Jak będą wyglądały konsultacje społeczne?
Krakowski magistrat tłumaczy, że mieszkańcy będą mogli przesyłać ankiety online (dostępne od dnia rozpoczęcia konsultacji) lub w formie tradycyjnej. Na 23 lipca zaplanowano spotkanie, w godz. 18.00–20.00 w Urzędzie Miasta Krakowa przy pl. Wszystkich Świętych. Odbędą się również dwa dyżury telefoniczne: 16 lipca w godz. 16.00–18.00, oraz 8 sierpnia w godz. 9.00–11.00 – pod numerami telefonów: 12 616 86 35, 12 616 86 29.
Szczegółowe informacje o konsultacjach będą dostępne na stronie internetowej obywatelski.krakow.pl.
Kiedy jest wprowadzana bezpłatna komunikacja?
- Obecne zasady o wprowadzaniu bezpłatnej komunikacji w czasie smogu zostały uchwalone przez radnych i weszły w życie 1 stycznia 2018 r. Obowiązują one na obszarze miasta oraz 15 gmin sąsiadujących, które przystąpiły do porozumienia w celu wspólnej realizacji tego zadania - informuje krakowski magistrat.
Bezpłatna komunikacja jest wprowadzana według zasady opierającej się codziennej prognozie jakości powietrza, dotyczącej kolejnej doby.
Prognoza Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, wysyłana do Urzędu Miasta Krakowa, jest podzielona na trzy, ośmiogodzinne przedziały (0.00–8.00, 8.00–16.00, 16.00–24.00).
Równocześnie muszą zostać spełnione dwa warunki – w dwóch dowolnych ośmiogodzinnych przedziałach stężenie pyłów PM10 musi przekroczyć:
- 100 µg/m3 na powierzchni miasta równej lub większej niż 50 proc.
- oraz
- 150 µg/m3 na powierzchni miasta równej lub większej niż 50 proc.
Nawet jeśli faktyczny pomiar średniego stężenia dobowego będzie mniejszy od założonego, decyzja o darmowej komunikacji pozostaje w mocy.
- Kiedy codzienna prognoza jakości powietrza IMGW na następną dobę nie wskaże prawdopodobieństwa przekroczenia średnich poziomów stężeń pyłów PM10, a średnia pomiarów ze wszystkich stacji pomiarowych łącznie, zlokalizowanych na terenie Krakowa, wskaże w następnej dobie przekroczenia pyłu PM10 z godziny 3.00 powyżej 150 μg/m3, wprowadzona zostanie, począwszy od pierwszych porannych kursów autobusów i tramwajów do godziny 24.00 tego samego dnia, bezpłatna komunikacja miejska na obszarze Gminy Miejskiej Kraków oraz gmin sąsiadujących - wyjaśniają urzędnicy.
W przypadku awarii jednej lub kilku stacji pomiarowych, skutkującej niemożnością wyliczenia średniej ze wszystkich stacji z godz. 3.00 stężeń pyłu PM10, użyte są wyniki z pozostałych stacji.
Ile takich dni było i jakie to niosło ze sobą skutki?
W ubiegłym roku informowaliśmy o tym, że według szacunków miejskich urzędników, wprowadzanie bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej w Krakowie w minionych latach mogło skutkować znacznym zmniejszeniem wpływów do budżetu Miasta ze sprzedaży biletów. Jeden dzień darmowych przejazdów w roku bieżącym mógł zmniejszyć wpływy o kilkaset tysięcy złotych.
W styczniu br. ówczesny wiceprezydent miasta Krakowa Andrzej Kulig informował nas, że od 2015 roku w Krakowie wprowadzono 35 dni darmowych przejazdów przez wzgląd na przekroczenie określonych poziomów szkodliwych substancji w powietrzu:
- 2024 rok - 2 dni / koszt jednego dnia to ok. 600 tys. zł
- 2023 rok - brak
- 2022 rok - brak
- 2021 rok - 3 dni / koszt jednego dnia to ok. 360 tys. zł
- 2020 rok - 1 dzień / koszt jednego dnia to ok. 230 tys. zł
- 2019 rok - 2 dni / koszt jednego dnia to ok. 370 tys. zł
- 2018 rok - 4 dni według nowych zasad i 3 dni według starych zasad / koszt jednego dnia to ok. 350 tys. zł (w odniesieniu do 4 dni, tj. od czasu obowiązywania nowych regulacji)
- 2017 rok - 18 dni
- 2016 rok - 2 dni
- 2015 rok - brak
W latach 2016 - 2017 ze względu na fakt, że darmowe przejazdy komunikacją miejską przysługiwały tylko pasażerom, którzy posiadali dowód rejestracyjny pojazdu - nie da się określić dokładnej kwoty utraconych środków.
Przypominamy jednocześnie, że w 2015 roku Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia uprawnień do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej w Krakowie - na podstawie dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego - w sytuacji wystąpienia przekroczenia określonych poziomów szkodliwych substancji w powietrzu. W kolejnych latach uchwała została zmieniona i z darmowej komunikacji mogą już korzystać wszyscy.
Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście:
Oddychamy coraz lepszym powietrzem
- W wyniku wieloletnich działań realizowanych przez miasto oraz dzięki zaangażowaniu mieszkańców, w Krakowie możemy oddychać coraz lepszym powietrzem. Ocenie jakości powietrza podlega 12 zanieczyszczeń, 10 z nich w 2023 roku osiągnęło wartości normatywne. Pozostałe dwa, czyli dwutlenek azotu i benzo(a)piren, zaliczono do klasy C – strefy z przekroczeniem - wyjaśniają urzędnicy i dodają: - Aby poprawić jakość powietrza w Krakowie, wprowadzono całkowity zakaz palenia węglem i drewnem. Zapisy uchwały antysmogowej obowiązują w Krakowie od 1 września 2019 r.
