https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Coraz bardziej opóźniają się ważne inwestycje na północy Krakowa

Mieszkańcy wciąż nie mogą doczekać się - obiecywanych przez prezydenta - szerszych dróg oraz nowych linii tramwajowych.

Niemal pewne jest, że w tym roku nie rozpocznie się rozbudowa al. 29 Listopada. Choć, zgodnie z zapowiedziami urzędników miejskich, podległych prezydentowi Jackowi Majchrowskiemu, roboty miały ruszyć już... w 2018 roku.

Opóźnia się też inna, kluczowa dla mieszkańców północnej części miasta inwestycja, czyli budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, która też miała wystartować w 2018 r. W całej sytuacji jedynym pocieszeniem dla krakowian może być to, że gdyby obie te inwestycje ruszyły w terminie, doszłoby w stolicy Małopolski do jeszcze większej kumulacji remontów. Już teraz bowiem wiele innych ulic jest rozkopanych i nieprzejezdnych.

Niedotrzymane obietnice

Al. 29 Listopada przebudowana ma zostać na odcinku od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta. Zostanie poszerzona do dwóch, a miejscami trzech pasów w każdym z kierunków, dzięki czemu mają zmniejszyć się korki na tej drodze wyjazdowej w kierunku Warszawy. Miasto już w maju 2017 roku podpisało umowę z wykonawcą, firmą Strabag. - Pierwsze auta powinny przejechać poszerzoną al. 29 Listopada pod koniec 2020 roku - zaznaczał wtedy prezydent Majchrowski.

Z biegiem czasu urzędnicy i przedstawiciele wykonawcy zaczęli jednak wyliczać kolejne problemy, skutkujące przesuwaniem terminu rozpoczęcia robót, wartych ok. 95 mln zł. Podkreślali m.in., że „prace opóźniają się z przyczyn proceduralnych (komplikacje przy podziałach geodezyjnych własności, odwołania stron trzecich), które nie pozwalają zakończyć procesu kompletowania dokumentów do wniosku o ZRID”.

Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej to dokument, bez którego nie można rozpocząć robót budowlanych. Wniosek o uzyskanie ZRID został złożony przez wykonawcę w styczniu br. - Po dwóch miesiącach weryfikowania Małopolski Urząd Wojewódzki poinformował, że pozostawia wniosek bez rozpatrzenia. Powodem były kwestie związane z podziałem działek - informuje teraz Jan Machowski, rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich. I dodaje, że wykonawca kompletuje dokumenty, potrzebne do ponownego złożenia wniosku o ZRID. Ma się to stać w maju.

Anna Cembrzyńska, rzeczniczka Strabag poinformowała, że na nasze pytania otrzymamy odpowiedź najpóźniej dziś. Wczoraj, do zamknięcia wydania „Kroniki” ich bowiem nie otrzymaliśmy. Urzędnicy zakładają natomiast, że zgoda na rozpoczęcie prac budowlanych wydana zostanie w 2019 roku, a roboty rozpoczną się w... I kwartale 2020 r. Zakończą się prawdopodobnie w 2022 r.

Problemy z gruntem

Już wiadomo, że wbrew ostatnim zapowiedziom urzędników, budowa nowej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej nie ruszy w sierpniu br. Dla tej inwestycji też wciąż nie zostało wydane pozwolenie na zrealizowanie inwestycji. - Biorąc pod uwagę proces postępowania administracyjnego, rozmiar inwestycji i związaną z nim bardzo dużą ilość stron postępowania, przewidujemy, że decyzję ZRID uzyskamy wczesną jesienią - informuje Jan Machowski. Dodaje, że jeśli tak się stanie, rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe miesiąc po otrzymaniu ZRID.

A wątpliwości jest więcej. Bo okazuje się też m.in., że urzędnicy nie pozyskali jeszcze nawet działek pod niektóre elementy inwestycji. Chodzi m.in. o parking park&ride, który ma powstać na Górce Narodowej. By go wybudować, miasto musi porozumieć się w kwestii pozyskania gruntów od prywatnych właścicieli. Jak dodaje Machowski, w tej sprawie „Wydział Skarbu UMK prowadzi procedurę”. Ale to nie koniec kłopotów.

