Proces prac na kolei w Oświęcimiu rozpoczął się w 2018 roku budową nowego budynku dworca, która trwała dwa lata. Potem rozpoczęto przebudowę peronów, torowisk i trakcji elektrycznej, urządzeń telekomunikacyjnych, sterowania ruchem kolejowym i budowę przejścia podziemnego, prowadzącego nie tylko na perony, ale też łączącego Oświęcim z Brzezinką. Pierwotnie PKP PLK zamierzało odnowić kładkę znajdującą się nad peronami, a prowadzącą do Brzezinki. Z niej miało się schodzić na perony. Ostatecznie zdecydowano się na budowę ponad 100-metrowego przejścia podziemnego, nawet kosztem wydłużenia inwestycji.
Zdaniem ministra Adamczyka, finisz modernizacji w Oświęcimiu oznacza poprawę nie tylko na linii 93, pomiędzy Trzebinią i Czechowicami-Dziedzicami, ale także w kierunku Krakowa przez Zator, Spytkowice i Skawinę.

- Mówimy o całym systemie kolejowym, a nie tylko o jednej inwestycji – zwrócił uwagę Andrzej Adamczyk. - Dzięki tej inwestycji można mówić o likwidacji po części wykluczenia komunikacyjnego zachodniej części województwa małopolskiego.
Dzięki modernizacji na kolei, podróż z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic zajmie 30 minut, a do stolicy Małopolski niespełna godzinę. Pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do 120 km na godzinę, a towarowe do 80 km na godzinę.
- W parze za przebudową dworców, powstawaniu nowych przystanków, czy remontem torowisk, idzie polityka taborowa. Musi przybywać pociągów, bo przybywa pasażerów. 360 mln pasażerów w 2022 roku to absolutny rekord w ciągu ostatnich 20 lat – podkreślił minister Adamczyk.
Była premier, obecnie europoseł Beata Szydło, wyjawiła, że modernizacja oświęcimskiej stacji kosztowała 250 mln zł.

- Od grudnia, po kolejnej korekcie rozkładu jazdy, zostanie zwiększona liczba pociągów pomiędzy Oświęcimiem i stolicą Małopolski. Przez Oświęcim będą przejeżdżały pociągi międzynarodowe” – podkreśliła Beata Szydło.
Remont na linii kolejowej nr 93 objął siedem wiaduktów i 11 mostów oraz 16 przejazdów kolejowych.
Na oświęcimskim dworcu znajdują się trzy windy, umożliwiające łatwiejszy dostęp na perony dla osób niepełnosprawnych. Na początku września Koleje Małopolskie uruchomiły na kasy biletowe, a przez pięć lat podróżni byli skazani na automaty lub kupno biletów u konduktora. Oświęcim jest jednym z nielicznych niewielkich miast Małopolski z działającymi kasami biletowymi.
Koszt inwestycji w ramach linii kolejowej nr 93 na trasie Trzebinia – Zebrzydowice wyniósł ponad 971 mln zł netto, z czego 730 mln złotych wyniosło wsparcie ze środków europejskich.

Bądź na bieżąco i obserwuj
- Na trasę Kraków - Oświęcim przez Spytkowice i Brzeźnicę wrócą pociągi
- Ćwiczenia w Zatorze. Scenariusz jak z hollywoodzkiego filmu
- Marzenia się spełniają. Dowiódł tego policjant z Oświęcimia
- Ograniczenia na „internie” w szpitalu w Oświęcimiu? WIDEO
- Na drodze S1 od Oświęcimia do Bielska widać już mosty, wiadukty i asfalt
- Finał Igrzysk Historycznych na zamku w Oświęcimiu. WIDEO
