https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolej aglomeracyjna: kiedy doczekamy się rewolucji na małopolskich torach?

Piotr Rąpalski
infografika Bogdan Nowak
Powstająca w Krakowie i sąsiednich miastach Kolej Aglomeracyjna ma w przyszłości zrewolucjonizować komunikację w regionie - ma być "szybko, tanio i często". Pierwsze odcinki kolei są już gotowe. Kiedy doczekamy się pozostałych zmian?

PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że na przełomie 2014 i 2015 r. przygotują infrastrukturę potrzebną do uruchomienia pierwszych dwóch linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Chodzi o trasy Balice - Kraków - Wieliczka oraz Sędziszów - Kraków - Podbory Skawińskie. Kolejarze już prowadzą potrzebne prace i przetargi na ich wykonanie. Pociągi mają jeździć co pół godziny. Ale na linii Trzebinia - Kraków - Tarnów będą mogły ruszyć dopiero rok później.

Urząd Marszałkowski już planuje zakup 26 nowoczesnych składów dla SKA. Władze województwa są jednak sceptyczne. - Bardzo cieszę się, że kolej zapowiada gotowość do roku 2015, ale jestem ostrożny, bo wszystko opóźniają procedury przetargowe. Realny termin uruchomienia SKA to raczej połowa roku 2015 - uważa Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa. Wcześniej kolejarze i władze Małopolski zakładały, że SKA ruszy już w 2013 r. Teraz wiadomo, że poczekamy jeszcze co najmniej dwa lata.

Na linii Kraków - Balice mamy dziś jeden tor. W tym roku PKP PLK rozstrzygnie przetarg na budowę drugiego. Ma być zrealizowana do końca 2014 r. Koszt to 300 mln zł. Równocześnie władze portu lotniczego mają postawić w Balicach nowoczesną stację połączoną bezpośrednio z terminalem międzynarodowym lotniska. Na trasie pojawią się też trzy nowe stacje - Balicka, Zakliki i Powstania Styczniowego. Dziś pociąg jadący z Krakowa Głównego zatrzymuje się w Łobzowie i Balicach. Dzięki nowym torom pociągi będą mogły jeździć z prędkością 80 km, czyli o 20 km szybciej niż dziś.

- Czas przejazdu się nie skróci i będzie dalej wynosił około 16 minut, ale składy zatrzymają się na trzech nowych przystankach i zabiorą tam pasażerów - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor PKP PLK w Krakowie.

W drugą stronę, do Wieliczki, pociągi mogą już jeździć z prędkością 70-100 km po modernizacji zakończonej w zeszłym roku. Nigdzie już nie trzeba zwalniać do zaledwie 20 km. Pojawił się nowy przystanek w Bogucicach, a lada dzień oddany zostanie kolejny Wieliczka Park wraz z parkingiem "parkuj i jedź". Przesunięty bliżej kopalni soli został też przystanek Wieliczka Rynek. Koszt prac na tym odcinku wyniósł ok. 260 mln zł, razem z peronami w Krakowie Głównym.

Ale aby na tej linii szybka kolej mogła się rozwijać i jeździć częściej niż co pół godziny, między Krakowem a Płaszowem trzeba zbudować drugą parę torów. To jednak spory koszt, aż 1,8 mld zł, gdyż w centrum Krakowa szyny muszą zostać ułożone na estakadzie. Są też plany postawienia stacji wraz z parkingiem na Grzegórzkach w Krakowie.

- Z tymi inwestycjami szykujemy się mając nadzieję na dotacje unijne w latach 2014-2020 - podaje dyrektor Żmuda.
Na linii z Sędziszowa w kierunku Skawiny ogłoszono już przetarg na modernizację odcinka Kozłów - Tunel. Szacowany koszt to 30 mln zł. Zawarto też umowę na przebudowę stacji Tunel. Prace zakończą się jeszcze w tym roku i pochłoną 42 mln zł. Unowocześniony został już, za 228 mln zł, odcinek Tunel - Zastów. Na całej trasie prędkość zwiększyła się do 110 km. Wcześniej były odcinki, gdzie pociągi musiały zwalniać do 30 km. Z kolei linia Zastów - Kraków zostanie zmodernizowana do 2014 r.

Odcinek Kraków - Bonarka - Swoszowice został już zmodernizowany za 20 mln zł. Trasa do Skawiny wymaga drobnych remontów. Pociągi po torach mogą jeździć z prędkością 100 km.

- Na obu tych liniach prace planujemy zakończyć do końca 2014 r. Wtedy pociągi kolei aglomeracyjnej mogłyby się pojawić w rozkładzie na lata 2014-2015 - przyznaje dyrektor Żmuda.

Do końca 2015 r. potrwa jednak modernizacja trzeciej trasy SKA z Trzebini do Tarnowa. Pracami na odcinku do Krakowa zajmą się cztery konsorcja. Prędkość ma skoczyć ze 120 km do 160 km. Dziś pociągi na niektórych odcinkach zwalniają do 50 km. Koszt prac to 1,3 mld zł.

Trwają już prace na odcinku od Podłęża w kierunku Tarnowa. Koszt - 2 mld zł. Tu też pociągi mają przyspieszyć do 160 km. Czas przejazdu z Krakowa do Tarnowa z jednej godziny skróci się do ok. 40 minut.

Dla kolei aglomeracyjnej wielkim ułatwieniem byłaby też budowa łącznicy Krzemionki - Zabłocie. Wtedy pociągi jadące do Skawiny nie musiałyby nawracać w Płaszowie i tracić nawet 20 minut, ale koszt inwestycji to ponad 300 mln zł. Na razie kolej ją projektuje, ale jest szansa na realizację do roku 2015. PLK czekają na pieniądze od rządu.

Równocześnie trwają prace nad biletem aglomeracyjnym. Jedna karta obowiązywałaby na pociągi, autobusy i tramwaje.

Co oprócz torów

Urząd Wojewódzki do 2015 r. kupi 16 pociągów za 291 mln zł, a w następnych latach kolejnych 10. Planuje również budowę parkingów dla aut przy stacjach Trzebinia, Krzeszowice, Bochnia i Tarnów za 37,5 mln zł. Gmina Kraków do 2016 roku za 100 mln zł ma z kolei zbudować przystanek przy ul. Balickiej z estakadą kolejową oraz stacje Mydlniki Wapiennik, Bronowice, Prądnik Czerwony, os. Złocień i Sanktuarium w Łagiewnikach.

Przedwojenne cukiernie Krakowa [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
anonimka
A na odcinku Trzebinia - Kraków pociąg jedzie 30km/h ... jakoś za tą najgoszą trasę nikt się nie bierze...
X
XYZ
-już się zaczęła !!!!!!-zamknięty jest dworzec PKP w MOŚCICACH !!!!-brud smród...fantasyczna reklama dla miasta ......
A
AliceFromWonderTarnów
Te dane o prędkościach i czasach przejazdów to jakiś mit totalny i jakaś "Stara Baśń"! Codziennie pokonuję trasę Tarnów-Kraków więc odrobinę urealnię powyższą wypowiedź. "Prędkość ma skoczyć ze 120 km/h.." - od dwóch i pół roku dojazdu nie odnotowałam takowej prędkości na tej trasie- nowy pociąg pokazywał na monitorze najwięcej 80-65 km/h. "Dziś pociągi zwalniają nawet do 50 km/h..."- ubaw po pachy- dziś pociągi na tej trasie jadą z prędkością 10-20km/h... o ile jadą, gdyż w większości mają postoje po paredziesiąt minut! "Czas przejazdu z Krakowa do Tarnow z godziny skróci się do 40 min"- TO DOPIERO ŻART! Od 2 lat przeciętny czas przejazdu to 2 godziny (nie licząc takich po 3 godziny). Od przeszło 2 lat nie odnotowałam czasu 1 godziny przejazdu! I dla sprostowania- pewnie chodziło autorowi o to, że godzina skróci się do 40 min- czyli prosta matematyka- dojazd miejscami to 2,5 godz czyli- 40min+40min+20min=100min na trasie 80km :) To będzie jazda ekspresowa!!!
K
Krakowianin
Ta kolej do Balic najwieksze oszustwo !!!!Taksówka wiezie 4osoby po 10zł każda do miasta gdzie chcecie;na Ruczaj do Podgórza,na Prądnik z bagażami czystymi na miejsce,tymczasem kolej za 12 zł od osoby tylko do galerii krakowskiej to dla kogo to jest?Oddzielny temat to ogromna kwota dopłat z naszych pieniędzy do tego marnotrawstwa bo chyba marszałek województwa nie ze swoich prywatnych opłaca puste pociągi do Balic co 20 minut!
K
Krakus.
Może to i zrobią ,choć będzie się to tworzyło "dupką na świat"i nastąpi faza cen. Szacowanie ile wyniesie podróż tymi kolejami. Jeszcze nie tak dawno za NOWOŚĆ -Kraków Balice płaciło się 19 zł -teraz ciut potaniało a i tak kilometr kosztuje ok 1 zł. Znając życie to za te nowośći będą" piękne promocje ".ILE KILOMETRÓW -TYLE ZŁOTYCH ! Tak że taniej polecimy do Paryża czy Londynu i po powrocie jeszcze precla w Balicach kupimy.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska