https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gmina Sułkowice. Radni nie dają wiary w kolej ani pieniędzy na koncepcję

Katarzyna Hołuj
Szybka Kolej miałaby połączyć Kraków z Myślenicami. Radni z Sułkowic nie wierzą w ten projekt, i że ich gmina skorzysta
Szybka Kolej miałaby połączyć Kraków z Myślenicami. Radni z Sułkowic nie wierzą w ten projekt, i że ich gmina skorzysta Archiwum
Na ostatniej sesji radni jeszcze raz dyskutowali o tym, czy gmina dołoży się do opracowania koncepcji budowy kolei Kraków-Myślenice. I potwierdzili, że nie widzą w tym sensu

Samorządy, które we wrześniu ubiegłego roku podpisały porozumienie, czyli województwo małopolskie oraz Kraków, Świątniki Górne, Siepraw, Sułkowice i Myślenice, miały się „zrzucić” na opracowanie koncepcji, która ma pokazać, jakie są możliwości organizacyjne, techniczne i finansowe budowy linii kolejowej do Myślenic i włączenia jej w system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (i czy w ogóle takowe są). Województwo zadeklarowało 150 tys. zł, Kraków 100 tys. zł. Mniejsze gminy miały dołożyć po 50 tys. zł. Siepraw i Świątniki Górne zabezpieczyły takie kwoty w swoich budżetach. Myślenice wyłożyły nawet więcej, bo 100 tys. zł. Jedynie Sułkowice uchwaliły budżet na 2018 roku bez grosza na koncepcję.

Na pierwszym spotkaniu, jakie odbyło się latem ubiegłego roku w myślenickim magistracie mówiło się o połączeniu biegnącym od Swoszowic (tu kolej do Myślenic włączałaby się w istniejącą już linię Kraków-Skawina) przez Świątniki Górne, Siepraw, Głogoczów i dalej w kierunku Myślenic. Burmistrz Myślenic Maciej Ostrowski mówił wtedy, że mieszkańcy gminy Sułkowice i powiatu suskiego mogliby przesiadać się z samochodów na kolej w Głogoczowie, gdzie powstałby parking typu park&ride.

Burmistrz Sułkowic Piotr Pułka mówi, że na kolejnym spotkaniu pojawił się jeszcze pomysł budowy linii do Myślenic, ale od Radziszowa, który od dawna ma połączenie kolejowe w Krakowem. Ta linia biegłaby przez teren gminy Sułkowice, a konkretnie Krzywaczkę.

Ostatnio, na sesji ponownie podjęto dyskusję na temat ewentualnego udziału w sfinansowaniu koncepcji. - Na mój chłopski rozum, te pieniądze zostaną utopione - mówił Janusz Starzec, radny z Krzywaczki. -Dlaczego nam nikt nie dodaje do inwestycji gminnych? Inni radni pytali burmistrza, czy wyłożenie 50 tys. zł daje gwarancje, że kolej powstanie. Kiedy usłyszeli, że nie, jednogłośnie uznali, że gmina dokładać się nie będzie. Burmistrz mówi, że ta decyzja spowoduje najpewniej, że gmina Sułkowice nie będzie brane pod uwagę jako ewentualny przystanek na trasie kolei. Ale tego nie przesądza. - Może akurat wybiorą wariant przez Skawinę-Radziszów-Krzywczkę-Bęczarkę i wtedy powrócą do rozmów z nami? Zobaczymy... - mówi Piotr Pułka.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

