Jeszcze na początku marca br. odbyło się jedno ze spotkań zorganizowane przez pracowników Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Wówczas mieszkańcy mieli okazję uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania w sprawie nowej miejskiej inicjatywy, czyli Programu Budowy Parkingów Lokalnych.
Według jego założeń, organizacje pozarządowe, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorcy oraz osoby fizyczne mogą wnioskować o budowę miejsc postojowych. Spotkanie zostało zorganizowane m. in. ze względu na to, że we wcześniejszych wnioskach, które spływały do urzędników pojawiały się błędy. Już na wstępie urzędnicy zaznaczali, że każdy wniosek, który będzie wymagał wycięcia drzew, zostanie od razu odrzucony.
Zasady są bardzo proste
Z inicjatywą stworzenia programu wyszli radni miejscy. Program Budowy Parkingów Lokalnych będzie funkcjonował na podobnych zasadach jak realizacja inwestycji miejskich. Wykonanie poszczególnych zadań związanych z budową parkingu musi zostać poprzedzone wprowadzeniem zadania do budżetu oraz wieloletniej prognozy finansowej – wieloletniego planu inwestycyjnego. Za realizację uchwały odpowiedzialny jest Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK).
Unikalność tego programu polega na tym, że główną rolę odegrają w nim organizacje pozarządowe, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorcy oraz osoby fizyczne. Będą one mogły zawnioskować o budowę miejsc postojowych oraz wnieść swój wkład – przekazując środki finansowe bądź teren/działkę.
Jak to będzie wyglądało od strony praktycznej?
- Osoba zainteresowana powinna złożyć wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami. Taki dokument będzie podlegał ocenie komisji. Następnie wniosek wraz z opinią trafi do odpowiedniej rady dzielnicy, która podejmie ostateczną decyzję co do dalszej realizacji. W kolejnym kroku ZDMK zleci przygotowanie koncepcji, która określi szacunkowy koszt inwestycji i pozwoli na zawarcie umowy o współfinansowanie z wnioskodawcą. Po jej zawarciu i zabezpieczeniu środków ZDMK zleci przetarg na dokumentację, a w dalszej kolejności na roboty w terenie - informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Priorytetem objęte będą wnioski, które zostaną dofinansowane przez odpowiednią radę dzielnicy. To dofinansowanie nie będzie rekompensowało wkładu osoby wnioskującej, będzie to część miejskiego wkładu.
Wybudowane parkingi będą ogólnodostępne.
Najtańszy urlop? Najlepiej pomiędzy majówką a wakacjami

- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Nowa Huta to nie tylko aleja Róż. Tajemnicze rejony dzielnicy dobre na wyprawę
- Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa z drona. Widać asfalt, tunele, wiadukty. Sporo!
- Kraków lat 70. Matura pod portretem Gomułki i pierwsze w mieście przejście podziemne
- Nowy sezon na zamku w Dobczycach rozpoczęty. Te atrakcje przyciągają turystów!