Skansen kolejowy w Chabówce działa nieprzerwanie od 1991 roku. Obecnie znajduje się tam ponad 130 różnych pojazdów, wiele utrzymywanych w stanie czynnym, w tym 3 unikatowe parowozy: OKz32-2, Ty42-107 oraz Tkt48-191. Skansen jest własnością spółki PKP Cargo.
Likwidacji skansenu nie będzie
We wtorek rano gruchnęła informacja, że skansen ma zostać zlikwidowany. Powodem miała być słaba kondycja finansowa właściciela. Ta informacja lotem błyskawicy rozeszła się po internecie – głównie wśród miłośników kolejnictwa. Zdecydowana większość głosów była przeciwna likwidacji.
Rano wysłaliśmy pytanie do PKP Cargo. Usłyszeliśmy, że m.in. w tej sprawie zwołany został zarząd kolejowej spółki. Powodem narady było duże zainteresowanie losem skansenu. Popołudniem PKP Cargo wydało oświadczenie, w którym poinformowało, że skansen nie zostanie zlikwidowany.
- Polskie Koleje Państwowe S.A. i Fundacja Grupy PKP w porozumieniu z PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji prowadzą prace nad koncepcją utrzymania Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce i możliwości działania placówki w nowej formule. Unikatowe lokomotywy, wagony i inne pojazdy oraz pamiątki związane kolejowym dziedzictwem w dalszym ciągu będą chronione – zapewnia Julita Sołtysiak, zastępca dyrektora Biuro Promocji i Relacji Inwestorskich PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.
Jak dodaje dyrektorka, sytuacja skansenu jest analizowana od kilku tygodni. Dodaje, że właściciel tego miejsca – spółka PKP Cargo znajduje się w procesie sanacyjnym, „a w wyniku niewłaściwego zarządzania w ostatnich latach znalazła się w złej sytuacji finansowej i obecnie robi wszystko, aby nie zniknąć z rynku i jak najszybciej odbudować swoją pozycję.”
PKP Cargo odda skansen w Chabówce?
- W ramach analiz prowadzonych przez PKP S.A. i Fundację Grupy PKP, której jednym z filarów działalności jest ochrona zabytków i popularyzacja wiedzy o historii kolei, omawiane są różne warianty działania Skansenu w przyszłości. Kluczowe pozostają kwestie prawne i finansowe, bowiem koszt utrzymania placówki to około 3 mln zł rocznie, a obecnie dla spółki priorytetowe jest zabezpieczenie zobowiązań finansowych wobec pracowników – zaznacza Julita Sołtysiak.
Dyrektorka dodaje, że aktualnie najbardziej prawdopodobne warianty to przejęcie zarządzania Skansenem przez PKP S.A. lub Fundację Grupy PKP. - Aby mogło to nastąpić i aby placówka mogła funkcjonować w dotychczasowym zakresie, konieczne jest – w pierwszej kolejności – wypracowanie rozwiązań w kwestiach formalno-prawnych, dotyczących licencji, homologacji ruchowych, które musi pozyskać nowy zarządca Skansenu – podkreśla. - Grupa PKP dokłada wszelkich starań, aby znaleźć optymalne rozwiązanie i aby Skansen mógł jak najszybciej kontynuować działalność w nowej formule, zachowując swój niepowtarzalny charakter i bogatą ofertę dla miłośników kolei oraz wielu turystów odwiedzających ją przy okazji wizyt na Podhalu.
To może być dobra zmiana dla skansenu
- Zmiana właściciela może wyjść na dobre skansenowi w Chabówce - mówi Łukasz Wideł, prezes Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Nowym Sączu, które od lat przy wsparciu Województwa Małopolskiego organizuje przejazdy zabytkowymi składami po malowniczych trasach regionu. - PKP Cargo to spółka zajmująca się przede wszystkim przewozami. Prowadzenie skansenu to był jedynie dodatek. Nowy właściciel może wnieść nieco świeżości i jeszcze bardziej wypromować to muzeum – ma nadzieję.
Łukasz Wideł dodaje, że Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce jest perełką dla miłośników kolei, ale także miejscem, które potrafi zachwycić też przypadkowego turystę.
