Trwają już ostatnie prace związane z udostępnieniem nowej kładki. Obiekt ma ułatwić poruszanie się pieszych pomiędzy prawym i lewym brzegiem Wisły, a rowerzystom umożliwić dogodny dojazd do centrum od strony mocno rozwijającego się Zabłocia i stworzyć alternatywę dla mostu Powstańców Śląskich.
– Realizacja zadania wpisuje się w działania miasta mające na celu ożywienie brzegów Wisły. Nowa przeprawa będzie miała szczególne znaczenie dla powiązania sieci tras rowerowych na terenie Krakowa, w tym do poprawy komfortu ich użytkowników – podkreśla wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk.
Przy mostach kolejowych nad Wisłą
Szansa na budowę kładki na wysokości ulic Podgórskiej i Zabłocie pojawiła się w związku z realizacją przez PKP PLK modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice za przeszło 1,2 mld zł. W ramach tego zadania powstały trzy nowe mosty kolejowe nad Wisłą.
Koncepcja dobudowy do jednego z mostów kładki pieszo–rowerowej pojawiła się już w trakcie inwestycji kolejowej. Umowę w tej sprawie zawarto w kwietniu 2020 r. Ustalono, że wysokość dofinansowania, które gmina Kraków udzieli PKP PLK nie przekroczy 70 mln zł. Później częściowo inwestycję wsparł rząd - kwotą ponad 32,4 mln zł ze środków przeznaczonych na przygotowanie III Igrzysk Europejskich w Krakowie i Małopolsce w 2023 r.
Infrastruktura dla rowerzystów i pieszych powstała na obiekcie mostowym oznaczonym symbolem M3 oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ulic Halickiej i Zabłocie. Całość ma długość ok. 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Sam most ma 234,2 m długości. Wszystkie ciągi piesze przystosowane będą dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Łączna szerokość kładki wynosi ok. 9 m.
Wypadek w Krakowie. Autobus nie zmieścił się pod wiaduktem n...
Dodatkowe tory dla kolei aglomeracyjnej
W ramach kolejowej inwestycji, która objęła budowę kładki, powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasypy) między ulicami Miodową i Kopernika oraz rozbudowano wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką. Trwają ostatnie prace związane z budową przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki.
W centrum miasta wybudowano też drugą parę torów z myślą o rozwoju kolei aglomeracyjnej. PKP PLK zapowiada, że 11 czerwca, kiedy wprowadzona zostanie kolejna korekta rozkładu jazdy pociągów, będzie można korzystać ze wszystkich czterech torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów.
Na budowę czeka kolejna kładka
Władze Krakowa planują natomiast budowę kolejnej kładki, łączącej Kazimierz z Ludwinowem, zaprojektowanej w nietypowej formie sinusoidy.
W przetargu na budowę tego obiektu wpłynęło pięć ofert i wszystkie przekroczyły rezerwowaną na zadanie kwotę 95 mln zł. Najtańsza propozycja jest droższa o 18,7 mln zł. Miasto wciąż sprawdza oferty i musi podjąć decyzję, czy uda się znaleźć w budżecie brakujące pieniądze.
Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

- Przecież na te zdjęcia można patrzeć bez końca! Kraków z lat 90. to jak inna planeta
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Horoskop na czerwiec 2023 dla wszystkich znaków zodiaku
- W małopolskich lasach już rosną grzyby! Pierwsze okazy robią wrażenie
- Pierwsi plażowicze pojawili się już na Zakrzówku. Można już kąpać się tam legalnie!