W 2024 roku przede wszystkim mają się zakończyć dwie kluczowe dla Krakowa i całego regionu drogowe inwestycje rządowe, realizowane pod nadzorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Z końcem 2024 r. podróż pomiędzy Warszawą i Krakowem ma zając niespełna 3 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej Drogi Krajowej nr 7 prowadzącej przez Radom i Kielce.
- W przyszłym roku stary trakt krakowski łączący Warszawę z Krakowem w całości zastąpimy drogą ekspresową - informują w GDDKiA.
Stanie się tak dzięki zakończeniu budowy dwóch odcinków drogi ekspresowej S7 między Krakowem a granicą województwa świętokrzyskiego. Na sierpień planowane jest otwarcie odcinka między węzłami Miechów i Szczepanowice (5,3 km), a na listopad - od Widomej do węzła Kraków Nowa Huta (18,3 km).
Natomiast na wrzesień 2024 roku planowane jest zakończenie innej bardzo ważnej dla regionu inwestycji, jaką jest budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 (12,3 km). Wykonanie tego zadania odciąży ulice Krakowa od ruchu tranzytowego.
W przypadku dużych inwestycji w budżecie Krakowa na 2024 rok zaplanowano kontynuację już rozpoczętych zadań. Nowe przedsięwzięcia uzależnione są od pojawienia się środków z Unii Europejskiej.
Jedną z inwestycji, która będzie kontynuowana w 2024 roku jest przebudowa (wraz z torowiskiem) ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej. Prace mają tam potrwać do września. Do tego czasu będą też utrudnienia w ruchu.
Kontynuowane mają być też prace związane z rozbudową ul. Kocmyrzowskiej. Rozpocząć ma się natomiast budowa ul. 8 Pułku Ułanów (ma połączyć ul. Zawiłą ze skrzyżowaniem ul. Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego), która ma odkorkować zabudowany blokowiskami Ruczaj, odciążając ulice Kobierzyńską i Zakopiańską.
Rekordową kwotę, ponad 111 mln zł, zaplanowano w budżecie Krakowa na 2024 rok na dokończenie budowy Krakowskiego Centrum Muzyki. Obiekt powstaje na 3-hektarowej działce przy ul. Piastowskiej. Ma to być zatopiona w zieleni sala koncertowa z przeszklonym foyer z widokiem na Wawel i Stare Miasto, z widownią na 1000 miejsc, wyposażoną w scenę dla 120 muzyków i balkon mogący pomieścić 80-osobowy chór. Do tego zaprojektowano aulę na 300 osób, wielofunkcyjne sale prób, garderoby, biura miejskich orkiestr oraz przestrzeń kreatywną z miejscem na edukację muzyczną. Plany są takie, by pierwsze koncerty w Centrum Muzyki mogły się odbyć na przełomie 2025/2026 roku.
Realizowany obecnie etap pierwszy budowy obiektu, dotyczący doprowadzenia do stanu surowego zamkniętego wraz z zagospodarowaniem terenu, wyceniono na 116,4 mln zł, z czego 99 mln zł pokrywa Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach Funduszu Polski Ład, a 17,4 mln zł gmina Kraków. Na drugi etap budowy potrzeba ok. 150 mln zł netto.
Nad Wisłą będzie można natomiast obserwować postępy prac związane z budową kładki pieszo-rowerowej, która połączy brzegi Kazimierza z Ludwinowem. To inwestycja za 114 mln zł, której zakończenie zaplanowano na 2025 r. Kładka ma być długa na ok. 130 m, szeroka na prawie 14 m, a w najwyższym punkcie wysoka na blisko 16 m. Obiekt ma połączyć bulwar Inflancki (pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora) po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim - w pobliżu ul. Ludwinowskiej.
W 2024 roku ma także być urządzany Park Grzegórzki. Ma powstać tam nawierzchnia spacerowa, ustawione zostaną obiekty małej architektury i oświetlenie. W budżecie Krakowa znalazły się też środki na utworzenie parku na Białych Morzach w Łagiewnikach, a także na posadzenie drzew na Rynku Głównym.
Przy ul. Mackiewicza rozpocznie się budowa krytej pływalni na terenie Klubu Sportowego Clepardia. W ramach inwestycji za 54,6 mln zł mają powstać dwa baseny (25x15 m i 12x7 m) wraz z saunami, jacuzzi i zapleczem szatniowym, sale fitness (duża i mała), siłownia, boisko do squasha, a także kręgielnia czy wrotkarnia. W Zarządzie Infrastruktury Sportowej mają nadzieję, że na początku 2026 roku mieszkańcy będą mogli już korzystać z nowych obiektów.
W Ogrodzie Zoologicznym ma być kontynuowana budowa wybiegu dla szympansów i makaków japońskich.
Inwestycją, o której głośno w całej Polsce (informowano o tym nawet w Telexpressie) jest przebudowa schodów przy Małopolskim Dworcu Autobusowym. Od lat niedziałające schody w końcu mają służyć mieszkańcom i turystom. Wykonanie prac (zarezerwowano na nie 4,2 mln zł) zaplanowano do połowy tego roku.
Kraków wciąż oczekuje na uruchomienie środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Miasto koncentruje się obecnie na jak najlepszym przygotowaniu nowych inwestycji, czyli na opracowaniu niezbędnej dokumentacji i pozyskaniu wymaganych decyzji, co pozwoli na natychmiastowe przejście do etapu realizacji, gdy tylko pojawi się możliwość sfinansowania prac z KPO.
Na liście zgłoszonej do KPO znalazły się priorytetowe dla miasta inwestycje, w tym m.in. budowy: linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory, Trasy Balickiej (z ul. Armii Krajowej do lotniska), przebudowa obiektów sportowych WKS Wawel czy powiększenie szpitala Żeromskiego o dodatkowy pawilon dla potrzeb Szpitalnego Oddziału Ratunkowego wraz z wyposażeniem.
Na realizację czekają też ważne dla miasta inwestycje zgłoszone do Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Metropolii Krakowskiej na lata 2021-2027, program Fundusze Europejskiej na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEniKS).
Do tego programu również zgłoszono budowę linii tramwajowej Krowodrza Górka – Azory, budowę trasy tramwajowej Mały Płaszów – węzeł drogowy Kraków Przewóz z odnogą do Złocienia, czy przebudowę torowiska na ul. Starowiślnej.
Ze środków unijnych Kraków chciałby także realizować linię tramwajową do os. Rżąka (początek tej trasy wyznaczono w rejonie skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego).
- W mijającym roku wkład środków europejskich do realizowanych inwestycji był duży. Jeżeli chodzi o 2024 rok na ten moment pieniędzy unijnych nie ma, ale jestem głęboko przekonany, że się pojawią w przyszłym roku – komentuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Przyznaje, że sukcesem byłoby, gdyby miastu udało się pozyskać finansowanie z UE na projekt prmetra (pierwsza linia z rejonu ul. Piastowskiej z tunelem pod centrum w kierunku Nowej Huty). - To byłby to dla nas duży skok, bowiem to otwarłoby szansę na pozyskiwanie kolejnych środków europejskich na realizację podziemnej komunikacji w Krakowie – przekonuje wiceprezydent Andrzej Kulig.
Psycholog o tym jak odnieść sukces w postanowieniach noworocznych

- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Gdzie na sanki w Krakowie? Lista najlepszych górek do zjeżdżania na sankach MAPA
- Tak wyglądają wnętrza legendarnego hotelu Cracovia. Niebawem powstanie tu nowe muzeum
- Horoskop miłosny na grudzień 2023. Zobacz, co cię czeka w nadchodzących tygodniach!