
Kiedy GDDKiA sfinalizuje prace przy tunelach, a ostatni chwaliła się, że jest tego bliska, kończenie drogi, tak ważnej dla Krakowa i okolicy, powinno pójść już szybko. Choć ciągle trwają analizy dotyczące ewentualnego niewielkiego przesunięcia tego terminu ze względu na intensywne opady deszczu w ostatnich latach i większy niż pierwotnie planowano zakres prac archeologicznych.
Północna Obwodnica Krakowa
Stan prac (dane za czerwiec):
- drogi, jezdnie - na to poczekamy najdłużej - gotowe na razie w 77,3 proc.
- grunt pod drogi przygotowany jest już jednak w 95,6 proc.
- mosty wykonano w 97,4 proc.
- a tunele w 99,3 proc.
- do tego liczne konstrukcje oporowe - 97,5 proc.
Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 790 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Północna obwodnica (w ciągu drogi ekspresowej S52) będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice.
Znajdujący się na drugim końcu węzeł Kraków Mistrzejowice wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, a w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych. Między tunelem w Batowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości.