WIDEO: Poważny program - odc. 6: Mieszkańcy walczą o zapomniany park

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
trzezwo myslacy Polak
Zacznijmy od tego ze istniejacą linią Kalwaria Krakow pociag jeżdzi chyba raz dziennie a bilet ok 20zl czasu nie pamietam. Zeby wybudowac funkcjonujaca linie musi byc wiele czynnikow spelnionych , co z lini kiedy koszt dojazdu do krakowa wyjdzie 2 razy wiecej niz busem i jeszcze bedzie dluzej...Jestem bardzo za koleja bo uwazam ze nie ma wygodniejszego sposobu podrozowania ale co z tego kiedy teraz gdy mam wydac 19zl na dojazd do Balic wole tluc sie przez miasto bo po to kupilem oszczednego diesla zeby za tyle przejechac 100km. syty glodnego nigdy nie zrozumie. Wy na gorze decydenci zacznijcie od zapytania ludzi ile zaplaca za bilet i w jakim czasie ma jechac ten pociag do Krakowa zeby przesiadli sie z samochodow a potem planujcie wydawanie pieniedzy z budzetu na opinie prywatnych firm. Dobrze powiedzial Pan Starzec najpierw gwarancje potem kasa , kazdy rozsadny inwestor najpierw sprawdzi czy na danej dzialce mozna budowac zanim wyda kase na jej zakup , a tutaj jak zwykle na glowie wszystko postawione.
A
Andrzej
Wystarczy puścić tor trasą Radziszów - doliną rzeki Skawinki - Głogoczów - Krzyszkowice - Myślenice. To jest jedynie 17 km nowego toru. W XIX wieku bez zaawansowanej technologii wybudowano w górach setki km torów. Przy dzisiejszych lokomotywach trasa Myślenice - Kraków to ok. 30 min.
m
mieszkaniec
Początkujący student na oko widzi ,że bez wyburzeń domów nie da się tego wyrysować. Po za tym nie da się poprowadzić od Skawiny poprzez Głogoczów ,następnie Świątniki,Siepraw i do Myślenic. Taka objazdowa kolej to 1,5 godziny do Krakowa.
p
podróżny
Prywatne busiki urągające współczesności i zagęszczające Zakopiankę zamiast normalnych autobusów to jakaś wyłącznie regionalna głupota. Na autobusy nie stać a na pociągi się porywają. To już lepsze byłoby metro pod zakopianką ha ha ha .
W
Winger
I dobrą decyzję podjęli. Bo budowa połączenia bo Myślenic to niestety marzenie ściętej głowy. Teren jest zbyt nierówny: cały odcinek zakopianki od Krakowa do Myślenic to ciągła jazda w górę lub w dół, prawie nie ma tam płaskich odcinków. Nie da się zbudować w takim terenie linii kolejowej bez ogromnej ilości łuków, na których żaden pociąg nie osiągnie sensownej prędkości. Nie ma szans, by dojazd taką linią pociągiem był choćby porównywalny z czasem dojazdu zakopianką. Jestem miłośnikiem kolei i uwielbiam podróżować pociągami, ale w tym przypadku jest to po prostu całkowicie nierealna koncepcja.
G
Gość
Tzw."Opracowania Koncepcji Budowy" są bardzo kosztowne i niepotrzzebne! Przypomnę, że Kanał Augustowski zakończono budować w 1839 roku. Do jego budowy projekt opracował gen.Prądzyński
jeżdżąc po terenie na koniu wraz z adiutantem. Nie miał komputera, skomplikowanego oprogramowania, ani jakiegokolwiek wcześniejszego doświadczenia w tego typu projektach.
Współczesne analizy komputerowe jednoznacznie udowodniły, że Prądzyński wybrał drogę optymalną. Np: opracowanie koncepcji tunelu między dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska
kosztowało miliony, a nie wiadomo, czy taki tunel kiedykolwiek powstanie.
O
ON
Czy takie rozwiązanie jest alternatywą TAK czy uda się wykonać NIE dlaczego? Obecnie nam panujący z Radą nie był w stanie od ponad dekady uporządkować ruchu tranzytowego i lokalnego Myślenicach, a bierze się za ruch i komunikację w województwie. Brakuje nam ludzi którzy są konsekwentni w działaniu. Zneutralizowany projekt obejścia zachodniego Myślenic spowodował problemy komunikacyjne w mieście i brak możliwości wykreowania lepszej organizacji ruchu. Brak alternatywy przemieszczania się w sposób bezpieczny rowerem mógłby w części pomóc w obecnej sytuacji nadmiernego ruchu samochodowego i miejsc parkingowych - brak ścieżek rowerowych służących do komunikacji i brak komunikacji miejskiej w Myślenicach to zadanie do wykonania na już. Panie Burmistrzu trzeba zacząć organizować ruch w miastach, a następne w regionie. Zamiast obejścia zachodniego mamy nowy wodociąg nie do końca szczelny-sukces społeczny czy porażka?Ja uważam że PORAŻKA
O
Oberlejtnant Giser
Bez szybkiej kolei aglomeracyjnej za kilka lat bedziemy zaściankiem ale jak wytłumaczyć to prostym ludziom którym PKS uratował życie,dowiózł do szkoły ,pracy czy na wycieczkę.Tylko komunikacja zbiorowa bo niedługo miasta zakorkują się całkowicie ale ktoś kto pół życia odkładał na Passata tego nie zrozumie i chce nim dojechać wszędzie.Przy obecnej technice taka linia mogłaby powstać w 2 góra 3 lata i rozwiązałaby problem zakorkowanej zakopianki i dojazdów do pracy .Zobaczcie jak buduja na świecie.Zamiast wszelkimi siłami walczyć o tak potrzebną inwestycję to jak zwykle rzucanie kłód pod nogi i pokazywanie że szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie."Chłop ze wsi wyjdzie wieś z chłopa nigdy"
o
oburzony mieszkaniec
przeciwnicy kolei wolą śmierdzące ,przeładowane busy no cóż sami pewnie wożą d..y samochodami co tam zwykły człowiek niech się męczy i płaci podatki a głos jego w sprawie kolei i tak się nie liczy ważne żeby władzą było po drodze z busiarzami
A
ABC
Ten pomysł nie oddala się, bo nigdy nie był blisko. Władze samorządowe powinny zająć się liniami dowozowymi do istniejących przystanków kolejowych (vide: Wieliczka) i efekt będzie dużo lepszy i szybszy.
s
sympatyk
pkp w pow myslenickim nie ma sensu..ale a co do busow to faktycznie byle jakie sie robia
a ządaja coraz wiecej za przejazd np. z sulkowic do myslenic i odwrotnie 4 zl/ bylo3,5 do konca 2017/ czy podrozalo paliwo itd. zeby podnosic 15 % ceny biletu ..moze to ktos sprawdzi ..chyba zmowa miedzy tymi przewoznikami ..bylo ze jedni brali 3 zl i sie im opalaclo inni 3,5 a teraz wszyscy po 4..jak to jest ?
H
Heh
Bo taka linia nie ma sensu za malo ludzi tam mieszma. Kolej ma sena miedzy duzymi miastami jak Krakow i Warszawa. Wiec mialoby sens wybudowanie Lacznika Krakow - Zabierzow - Olkusz - CMK zeby skrocic czas przejazdu do warszawy. Z myslenic to tylko autem do p+r w swoszowicach i dalej pociagiem jak juz
S
Seba
ja również uważam że budowa kolei jest mało realna bo wszyscy mają nas w D**e tylko zakazy i opłaty.
a wystarczy zwykła porządna linia autobusowa żeby nie trzeba było jeździć tymi wybrakowanymi busami obecnie to jest trzeci świat ...
tylko linia na takiej trasie jak obecnie jeżdżą busy tzn z osiedla w Myślenicach
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska