Program wolontariatu pracowniczego „Biznes kontra smog” powstał z inicjatywy firmy doradczej PwC, pod auspicjami Krakowskiego Alarmu Smogowego oraz Stowarzyszenia ASPIRE. W projekcie wzięło udział 10 przedsiębiorstw: Akamai, Amway, Aon, CANPACK Group, Cisco, Hitachi Vantara, Herbalife Nutrition, Jacobs (Ch2M), Wilson HCG oraz Zurich Insurance Company LTD. Celem projektu jest edukacji dzieci i młodzieży w zakresie smogu i czystości powietrza.
- Wierzymy, że dobra edukacja jest pierwszym i być może najtrudniejszym krokiem w rozwiązywaniu większości problemów. Pozytywna reakcja ze strony uczestników naszych szkoleń, ich aktywne uczestnictwo i chęć kontynuowania tego typu zajęć, utwierdziła nas w przekonaniu, że jako biznes mamy ogromny społeczny potencjał, dlatego już pracujemy nad kolejną edycją programu” – mówi Bartosz Jasiołek z firmy PwC.
Pracownicy-wolontariusze od października 2018 do marca 2019 prowadzili szkolenia w szkołach i przedszkolach, wyjaśniając czym jest smog, skąd się bierze i jak można przeciwdziałać temu zjawisku. W sumie w zajęciach wzięło udział niemal 10 tys. dzieci ze 139 placówek, przede wszystkim z województw śląskiego i małopolskiego, ale także z Łodzi i Opola.
- Zanieczyszczenie powietrza to problem nas wszystkich. Wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie, czyli podstawy jakości naszego życia. Odpowiednia edukacja to obok przepisów prawnych i programów finansowych jeden z trzech filarów działań na rzecz poprawy jakości powietrza. Jak najwcześniejsze edukowanie o skali i źródłach zjawiska, o tym co możemy zrobić aby powietrze było w naszej okolicy czystsze, pozwoli sukcesywnie utrwalać pozytywne wzorce i zachowania, a tym samym chronić środowisko i nas samych – podkreśla Anna Dworakowska, współzałożycielka Krakowskiego Alarmu Smogowego.
Program „Biznes kontra smog” to pierwsze na polskim rynku tak szerokie porozumienie przedsiębiorstw w obszarze zaangażowania społecznego.
- Dzięki współpracy tylu firm udało nam się pomnożyć możliwości pojedynczych grup wolontariuszy i zrealizować z sukcesem pierwszą edycję tego niezwykle potrzebnego w Polsce programu. Jestem niezwykle dumny, że firmy zrzeszone w ASPIRE aktywnie włączyły się do udziału w projekcie i już deklarują chęć udziału w kolejnych edycjach – mówi Andrew Hallam, sekretarz generalny Stowarzyszenia ASPIRE.
