Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowski Program Budowy Parkingów Lokalnych. To wcale nie muszą być gigantyczne przestrzenie. Urzędnicy tłumaczyli zasady

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Podczas spotkania, które 9 marca zorganizowali pracownicy Zarządu Dróg Miasta Krakowa, mieszkańcy mieli okazję uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania w sprawie nowej miejskiej inicjatywy. Spotkanie dotyczyło Programu Budowy Parkingów Lokalnych. Według jego założeń, organizacje pozarządowe, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorcy oraz osoby fizyczne mogą wnioskować o budowę miejsc postojowych. Spotkanie zostało zorganizowane m. in. ze względu na to, że we wcześniejszych wnioskach, które spływały do urzędników pojawiały się błędy. Każdy wniosek, który będzie wymagał wycięcia drzew, zostanie od razu odrzucony. - Spotkajmy się nawet przed złożeniem wniosku i go omówmy - mówili przedstawiciele ZDMK.

"Pomysł jest bardzo interesujący"

Na pierwszym spotkaniu informacyjnym dotyczącym Programu Budowy Parkingów Lokalnych zebrało się blisko 30 osób. Głównie byli to przedstawiciele krakowskich spółdzielni mieszkaniowych oraz rad dzielnic. Naturalnie nie zabrakło również zainteresowanych mieszkańców. W spotkaniu wziął również udział wiceprezydent Andrzej Kulig.

- Te parkingi czy miejsca parkingowe nie muszą być gigantyczne. One mogą być zaledwie na kilka miejsc. Ważne jest, aby były zadbane i spełniały wymogi - mówił Andrzej Kulig.

Magda Rutkowska, zastępca Dyrektora ds. Inwestycji ZDM na początku spotkania przedstawiła prezentację dot. zasad programu, podczas której wyjaśniła jak należy złożyć wniosek oraz co później będzie się z nim działo.

Nie zabrakło również pytań, które głównie dotyczyły kwestii związanych z późniejszą dostępnością miejsc postojowych na nowych lokalnych parkingach. Padło również pytanie o to, czy w ubiegłym roku zostały złożone jakieś wnioski ze Starego Miasta czy Grzegórzek, ponieważ m. in. tam mieszkańcy mają bardzo duży problem z tzw. "dzikim parkowaniem". Jednak jak poinformowali przedstawiciele ZDMK, nikt z tej części miasta jeszcze nie złożył propozycji utworzenia tam ogólnodostępnego parkingu.

Podczas spotkania zgłoszono również problem dotyczący konieczności przedstawiania deklaracji zgody każdego z właścicieli terenu, na którym miałby powstać parking. Zwrócono tutaj uwagę, że szczególnie będzie to uciążliwe dla spółdzielni mieszkaniowych, gdzie taką zgodę w niektórych przypadkach będzie musiało wyrazić nawet 150 czy 200 osób. Wniosek został zapisany przez pracowników ZDMK do dalszej weryfikacji w jaki sposób będzie można to rozwiązać.

Padło również pytanie o to, czy w ramach Programu Budowy Parkingów Lokalnych będzie można składać wnioski o budowę tzw. parkingów zielonych. Urzędnicy odpowiadając na to pytanie wskazali, że nie ma przeciwskazań dla takich pomysłów.

Przedstawicieli ZDMK pytano również o to, czy przekazanie gruntu gminie, aby utworzyć na nim parking będzie ze sobą niosło również jakieś ulgi dla wspólnot. W odpowiedzi wskazano tutaj, że ulg jako takich nie ma, jednak jako taką ulgę można traktować współfinansowanie budowy parkingu w wysokości 80 proc. przez gminę, co znacznie obniży koszty, które będą musiały ponieść wspólnoty.

Pytano także, o to przez jaki czas parkingi będą działały na zasadzie dostępności dla wszystkich i bez konieczności wnoszenia opłat. ZDMK tłumaczył, że ogólnodostępność tych parkingów nie jest ograniczona czasowo.

Zapytano także w jaki sposób będzie weryfikowane to, kto na tych parkingach będzie parkował. W odpowiedzi padło, że równie dobrze będą mogli na nich zostawiać samochody mieszkańcy innych dzielnic, jak również osoby przyjezdne do Krakowa. Osoba zgłaszająca tę uwagę zaznaczyła, że są obawy o to, czy z czasem parkingi nie zostaną masowo zajmowane przez pracowników firm.

Zgłoś parking do wybudowania!

Kraków cały czas boryka się z problemem zbyt małej liczby ogólnodostępnych miejsc parkingowych. Nowy Program Budowy Parkingów Lokalnych ma raz na zawsze się z tym rozprawić. Jednak proces od złożenia wniosku do budowy parkingu nie jest wcale taka prosta i szybka.

- Bazując na doświadczeniach z ubiegłego roku, aby wykluczyć błędy jakie pojawiły się wtedy we wnioskach, w tym roku dużą wagę przykładamy do informowania o zasadach programu - mówił nam jeszcze przed spotkaniem informacyjnym Krzysztof Wojdowski, rzecznika prasowy ZDMK.

Wnioski wpływały już w ubiegłym roku

- W ubiegłym roku wpłynęło 11 wniosków, które zostały poddane analizie formalnoprawnej. Bazując na doświadczeniach z ubiegłego roku, aby wykluczyć błędy jakie pojawiły się wtedy we wnioskach, w tym roku dużą wagę przykładamy do informowania o zasadach programu - mówił Wojdowski.

W poprzednim roku na Program Budowy Parkingów Lokalnych z budżetu miasta przeznaczono 5 mln zł.

Reguły wzięcia udziału w programie pozostają bez zmian. Obowiązują zasady przyjęte uchwałą Rady Miasta Krakowa 12 października 2022r. W tegorocznej edycji wypełnione wnioski można składać do 31 maja.

Jak tłumaczyli urzędnicy spotkania, program jest skierowany do organizacji pozarządowych, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, przedsiębiorców oraz osób fizycznych. Każdy z nich może złożyć wniosek o budowę miejsc postojowych, a także wnieść swój wkład, tj. środki finansowe, a także teren lub działkę.

Finansowanie programu

80 proc. budowy parkingu pokrywa budżet miejski, a 20 proc. wnioskodawca. Priorytetowo będą traktowane wnioski, które zostaną dofinansowane przez odpowiednią radę dzielnicy. Jednak należy też podkreślić, że to dofinansowanie nie będzie rekompensowało wkładu osoby wnioskującej, a będzie liczone jako część miejskiego wkładu.

Wnioskodawca musi być formalnym właścicielem działki lub terenu, na którym chce by powstał parking. Jeśli wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony to wskazany teren zostanie przekazany przez wnioskodawcę Gminie Miejskiej Kraków. W skład komisji, która będzie weryfikowała wnioski będą wchodzili pracownicy ZDMK. Jeżeli wniosek zostanie przez nich zaakceptowany, trafi do Rady Dzielni, która również będzie musiała wyrazić swoje zdanie na ten temat. Po kolejnym pozytywnym rozpatrzeniu, tym razem przez dzielnicę, wniosek wróci do ZDMK, gdzie zostanie przygotowany kosztorys i koncepcja. Ostatnim punktem będzie podpisanie umowy o współfinansowaniu z wnioskodawcą oraz wprowadzenie takiego zadania do budżetu miasta. Później zostaje już tylko budowa.

Parkingi, które zostaną wybudowane w ramach programu będą ogólnodostępne i darmowe.

W tych branżach szukają pracowników. Coraz częściej poszukujemy pracy dodatkowej

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska