Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec kolejowy w Oświęcimiu zmieniał się kilka razy. Jak wyglądał na przestrzeni minionych dziesięcioleci? Zdjęcia archiwalne

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Dworzec PKP w Oświęcimiu na przestrzeni dziesięcioleci zmieniał się kilka razy. Na zdjęciu po przebudowie w drugiej połowie lat 60. ub. wieku
Dworzec PKP w Oświęcimiu na przestrzeni dziesięcioleci zmieniał się kilka razy. Na zdjęciu po przebudowie w drugiej połowie lat 60. ub. wieku Zbiory Łukasza Szymańskiego
Historia dworca kolejowego w Oświęcimiu sięga połowy XIX wieku. Na przestrzeni dziesięcioleci kilka razy zmieniał oblicze. W tej chwili dobiega końca modernizacja oświęcimskiej stacji. Przejdź do galerii i zobacz jak wyglądał kiedyś oraz poznaj jego historię.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Początki dworca w Oświęcimiu sięgają czasów cesarskich

Dworzec kolejowy w Oświęcimiu został wybudowany w ramach budowy linii kolejowej Czechowice – Trzebinia w 1856 r., stanowiącej odcinek tzw. Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda z Krakowa do Wiednia.

Składał się z trzech części. Dwie wyższe boczne stanowiły zaplecze stacyjne. W niższej części środkowej znajdowały się kasy, poczekalnia dla pasażerów, przechowalnia bagaży.

Dworzec stanowił część ważnego węzła kolejowego. Linia Czechowice – Oświęcim – Trzebinia przebiegała przez teren ówczesnej Brzezinki. W 1864 r. uruchomiono odcinek Oświęcim – Mysłowice, który stanowił część tzw. linii pruskiej prowadzącej przez Katowice do Wrocławia. Kolejne połączenie Oświęcim uzyskał w 1884 r., gdy wybudowano linię do Krakowa Podgórza.

Dworzec PKP w Oświęcimiu w latach PRL-u

W latach 1964–1965 oświęcimski dworzec został przebudowany wg projektu znanego architekta Karola Fojcika, autora m.in. projektów dworców w Katowicach i Zabrzu. Wyburzona została środkowa część, w miejscu której wybudowano przeszkloną halę. Boczne budynki zostały przebudowane.

W lewym od strony miasta na piętrze powstała poczekalnia dla pasażerów, a pod nią m.in. restauracja i bar oraz zakład fryzjerski. W drugiej części znalazła się poczta oraz biura stacyjne.

Kolejny rozdział w jego historii rozpoczął się dwa lata temu, gdy wyburzono budynek z lat 60. XX wieku i na jego miejscu rozpoczęto budowę nowego. Nowy budynek dworca został oddany do użytku w połowie 2020 roku.

FLESZ - Polacy się starzeją a miasta wyludniają. Jest raport GUS

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska