https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zmienią się zasady bezpłatnej, smogowej komunikacji

Piotr Rąpalski
Michal Gaciarz / Polska Press
Zmienią się zasady wprowadzania darmowej komunikacji dla kierowców w sytuacji znaczących przekroczeń poziomu smogu w Krakowie. Informacja o tym, że w następnym dniu właściciele aut będą mogli za darmo skorzystać z tramwajów i autobusów ma pojawiać się już po godzinie 16.

Nie zmieni się średnia stężeń pyłów, przy której ta zasada będzie wprowadzana - 150 mikrogramów na metr sześcienny - ale pomiary będą dokładniejsze i dokonywane dwukrotnie w ciągu doby, a nie jak było w poprzednim sezonie grzewczym tylko raz. Ponadto obie średnie będą liczone z 6 (a od stycznia 2017 roku z 8) stacji pomiarowych w mieście.

- Darmowa komunikacja będzie wprowadzana na podstawie dwóch średnich, liczonych niezależnie od siebie. Doświadczenia z poprzedniego sezonu grzewczego pokazują, że średnia długa, 16-godzinna nie zawsze oddawała sytuację. Dlatego postanowiliśmy wziąć pod uwagę drugi pomiar wykonany po popołudniowym szczycie komunikacyjnym i rozpalaniu pieców przez mieszkańców po powrocie do domów – mówi pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. jakości powietrza Witold Śmiałek.

Średnie stężenia będą zliczane dwukrotnie w ciągu dnia - pierwsza średnia od godz. 1:00 do 16:00, druga od 12:00 do 22:00 lub 23:00. Jeśli średnia poziom pyłu PM10 przekroczy 150 mikrogramów/m3, darmowa komunikacja miejska będzie obowiązywać następnego dnia przez 24 godziny.

Szacuje się, że o ile przy zastosowaniu starych zasad dni z darmową komunikacją mogłoby być 7 (choć były tylko 2 w zeszyłm sezonie), to po zmianie może być ich w całym sezonie grzewczym ok. 11 – wtedy spadek przychodów ze sprzedaży biletów szacowny jest od 120 do 670 tys. zł.

Radni chcieli zmniejszyć pułap stężenia pyłów do 100 lub 120 mikrogramów, ale to poniosłoby za sobą większe "straty" wpływów z biletów, nawet o 2 mln zł. Na razie politycy wycofali się z forsowania takiej zasady. Witold Śmiałek zapowiada jednak prace nad ulepszeniem systemu i połączeniem go z danymi meteo - np. dotyczącymi wiatrów. Taki system byłby dokładniejszy.

Smog w Krakowie. Internauci reagują [MEMY]

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Juri
Ciekawa sprawa, opisz proszę dokładnie trasę swojego kolegi.....
Skoro w korkach 15 min to znaczy że ma na nogach 20.....
....
P.i.z.d.a blada. Gosc ma pecha. Nikt mu nie kazal mieszkac poza Krk a tym bardziej pracowac w Krk. Uroki mieszkania na prowincji.
n
n
Informacja jest na rogatkach miasta dzień wcześniej przy wyjezdzie z miasta..jutro tylko komunikacja zbiorowa SMOG! i konsekwentnie pełna informacja w mediach od godz 17 tej inaczej i tak nikt nic nie wie i jedzie jak mu wygodnie co jest zrozumiałe.
k
krk
30 do 40 % smrodu napływa z zachodu do miasta. W radio są reklamy ilu obywateli Krakowa rocznie umiera przez to zanieczyszczenie a ilu choruje na nowotwory .... a tu tabularaza i cisza nad tym, jakby problemu nie było. Może jakaś dogłębna analiza ile smrodu rocznie wpływa do Krakowa ze śląska i jakie generuje to straty dla nas
N
Normy
Wystarczy wprowadzic zakaz wjazdu do centrum samochodom z norma ponizej euro 5!!! Na pewno w jakims stopniu wplynie to na poprawe powietrza. Do strefy B maksymalne ogranoczenie wjazdowek. Strefa C polowa wyznaczonych miejsc parkingowych dla mieszkancow natomiast reszta maksymalny czas posatoju do 2 h. Wprowadzenie strefy D w ktorej oprocz mieszkancow teszta moze parkowac tylko do 3h. W momencie wyleczycie ludzi z nagminnego wjezdzania do krk zlomami ktore przyczyniaja sie do zaistnialego smogu. Pozdro
k
k
Mój kolega dojeżdża do pracy spod Krakowa, komunikacją przejechanie 8 kilometrów zajmuje mu półtorej godziny (przesiadki i super zsynchronizowane autobusy 2xx, ktore wożą powietrze), a samochodem 15 minut przy założeniu, że są korki.
Teraz po wprowadzeniu darmowej komunikacji powinien codziennie wstawać dwie godziny wcześniej i sprawdzać, czy autobusy są za free. Jak tak, to zasuwać na przystanek, jak nie to kłaść się spać jeszcze na jakiś czas...
Wszystko w imię czystszego powietrza, które od tego nie będzie czystsze, bo jak smi radni przyznali, problem występuje w sezonie grzewczym = pewnie ma jakiś związek z tym, jak ludzie ogrzewają domy.

P.S.:
A ja dojeżdżam rowerem, zakładam rano maskę przeciwsmogową i jadę. Dodatkowy bonus - jak dojeżdżam do skrzyżowania, to wszyscy kierowcy i motorniczowie wychodzą z założenia, że jestem zamaskowanym psychopatą. Chociaż to oni mają pierwszeństwo, to i tak wolą mnie przepuścić, bo wiadomo - mógłbym się razem z nimi wysadzić w powietrze.

Dziękuję Ci Smogu Wawelski!
K
Krakus z dziada-pradziada
To jest tak poroniony POmysł, że glowa mala! Miasto straci pieniądze, a NIKT słowem N I K T nie zdecyduje się na zamianę środka lokomocyj tylko ze względu na te 3 zł! które mu przyjdzie zaoszczędzić! Ludzie nie jeżdż MPK bo jst drogi, tylko dlatego, że auto jest wygodniejsze. Z resztą inna sprawa, że można będzie teraz mieć w czasie smogu wybór. Albo za darmo tłuc się w zimnie po przystankach i wdychać smog, albo siedzieć jak zwykle w samochodzie z zamkniętym obiegiem powietrza (choćby zamykanym tylko w centrum) i jeździć po staremu! Jeśli ma się coś zmienić to trzeba w ogóle zniechęcać do wjazdu do centrum w czasie Smogu i już...
a
aa
Zlikwidować parking pod urzędem miasta !! Niech sobie parkują na parkingu pod Muzeum Narodowym.
K
Krakus
Może na początek urzędnicy z prezydentem na czele przestaną wydawać wjazdówki do strefy B na niejasnych zasadach. Zachęcają do korzystania z komunikacji sami wożąc swoje 4 litery samochodami i jeszcze rozdają nie wiadomo komu identyfikatory.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska