Do przetargu na budowę obwodnicy Oświęcimia, jako jednego z etapów budowy brakującego odcinka S1 od Mysłowic do Bielska-Białej przystąpiło 10 firm.
- Jako najkorzystniejszą wybraliśmy ofertę złożoną przez Budimex
- zaznacza Iwona Mikrut, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA.
Oferta przedstawiona przez Budimex opiewa na blisko 467 mln 675 tys. zł. Oznacza to, że jest coraz bliżej budowy dwujezdniowej obwodnicy Oświęcimia.
W krótszym czasie
Obok konkurencyjnej kwoty o wyborze tego wykonawcy, zadecydowało zobowiązanie się do skrócenia o trzy miesiące czasu realizacji inwestycji oraz przedłużenie o pięć lat okresu gwarancji.
- Pozostali wykonawcom uczestniczący w postępowaniu przetargowym mogą w ciągu 10 dni, składać odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty. Jeżeli nikt nie złoży odwołania, umowę z wykonawcą podpiszemy w czerwcu - zapowiada Iwona Mikrut.
Kierowcy i mieszkańcy Oświęcimia liczą, że nic już nie stanie na przeszkodzie w realizacji tej inwestycji.
- Na tę obwodnicę i trzeci most na Sole oświęcimianie czekają od dawna
- podkreśla Witold Zając z Oświęcimia.
Jak dodaje, nie chodzi tylko o dogodne połączenie z "ekspresówką", ale także o ograniczenie korków w centrum i lepszy przejazd przez miasto.
Po nowym śladzie
Obwodnica będzie dwujezdniową drogą krajową, która przebiegać będzie po nowym śladzie od S1 do istniejącej drogi krajowej 44. Będzie to inwestycja realizowana w systemie "projektuj i buduj". Na wszystko Budimex będzie miał 36 miesięcy od daty podpisania umowy.
Szczególnego podejścia będzie wymagał od wykonawcy fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. W przygotowanym w związku z tym raporcie oddziaływania na "na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945)" przewidzianych zostało szereg zaleceń.
- Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej
- zaznaczają w GDDKiA.
Obwodnica będzie mieć długość nieco ponad 9 km. Obok drogi dwujezdniowej przewidziano trzy mosty na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Będzie przebiegać przez województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko-lędziński oraz gminy: Bojszowy i Oświęcim.
W gminie Oświęcim będzie przebiegać przez Pławy, a następnie w samym mieście przetnie ulice Ostatni Etap i Legionów w pobliżu klasztoru sióstr karmelitanek, dalej przejdzie nowym wiaduktem nad drogą wojewódzką 933, Sołą, drogą 948, następnie będzie przebiegać na wysokości ogródków działkowych na Kamieńcu i ul. Jagiełły, i dalej w rejonie działek na Zaborzu i za supermarketem Castorama włączy się do drogi krajowej 44.
Cztery etapy
Budowa obwodnicy Oświęcimia jest jednym z czterech etapów całości inwestycji dotyczącej budowy brakującego, blisko 40-kilometrowego odcinka S1. W ub. tygodniu podpisana została już pierwsza umowa dotycząca fragmentu trasy od węzła Oświęcim do Dankowic.
Docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym.
- TOP 15 salonów fryzjerskich w Oświęcimiu
- Przed wojną było dostojnie i barwie, choć zdjęcia czarno-białe
- TOP kapele na wesele! Najlepsze zespoły weselne z Olkusza i okolic
- Dawna jednostka rakietowa znów do sprzedania. Zobaczcie, jak wygląda
- ZGH „Bolesław” likwiduje kopalnię Olkusz-Pomorzany
- Park Pokoju w Oświęcimiu. Widać już pierwsze efekty prac [ZDJĘCIA]
