćwiczenia straży. Dajemy sobie na to czas w czasie wakacyjnych miesięcy, czyli w lipcu i sierpniu – mówi Tomasz Pałasiński.
Dyrekcja GDDKiA zakłada, że tunel może zostać oddany do użytkowania dopiero we wrześniu, październiku.
Budowany tunel będzie liczyć nieco ponad 2,1 kilometry. Będzie naszpikowany różnymi systemami - alarmowymi, przeciwpożarowymi, wentylacyjnymi, monitoringiem - także termowizyjnym. Całe okablowanie systemów to ponad 200 kilometrów długości. Dodatkowo Włosi - oprócz samego tunelu - budują drogi dojazdowe, po kilometrze z każdej strony tunelu. Według umowy budowa tunelu będzie kosztowała w sumie 968 mln 835 650,11 zł.
Drogowcy prowadzą także prace na kolejnym odcinku zakopianki - z Rdzawki do Nowego Targu. Tutaj inwestycja została rozpoczęta w lipcu 2020 roku. Zgodnie z umową wykonawca ma zakończyć roboty w październiku 2023 roku. Odcinek z Rdzawki do Nowego Targu będzie w sumie kosztował ponad 880 mln zł.
Budowa zakopianki na odcinku Rdzawka - Nowy Targ. Potężne es...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
