Dobra wiadomość z budowy zakopianki. W październiku będzie wydrążona cała jedna nitka tunelu [GALERIA]

Tomasz MateusiakZaktualizowano 
W połowie lipca - po blisko 2 latach opóźnienia - w Skomielnej Białej ruszy wreszcie drążenie drugiej nitki tunelu przyszłej ekspresowej zakopianki. Choć opóźnienie jest ogromne to przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują, że ponad 2 kilometrowym tunelem pod górą Luboń Wielki kierowcy pojadą zgodnie z planem czyli na początku 2021 roku.

Ogromne opóźnienie...

Budowa czy jak wolą niektórzy kopanie tunelu przyszłej zakopianki (będzie częścią trasy ekspresowej S7 z Gdańska do Rabki) ruszyło w marcu 2017 roku. Włoscy górnicy (to przedsiębiorstwo z tego kraju jest głównym wykonawcą inwestycji) i ich polscy podwykonawcy początkowo zaczęli się jednak wdzierać w głąb góry jedynie od strony północnej (portal tunelu we wsi Naprawa). Tu od razu rozpoczęto fedrowanie dwóch niezależnych nitek tunelu oddalonych od siebie o około 10 metrów.

Tą drogą pojedziemy już po wakacjach! Najnowsze zdjęcia lotn...

Gorzej sprawa wyglądała od strony południowej (portal tunelu w Skomielnej Białej). Przez wykryte osuwiska w zboczu góry samo drążenie tunelu rozpoczęło się w październiku 2017 roku, ale tylko na nitce, która w przyszłości będzie prowadzić w stronę Zakopanego. Druga komora tunelu (z jezdnią w kierunku Krakowa) do dziś nie została nawet rozpoczęta.

Ruszają prace na czwartym „przodku”

- Dzieje się tak przez osuwisko o którym wcześniej nie mieliśmy pojęcia - tłumaczył zimą tego roku Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA. - Mamy już wyjście z sytuacji. Znaleziono specjalistyczną firmę z Czech, która wykona palowanie terenu, które umocni grunt. Dopiero gdy te prace się zakończą ruszy fizyczne kopanie tunelu w drugiej nitce od południa.

Obecnie wiemy, że Czesi swoje zadanie ukończyli w ostatnich dniach czerwca.

Kiedy więc ruszy fedrowanie opóźnienie dwa lata nitki?

- Palowanie przy portalu południowym stanowiło jednocześnie konstrukcję fundamentów budynku wentylatorowni przyszłego tunel. Wentylatorownia będzie nad tunelem - wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik głównej dyrekcji GDDKiA.- Te prace już za nami. Teraz trwa budowa samego budynku. Gdy będzie on gotowy rozpocznie się drążenie metodą podstropową pod budynkiem wentylatorowni.

Jak dodaje Krynicki już w lipcu ( a więc lada dzień) rozpocznie się jednak drążenie poprzecznego przejścia pomiędzy drążoną już od południa nitką prawą a nie drążoną jeszcze nitką lewą (to wspomniane 10 metrów różnicy.

- W momencie dotarcia górników do miejsca, w którym będzie nitka prawa tunelu, od południa rozpocznie się jednoczesne drążenie w kierunku południowy i północnym.

Wizualizacje nowych odcinków zakopianki

W październiku połączą tunel

Górnicy zapewniają jednak, że opóźnienie uda się nadgonić bo prace z drugiej strony góry idą nawet szybciej niż zakładano. Od strony Naprawy wydrążono już bowiem ponad 1 km 100 metrów tunelu. Od południa (w wykonywanej od października 2017) prawa nitka mierzy natomiast blisko 300 m długości. Jeśli to tępo prac się utrzyma to obie strony zostaną połączone w październiku tego roku i wówczas wszystkie siły zostaną przerzucone z prawej na opóźniona lewą komorę.

W Lubniu będzie objazd

Dobre informacje płyną też z dwóch pozostałych odcinków budowanej zakopianki. We wrześniu gotowy będzie (po dwukrotnym przesunięciu terminu) odcinek z Skomielnej do Rabki. Tu zaawansowanie prac to już 85 procent i w wielu miejscach na jezdni wymalowano już nawet pasy.

Pod koniec listopada będzie natomiast gotowy odcinek z Lubnia do Naprawy (dziś 72 proc. zaawansowania). Nie oznacza to, że zakończą się tu wówczas wszystkie prace... Dalej w jednym momencie będzie zwężenie gdzie roboty przeciągną się zapewne do wakacji 2020 roku.

- By połączyć istniejącą S7 z nową trasą dwiema jezdniami trzeba zamknąć dla ruchu starą zakopiankę i wybudować mur oporowy. W tym celu konieczne jest udostępnienie nowego odcinka drogi, przeniesienie ruchu na jeden pas - wyjaśnia Jan Krynicki.

FLESZ - 6 eko-mitów, w które wierzymy

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nie wiem jak oni to liczą, ale jak tunel ma mieć 2060 m. Wydrążone jest 1100 300 daje 1400 m. Brakuje ok.600. Tygodniowo drążą 20 m. Chyba, że im chodzi o październik 2020 r. Można sprawdzić na s7 lubień-rabka

G
Gość
2019-07-06T21:40:15 02:00, Gość:

Co to za tytuł "Drążą tunel pod zakopianką"? O ile wiem tunel drąży się pod górą, która nazywa się Luboń Wielki.

w dodatku góra się nazywa Luboń Mały...

G
Gość

Co to za tytuł "Drążą tunel pod zakopianką"? O ile wiem tunel drąży się pod górą, która nazywa się Luboń Wielki.

T
TymPO

Tępo-ta jest powalająca, niemiecki właściciel powinien wysłać "dziennikarzom" odpowiednie słowniki bo aż szczypie w oczy jak się to czyta.

p
proszę o odbiór ..

ale tunel w Szwajcarii proszę Państwa nie mogą być Górale gorsi ..

O
Omg
2019-07-04T13:09:43 02:00, Jan:

Przy kopaniu takich tuneli wydarzyć się może wszystko. Chura optymizm należy schować głęboko. Tak skomplikowane przedsięwzięcie żadko kiedy kończy się przed czasem. Krytykowanie firmy, która to buduje jest tu nie na miejscu. Dobre dziennikarstwo powinno pokazać ogrom pracy jaką należy wykonać przy takiej inwestycji. Widać dziennikarz woli krytykować a nie pokazywać prawdę.

Chura optymizm, żadko... Też mógłby Pan pisać do Gazety Krakowskiej!

D
Dyslektycy do piór!

Bieda dziennikarz na strażu ten artykuł "tępo" pisał, bez korekty, bez ortografii.

J
Jan

Przy kopaniu takich tuneli wydarzyć się może wszystko. Chura optymizm należy schować głęboko. Tak skomplikowane przedsięwzięcie żadko kiedy kończy się przed czasem. Krytykowanie firmy, która to buduje jest tu nie na miejscu. Dobre dziennikarstwo powinno pokazać ogrom pracy jaką należy wykonać przy takiej inwestycji. Widać dziennikarz woli krytykować a nie pokazywać prawdę.

s
sss

Założę się, że nie. Przez ostatni tydzien wykopano 20,4 m tunelu w tej nitce. Do końca października zostało 17 tygodni to daje około 340 m. Mało. Brakuje ponad 500. A te 20 to jak na ostatnie pół roku jeden z lepszych urobków. Czy dziennikarz potrafi zadać pytanie jakim sposobem to się może ziścić czy tylko powtórzy każdą bzdurę jaka mu sprzedają.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3