- Postępuje budowa przystanku kolejowego Kraków Piastów. U zbiegu szlaków z Kielc i Podłęża powstają nowe perony. Dzięki windom obiekt będzie dostosowany do potrzeb wszystkich podróżnych, również osób o ograniczonej możliwości poruszania się - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przystanek Kraków Piastów ma być wsparciem dla podróży aglomeracyjnych
Przystanek kolejowy Kraków Piastów powstanie w sąsiedztwie ul. Powstańców, ma być silnym wsparciem dla podróży aglomeracyjnych. Pozytywne skutki jego utworzenia mają odczuć nie tylko mieszkańcy tej części Krakowa, ale także gminy Zielonki.
Inwestycja jest realizowana w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Obiekt będzie się znajdować przy liniach kolejowych nr 8 (w kierunku Kielc i Warszawy) i nr 95 (w kierunku Podłęża i Tarnowa).
Zakończenie prac zaplanowano na koniec 2024 roku
Plan obejmuje budowę peronu dwukrawędziowego i dwóch peronów jednokrawędziowych. Będą one w pełni dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. W tym celu zaplanowano właściwe dojścia, schody oraz windy. Inwestor uwzględnił także infrastrukturę oświetleniową, urządzenia elektroenergetyczne, telekomunikacyjne oraz sterowania ruchem kolejowym.
Na peronach o długości 200 metrów znajdą się wiaty, tablice informacyjne, ławki i czytelne oznakowanie. Oświetlenie pomoże w orientacji także po zmroku. Udogodnieniem dla osób niewidomych, czy słabo widzących będzie system ścieżek o zróżnicowanej strukturze. Zakończenie prac przewidziano na koniec 2024 r.
Według umowy podpisanej z wykonawcą przez inwestora PKP Polskie Linie Kolejowe wartość projektu i zadań budowlanych opiewa na niemal 24 mln zł netto.
Miliard złotych z rządowego programu na przystanki kolejowe
Rządowy Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” w Małopolsce obejmuje 9 inwestycji. Trzy z nich – Kraków Piastów, Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek – zlokalizowane są w stolicy województwa. Ponadto przystanki powstaną w miejscowościach: Wolbrom, Zator, Pisary, Dąbrówka i Nowy Sącz (dwa przystanki).
Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. W sumie na ten cel przeznaczono 1 mld zł, a zmodernizowane perony pojawią się w 185 lokalizacjach w całej Polsce.
Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany
