https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bajkowa reklama Krakowa za 2 mln zł. Spot już budzi dyskusje [WIDEO, SONDA]

Katarzyna Kojzar
Alicja Bachleda-Curuś za rolę Kopciuszka w reklamie Krakowa dostała 61,5 tys. złotych
Alicja Bachleda-Curuś za rolę Kopciuszka w reklamie Krakowa dostała 61,5 tys. złotych UMK/Paweł Krawczy
30-sekundowy filmik budzi mieszane odczucia. Główny zarzut: za mało miasta, które reklamuje. Spot promujący Kraków z udziałem aktorki Alicji Bachledy-Curuś można już zobaczyć w telewizji.

Jest zima, pada śnieg. Alicja Bachleda-Curuś jako Kopciuszek płynie łodzią po Dunajcu, tańczy i gubi pantofelek w Teatrze Słowackiego, pojawia się na zamku w Pieskowej Skale, a na końcu wysiada z dorożki na Rynku Głównym i książę zakłada jej zgubę na nogę. Wszystko piękne, bajkowe... Ale czy wystarczająco krakowskie? - Poza ostatnim momentem, kiedy pojawiaja się hasło: "Kraków. Przyjedź i znajdź swoją historię", trudno znaleźć w tej reklamie miasto. Nie sądzę, żeby spot, choć technicznie poprawny i ładny, przykuł uwagę i zachęcił turystów - ocenia dr Dariusz Tworzydło, ekspert ds. public relations.

- To mogłaby być reklama każdego miasta, zarówno Krakowa, jak i Wiednia czy Budapesztu - dodaje Mieczysław Czuma, krakauerolog. - Kraków nie ma nic wspólnego z Kopciuszkiem. Są takie postaci, jak np. Pan Twardowski czy Lajkonik, które mogą promować miasto. Satyryk, Krzysztof Piasecki, uważa z kolei, że filmik jest bardzo ładny, ale można pogubić się w jego interpretacji. - Alicja Bachleda-Curuś pojawiła się ostatnio na plakatach jednej z galerii handlowych. Na spocie gubi buta. Skojarzenie jest proste - musi kupić nowe buty w galerii! To jest reklama sklepów z obuwiem - śmieje się Piasecki. Także niektórzy radni miejscy nie dali się porwać magii filmu. - Co do samego hasła na koniec, to tak żartobliwie mówiąc, można je sparafrazować: przyjedź do Krakowa i znajdź swojego Kopciuszka - ocenia Józef Pilch, radny PiS.

Władze miasta odpierają ataki. Magdalena Sroka, zastępca prezydenta Krakowa ds. kultury i promocji miasta, twierdzi, że spot nie ma być prezentacją ładnych pocztówek, a czymś, co zadziała na emocje i tym samym zachęci turystów do przyjazdu. - Po ubiegłorocznej kampanii reklamowej zanotowaliśmy wzrost ruchu turystycznego o 10 proc. - tłumaczy. Bartłomiej Walas, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, dodaje, że spot jest częścią kampanii "Polska - Przyjedź i znajdź swoją historię", w ramach której nasz kraj był pokazywany jako bajkowa kraina. - Kraków jest jedynym miastem, które zbliża się do posiadania własnej marki, dlatego nie możemy rezygnować z promocji - dodaje.

Sam spot, bez kosztów emisji, kosztował prawie pół miliona złotych. Miasto wydało na niego 180 tys. Resztę dołożyło Ministerstwo Sportu. Spot był bowiem kręcony w czasach, kiedy Kraków starał się o organizację zimowych igrzysk. Z ministerialnej dotacji, wynoszącej ok. 320 tysięcy złotych, zapłacono m.in. 3,6 tys. za wynajem sali Lustrzanej w Teatrze Słowackiego, 3 tys. za dorożkę, 5,1 tys. za zdjęcia na zamku w Pieskowej Skale. Sama aktorka dostała 61,5 tys. zł.

Kraków wyda kolejne 250 tys. zł na emisję reklamy w Polsce. Emisja za granicą to koszt 1,2 mln, które zapłaci Małopolska Organizacja Turystyczna. Dla porównania - kampania z udziałem aktora Keanu Reevesa, promująca imprezy w woj. kujawko-pomorskim, kosztowała w sumie 485 tys. zł. Reklama ma także wymiar charytatywny -suknia Alicji Bachledy-Curuś trafi na aukcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Cudzoziemcy o spocie

Fernanda Lingano, Neapol, Włochy
Spot jest przepiękny! Od razu chce się popłynąć tą rzeką, dołączyć do tancerzy. Ale Krakowa w nim nie widać. Film magiczny, bajkowy, ale nic nie mówi o mieście. Nie wiem na przykład, co to za sala, w której tańczy Kopciuszek. Można było wpleść kilka zdjęć z Krakowa, to by objaśniło sprawę.

Clement Tissot, Lorient, Francja

Atmosfera w filmie jest wspaniała, rzeczywiście bardzo bajkowa. Ale o samym mieście wiem niewiele. Czy by to mnie zachęciło? Chyba nie. Widzę ładne obrazki, pewnie mające promować jakieś miejsce, ale nie ma tu konkretów.

