FLESZ - Rośnie liczba ofiar rosyjskiej inwazji na Ukrainę

Inwestycja w Małej Wsi koło Wieliczki, warta prawie 4 mln zł, rozpoczęła się latem ubiegłego roku. Przedsięwzięcie obejmuje m.in. budowę nowego mostu na Zabawce oraz ok. 200 m chodnika (po lewej stronie drogi, od istniejącego traktu dla pieszych przy trasie wojewódzkiej 964). Droga powiatowa zostanie poszerzona, zyska nową nawierzchnię i odwodnienie (na 200 m). Ponadto zmniejszone będzie obecne pochylenie tego traktu przy skrzyżowaniu z DW 964.
Zakładany w specyfikacji przetargu termin finału robót minął na przełomie 2021 i 2022 roku.
O to co dzieje się z tą inwestycją, przede wszystkim budową nowego mostu, pytali radni podczas ostatniej sesji Rady Powiatu Wielickiego. W odpowiedzi starosta Adam Kociołek wyjaśniał, że palowanie pod nową przeprawę przez Zabawkę nie uzyskało akceptacji nadzoru budowlanego i firma prowadząca prace (jej podwykonawca) musi to zrobić powtórnie.
- Nie pociąga to za sobą dodatkowych kosztów ze strony powiatu, ale wydłuża się czas trwania inwestycji – stwierdził wielicki starosta.
Marian Paszcza, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Wieliczce powiedział nam, że nieprawidłowe palowanie rzeczywiście opóźniło roboty, ale na stosunkowo krótki czas (około dwóch tygodni), natomiast główny powód wydłużenia przedsięwzięcia jest inny.
- Wydłużenie terminu realizacji tego zdania do 16 maja 2022 roku zostało zaakceptowane przez Zarząd Dróg Powiatowych, a wynikało ze znacznego opóźnienia dostaw blachy falistej, której elementy tworzą konstrukcję mostu. Zakłócenia w ciągłości dostaw w drugiej połowie 2021 roku były spowodowane wzmożonym popytem na stal konstrukcyjną, wywołanym kumulacją kontraktów infrastrukturalnych i prywatnych inwestycji oraz restrykcjami związanymi z pandemią Covid-19 – precyzuje Marian Paszcza.
Jaki jest stan zaawansowania prac?
- Wykonano pośrednie posadowienie mostu w postaci pali, a także fundamenty żelbetowe oraz konstrukcję mostu z blachy falistej. Obecnie wykonywana jest zasypka konstrukcji. Rozpoczęto też budowę kanalizacji deszczowej, wykonanie nasypu drogowego oraz roboty brukarskie. Wykonano przełożenie sieci teletechnicznej oraz przełożono słupy elektroenergetyczne – wylicza dyrektor ZDP w Wieliczce. Zaznacza on też, że jest szansa na sfinalizowanie prac nieco przed terminem z umowy (połowa maja 2022), ale trzeba pamiętać, że „po zakończeniu robót konieczne jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, co również wymaga pewnego czasu”.
Odcinek szlaku komunikacyjnego w Małej Wsi jest zupełnie zamknięty dla ruchu od jesieni 2021 roku (wcześniej obowiązywało tam przez kilka tygodni „wahadło”). Objazdy dla kierowców wyznaczono m.in. DW 964 oraz drogą powiatową przez Zakrzów; trasami zastępczymi kursują też dwie linie wielickiej komunikacji miejskiej (autobusy W1 i Z1). Z kolei dla pieszych wybudowano zastępcza kładkę (w rejonie placu budowy).
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, finału utrudnień można spodziewać się z końcem maja tego roku.
Wartość inwestycji w Małej Wsi to 3,9 mln zł. Część tej kwoty pokryje dotacja (1,854 mln zł) ze Skarbu Państwa. Pozostałe pieniądze wyłoży powiat wielicki.
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany