Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Modernizacja stacji w Oświęcimiu na finiszu
Kursy pasażerskie na linii 94 Kraków - Skawina - Oświęcim zostały zawieszone ponad 10 lat temu. Jak tłumaczyły ówczesne władze województwa, ich utrzymywanie ze względu na niską frekwencję było nieopłacalne. W ocenie wójta Spytkowic Mariusza Krystiana zawieszenie tych połączeń było katastrofą komunikacyjną w wymiarze społecznym, gospodarczym, edukacyjnym.
Kilka lat temu przywrócono je na rok, a potem znowu zniknęły z rozkładu. Po długich staraniach sześciu samorządów z gmin powiatów wadowickiego i oświęcimskiego pociągi ponownie pojawiły się na tej trasie blisko rok temu, ale nie dojeżdżały do Oświęcimia. Ich jazda kończy się dotąd w Przeciszowie. Mniej jest także połączeń niż spodziewano się w gminach obu powiatów.
Przedstawiciele samorządu województwa zapowiadali wówczas, że składy pasażerskie na całej trasie pojawią się po zakończeniu modernizacji stacji w Oświęcimiu i innych prac prowadzonych na linii 94. Na to liczą pasażerowie nie tylko w samym Oświęcimiu. Wójt Przeciszowa Tomasz Kosowski podkreśla, że jest zainteresowanie takimi połączeniami wśród mieszkańców jego gminy, szczególnie młodzieży dojeżdżającej do szkół w Oświęcimiu. Podobnie jest w Zatorze, a także Spytkowicach.
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA działają obecnie na linii kolejowej nr 94 pomiędzy Podborami Skawińskimi a Oświęcimiem. Na fragmentach tej trasy wymieniane są tory i sieć trakcyjna. Wykonawcy budują systemy odwodnienia, a także pracują przy niektórych obiektach inżynieryjnych, m.in. moście w Spytkowicach i wiadukcie w Oświęcimiu - wylicza Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pociągi z Krakowa do Oświęcimia będą mogły jeździć szybciej
Jak dodaje przedstawiciel PKP PLK, celem inwestycji prowadzonej na linii 94 jest przywrócenie parametrów technicznych w kontekście regularnych połączeń pasażerskich.
- Prace zakończą się w grudniu tego roku. Do tego czasu, w oparciu o stan wszystkich elementów infrastruktury na tym odcinku, zostanie podjęta decyzja o dopuszczalnej prędkości pociągów. Pewnym jest, że będzie ona podniesiona względem stanu obecnego - zaznacza Piotr Hamarnik.
Sama decyzja o dacie uruchomienia połączeń z Krakowa do Oświęcimia linią kolejową nr 94 będzie już jednak należała do organizatora transportu, czyli samorządów województwa małopolskiego oraz przewoźników, którymi są tutaj Koleje Małopolskie i Polregio.
Aktualnie Oświęcim ma połączenie z Krakowem Głównym linią 93 przez Trzebinię. Wielu pasażerów czeka jednak tutaj niecierpliwie na drugą nitkę przez Skawinę. Liczą, że dzięki temu będzie więcej kursów do stolicy Małopolski, ale wielu dojeżdża na przykład do pracy w Skawinie. Linia ta ma szansę stać się alternatywą dla podróży samochodem zatłoczoną drogą krajową 44.
Modernizacja samej stacji w Oświęcimiu w części dla pasażerów jest już na finiszu. Inwestycja jest prowadzona od sierpnia 2021 roku. Gotowe są cztery zadaszone perony, przejście podziemne.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Hajduki z Oświęcimia skończyły 55 lat. Taniec i muzyka łączą w zespole pokolenia
- Zbiórka po tragicznym wypadku pod Oświęcimiem. Ogłosił ją 13-letni strażak
- Rock Reggae Festival obchodzi 18. urodziny! Znów będzie czadowo! A tak było! Zdjęcia
- Dożynki w Grojcu. Była tradycyjna ceremonia i udana zabawa. Zdjęcia
- Święto Plonów w Bobrku i Gorzowie w gminie Chełmek. Uroczyste ceremonie dożynkowe
- Piknik wojskowy w Polance Wielkiej. Działo się WIDEO