W styczniu prezydent Majchrowski wskazywał na problemy z zanieczyszczeniem odpadami niebezpiecznymi dla środowiska gruntu, na którym ma powstać końcowa pętla nowej linii tramwajowej (w rejonie al. 29 Listopada). Nie wskazał jednak dokładnie, o jakie odpady chodzi i jak mogą one wpłynąć na inwestycję. Przekazał wtedy natomiast, że miasto nie może obecnie przeprowadzić ewentualnego oczyszczenia terenu, bo... nie ma do niego prawa. Od stycznia niewiele się zmieniło. - Kwestia zanieczyszczenia terenu w rejonie planowanej budowy pętli tramwajowej Górka Narodowa jest sprawdzana, analizowane są dokumenty i nie zostały jeszcze podjęte wiążące decyzje w tej sprawie - twierdzi Jan Machowski.

W ramach całej, wartej ok. 380 mln zł inwestycji, ma zostać wybudowane torowisko o długości ok. 5,5 km. Z pętli Krowodrza Górka poprowadzone zostanie na północ, przez nowe skrzyżowanie z ul. Opolską. Na wysokości ul. Pachońskiego skręci na wschód i przez ulicę Siewną dojedzie do ulicy Bociana. Tam z kolei skręci na północ.

Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę m.in. ulicy H. Pachońskiego. Od momentu uzyskania decyzji ZRID, wykonawca będzie miał 26 miesięcy na wybudowanie nowej trasy dla tramwajów. Na razie rozpoczął przygotowania, dotyczące tymczasowej organizacji ruchu, która będzie obowiązywać w trakcie realizacji inwestycji.

WIDEO: Zmiany w egzaminie na prawo jazdy. Mają na nich skorzystać kursanci

Źródło: TVN24/x-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krk rodowity
2019-05-17T07:39:22 02:00, Gość:

A które obietnice p. Majchrowskiego są zrealizowane? W tym mieście nie robi się nic dla mieszkańców

2019-05-17T09:42:31 02:00, Gość:

To się wyprowadź!!!!..bez żalu cię pożegnamy....

2019-06-19T14:19:41 02:00, Krk rodowity:

Ty sie wyprowadz , naplywowa gnido jedna

Ja jestem u siebie

K
Krk rodowity
2019-05-17T07:39:22 02:00, Gość:

A które obietnice p. Majchrowskiego są zrealizowane? W tym mieście nie robi się nic dla mieszkańców

2019-05-17T09:42:31 02:00, Gość:

To się wyprowadź!!!!..bez żalu cię pożegnamy....

Ty sie wyprowadz , naplywowa gnido jedna

p
pradnik
Heh, nie wiem czy poza mna jeszcze ktos zauwaza ze na ww wielce planowanych inwestycjach, wlasnie powstaja kolejne hałdy piachu i odgrodzenia terenow prZEwidzianych pod te inwestycje ?

Ktos moze wie, co od tygodnia dzieje sie tuz przy 29 listopada, na wysokosci banacha, z tym ze po 2 str ? ;) tam gdzie w planach wielkie estakady stoja?

Klamcy , oszusci, kretacze , no pozal sie Boze.

Skonczy sie tak , ze chu sie zmieni,bo kolejne bloki powstana tam, gdzie w planie jest droga !
G
Gość
2019-05-17T14:19:00 02:00, Gość:

KRAKOWSCY URZEDNICY TO WYJATKOWI PARTACZE KAZDY JEDEN POWINIEN DOSTAC NOBLA ZA NIEUDOLNOSC SZKODA ZE NEIMA TAKIEJ KATEGORI ,URZEDNICY NAJPIERW DAJA DO PUBLICZNEJ WIADOMOSCI KIEDY DROGA BEDZIE GOTWA NP: 2017 R A PÓZNIEJ DOPIERO WYGADUJA GŁUPOTY O ZEZWOLENIACH I INNYCH PIERDOŁACH ,PANOWIE WY ZESCIE PODALI ROK ZAKONCZENIA BUDOWY DROGI A TERAZ MÓWICIE O ZEZWOLENIACH ,JAK NIEUDACZNYM PRACOWNIKIEM ,URZEDNIKIEM TZREBA BYC ZEBY TAKIE FARMAZONY OPOWIADAC JA BYM TYCH WSZYSTKICH URZEDNIKÓW POZWALNIAŁ ,BO TO POKŁOSIE KOMUNISTYCZNE I DLATEGO MAMY CO MAMY.

Budowałeś cokolwiek, kiedykolwiek? Jesteś wlaścicielem gruntów przy inwestycji? Odpowiem za Ciebie: nie, nie i nie

J
JANEK
PATOLOGIA URZEDNICZA W KRAKOWIE NA CZELE KTOREJ STOI MAJCHROWSKI MA SIE NAJLEPIEJ ZE WSZYSTKICH INSTYTUCJI PANSTWOWYCH W POLSCE!!!!!!!!
G
Gość
KRAKOWSCY URZEDNICY TO WYJATKOWI PARTACZE KAZDY JEDEN POWINIEN DOSTAC NOBLA ZA NIEUDOLNOSC SZKODA ZE NEIMA TAKIEJ KATEGORI ,URZEDNICY NAJPIERW DAJA DO PUBLICZNEJ WIADOMOSCI KIEDY DROGA BEDZIE GOTWA NP: 2017 R A PÓZNIEJ DOPIERO WYGADUJA GŁUPOTY O ZEZWOLENIACH I INNYCH PIERDOŁACH ,PANOWIE WY ZESCIE PODALI ROK ZAKONCZENIA BUDOWY DROGI A TERAZ MÓWICIE O ZEZWOLENIACH ,JAK NIEUDACZNYM PRACOWNIKIEM ,URZEDNIKIEM TZREBA BYC ZEBY TAKIE FARMAZONY OPOWIADAC JA BYM TYCH WSZYSTKICH URZEDNIKÓW POZWALNIAŁ ,BO TO POKŁOSIE KOMUNISTYCZNE I DLATEGO MAMY CO MAMY.
g
grzeg
Stosunek władz miasta do północnego Krakowa jest bezczelnym oszustwem. Draństwo! Jeszcze raz draństwo!
P
POżyteczny idiota
E tam , wszystko to bez znaczenia , najważniejsze , że PiS nie ma władzy .
G
Gość
2019-05-17T09:33:34 02:00, Sokular:

To parodia,czytając kolejne wyjaśnienia widać,że jest oczywiste,że nie ruszy inwestycja a problem rządców miasta jak to tłumaczyć!!!!!!!!!!!

Innymi słowy mieszkańcy stolicy Małopolski już nie są potrzebni.........do urn wyborczych nie muszą iść bo to ostatnia kadencja emeryta

Ty czytasz wyjaśnienia pidawane przez "dziennik polski/gazeta krakowska"..uważasz,że to prawda????no chyba cię popierd...ło.

G
Gość
2019-05-17T07:39:22 02:00, Gość:

A które obietnice p. Majchrowskiego są zrealizowane? W tym mieście nie robi się nic dla mieszkańców

To się wyprowadź!!!!..bez żalu cię pożegnamy....

S
Sokular
To parodia,czytając kolejne wyjaśnienia widać,że jest oczywiste,że nie ruszy inwestycja a problem rządców miasta jak to tłumaczyć!!!!!!!!!!!

Innymi słowy mieszkańcy stolicy Małopolski już nie są potrzebni.........do urn wyborczych nie muszą iść bo to ostatnia kadencja emeryta
G
Gość
Tajster wyjdzie to nadrobi, ale swoje straty
.
Hahaha wybraliscie sobie majchra to teraz macie hahaha
J
Jacek Majchrowski
Ale moja szkoła nie ma kampusu na północy Krakowa, więc inwestycje w tym rejonie nie są moim priorytetem. A dobrze wiecie, że bez mojej zgody nikt w tym mieście nie wbije łopaty w ziemię.
c
cc
2019-05-17T08:31:26 02:00, O:

Ale za to jest łącznie 18 mln. zł. premi dla armii urzędników krakowskich. Patrząc na inne miasta, to podobne inwestycje już ruszyły. Krakowowi grozi niewykorzystane funduszy pomocowych z UE. Nie mówiąc już o takich inwestycjach jak linia tramwajowa przez Prądnik Czerwony, której budowa miała zacząć się w 2007 roku. Ale czym urzędnik ma się przejmować w Krakowie, jak dostanie premię, bez względu czy jakaś budowa ruszy czy nie ruszy. Nie ma czego oczekiwać też od emeryta - Prezydenta, że będzie dynamicznym zarządca miasta.

no, premie, właśnie, za przewidzenie komplikacji z własnością i ogłaszanie nierealnych terminów realizacji

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska