Gruntowana modernizacja 1,5 km drogi przez Grabówki – od ul. Jedynaka w Wieliczce do skrzyżowania z traktem Zbydniowice – Siercza – trwa od października ubiegłego roku. Latem 2022 roku ogromna inwestycja była już na takim etapie, że nie było możliwości dalszego prowadzenia jej „pod ruchem”. Z końcem maja drogę zamknięto na całej długości, jak wtedy zapowiadano – na około miesiąc.
Niedawno poinformowano – w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej Zarządu Dróg Powiatowych w Wieliczce – że newralgiczny szlak komunikacyjny pozostanie wyłączony z ruchu do końca sierpnia. Natomiast z informacji na dziś wynika, że „blokada” na trasie Wieliczka – Grabówki, którą w normalnie przejeżdżało codziennie w stronę Krakowa tysiące samochodów, potrwa aż do października 2022.
Marian Paszcza, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Wieliczce, powiedział nam, że była możliwość okresowego zamykania i otwierania drogi – w zależności od rodzaju prowadzonych tam prac, ale ostatecznie zdecydowano się nie przywracać tam ruchu tranzytowego (bo dojazd do posesji pozostanie utrzymany przez cały czas trwania inwestycji).
- Kierowcy zdążyli przyzwyczaić się już do objazdów, a podczas zamknięcia drogi roboty idą dużo szybciej. Do tego stopnia, że jest wielka szansa, że inwestycja zakończy się dobrych kilka miesięcy wcześniej niż planowaliśmy – już w październiku/listopadzie 2022, podczas gdy termin finału robót wyznaczony w umowie to wiosna 2023 roku – powiedział nam Marian Paszcza.
Inwestycja w Grabówkach jest bardzo duża. Obejmuje m.in.: budowę chodnika, poszerzenie jezdni i wzmocnienie jej podbudowy, modernizację licznych skrzyżowań z innymi traktami, przebudowę całej infrastruktury teletechnicznej.
Wartość robot z przetargu to prawie 10,5 mln zł. Połowę kwoty pokryje dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Dróg Samorządowych, a brakujące pieniądze wyłoży powiat wielicki.
Jednak przebudowa drogi przez Grabówki będzie prawdopodobnie jeszcze droższa, ponieważ wykonawca prac poprosił o zwiększenie puli pieniędzy na inwestycję, z powodu wzrostu kosztów zakupu materiałów budowlanych oraz inflacji.
- W tej sprawie trwają negocjacje. Nie zaprzeczamy, że wykonawca przebudowy ma prawo do takich roszczeń, bo przetarg na to zadanie był rozstrzygany jeszcze latem 2021 roku, jednak firma musi nam udowodnić i udokumentować wzrost kosztów. O jaką kwotę może chodzić? Na dziś trudno to oszacować, ewentualny wzrost kosztów robót będzie obliczany procentowo od całkowitej wartości inwestycji – wyjaśnia dyrektor ZDP w Wieliczce.
Na czas zamknięcia trasy Wieliczka – Grabówki objazd dla samochodów wyznaczono drogami odległymi od tego rejonu, bo według przepisów „obejście” trzeba wskazać traktami, na których nie obowiązują ograniczenia tonażowe (taki status ma szlak komunikacyjny przez Grabówki).
Trasa objazdowa prowadzi: drogą powiatową nr 2028K na odcinku od drogi powiatowej nr 2035K w Grabówkach do skrzyżowania z ul. Drużbackiej w Krakowie, ul. Drużbacką - do skrzyżowania z ul. Krzemieniecką w Krakowie, ulicami Sadową, Kościuszki i Jedynaka w Wieliczce.
„Blokada” drogi przez Grabówki to perypetie także w kursach komunikacji publicznej. Na trasach objazdowych jeżdżą trzy autobusy Wielickiej Spółki Transportowej: G3 (Wieliczka – Sygneczów – Golkowice), J1 (Wieliczka – Siercza – Janowice), S1 (Wieliczka – Podstolice – Świątniki).
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany
[b]Polacy „mają mniej w portfelu”. Racjonalnie podchodzą do wydatków[b]