Troy Whitmarsh, Ceduna, Australia
Spot mnie nie zachęcił. Bale są dla bogatych, więc Kraków też jest tylko dla bogatych. W takim razie nie chcę tam jechać.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 34

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mirek
To ta co matka, wysyłała ją do Ciucholandu po ubrania...
R
Roksana
Ten spot to bardziej jak trailer jakiegoś filmu z Alicją a nie trailer reklamujący Kraków ;) dla samej Alicji ok, pokazała się, pobiegała i nieco sama się wypromowała. Dla widza z zagranicy nic nie wnosi i nie informuje o co właściwie chodzi.. P.S a teraz i suknia ze spotu -notabene też wypromowana przez filmik- pójdzie pod młotek. Czyli Ala wypromowana, suknia też a Kraków za nimi w tyle...
c
chris
I to ma byc reklama Krakowa -gdzie Czorsztyn gdzie Kraków ten reżyser chyba rodzony na kresach wschodu Rosji haahhhaaaa
D
Dziadek
dość tych synusiów i curusiów !
o
obserwator
a czy na aukcji,oprocz sukni,"pojdzie" tez curusiowa?????centusie+goralka - "znakomity" duet do dojenia kasy.....
g
gniewko_syn_ryba
Ostatnio zajmował się promowaniem olimpiady 2022... TWA... ?
K
Krakus
to już w styczniu Majcher ogłosi bankructwo miasta... 60 tysięcy dla osóbki o końskiej twarzy za występ...?? przecież to pachnie przewałem na odległość...
O
Olo
Za taką autoreklamę duuuużo bardziej znane i ładniejsze światowe aktorki nie tylko nie wzieły by grosza,ale z radością zrobiły by dobrze całej ekipie
K
KrakMen
na produkcję badziewia reklamowego z Curusiową... Poziom reklamy jest żenujący, a kolejny raz występująca w reklamie o Krakowie Curusiowa tylko pokazuje na co ją stać i jaki pseudo aktorski poziom prezentuje... Nie byłoby Sroki, nie byłoby złodziejstwa i sprzeniewierzania publicznego grosza na pierdoły gdyby krakowianie poważniej podeszli do kwestii wyborów.. Skoro Majchrowski im nie przeszkadzał, to nie przeszkadza im również ekipa która drenuje kieszenie krakowian... czas zatem przywyknąć do tego co się będzie działo przez kolejne 4 lata.. No chyba, że NIK wcześniej posadzi złodziei za ZIO i te 10 milionów...
m
marek popiela
A moze zamiast bajek pokazac prawde jak to Angol o twarzy buldoga i inteligencji malpy wysiada z Ryanair na Balicach, przyjezdza na Rynek gdzie rozbiera siedo naga ukazujac wszystkim tluszczyk na piersiach przypominajacy wymiona krowy a poznej nawalony jak ruski czolgista lazi z tak zwanym pociagiem po roznych krakowskich pubach i konczy nieprzytomny z pijanstwa przed kosciolem Maryjackim gdzie lezac we wlasnym moczu wymiotuje. Taka reklama oddaje prawde i zacheci wiecej tej choloty do przyjazdu a przeciez o to chodzi Machlojskiemu i jego wyznawca.
Bajki sa dla dzieci i grzecznych panienek a tym Krakow ma niewiele do zaoferowania bo nasze miasfo stalo sie europejskim centrum pijanstwa i rozpusty i przebija nas jedynie W tym Ibiza.
k
krys
Fernanda Lingano Clement Tissot Troy Whitmarsh Alex Nicon kto to jest żeby się na ten temat wypowiadał
K
Kaya
Odpowiedź: W czerwcu ogólnokrajowe wybory prezydenckie wygra Krakowianin rocznik 1972, Andrzej Duda! I co nastąpi w II-giej turze. Czyli dowódca wygoniony z PO powróci najdalej w lipcu 2015, więc znacznie wcześniej niż się inni tegoż spodziewają!
T
Tarnowiak
Słaby spot. Początek jeszcze jakoś się broni te mgły przełom Dunajca. Pieskowa Skała dziwnie oświetlona. Co chwilę zmiana oświetlenia! Jasne wnętrza, szara Pieskowa Skała i za chwilę kolorowy rynek w tle.. Wygląda jak spot zrobiony przez maturzystów na zaliczenie przedmiotu... A nie można było tak wykorzystać np poddaszy krakowskich.. Kurz, skrzypiące drewno, stare belki widok z okna na poddaszu na Kraków, hejnał i lecący gołąb który przenosi nas w góry do Pieniny gdzie jeszcze mgły się unoszą nad rzeką woda chlupocze o bok tratwy, jakieś bijące źródło (symbol wód leczniczych), a na końcu malowana chata Zalipiańska i babcia, która wręcza misę z parującym jedzeniem... I to wszystko o wschodzie słońca.. Czy to nie było by magiczne?
m
marek popiela
A jaka teraz jest cena w Ameryce zeby sie ozenic i dostac paiery czyli zielonom karte?
Chcialbym tam przyjechac i zaplacic zeby sie ze mna ozenila, nie wazne jak wyglada ale wazne zeby miala stale papiery, nie znasz jakiejs?
m
marek popiela
Myslalem ze po aferze z Igrzyskami Sroki sie pozbyli i ze siedzi. A tu okazuje sie ze znow maci i szasta nie swoimi pieniedzmi na lewo i prawo sponsorujac idoityczne megalomanskie reklamy na poziomie i w stylu propagandy Polnocnej. Moze by wiec ja tam wyslac - ale juz na stale?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska