Koniec przetargu na Trasę Łagiewnicką. Spłacimy ją w 24 lata

Piotr Ogórek
Spółka Trasa Łagiewnicka wybrała firmę, która zbuduje fragment III obwodnicy miasta. Budowa ma kosztować 802 mln zł, ale kredyt na nią nawet 1,3 mld.

Jeśli nie będzie odwołań, to umowa zostanie podpisana na początku stycznia - poinformował Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa ds. inwestycji. W tym samym miesiącu Kraków ma podpisać umowy kredytowe na finansowanie Trasy.

Przetarg na zaprojektowanie i budowę Trasy Łagiewnickiej ogłoszono w sierpniu. Najważniejszym kryterium była cena, a dalej wydłużony okres gwarancji.

Według tych wymagań najkorzystniejszą ofertę - cenę 802 mln zł i gwarancję wydłużoną o 48 miesięcy - przedstawiło konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. I właśnie to polsko-hiszpańskie konsorcjum wygrało przetarg.

Inwestycja będzie zrealizowana przez spółkę w oparciu o kredyty zaciągnięte w Europejskim Banku Inwestycyjnym, Banku Gospodarstwa Krajowego i w Polskich Funduszach Rozwojowych. Kredyty będą spłacane przez 24 lata, począwszy od 2020 roku, kiedy budowa trasy ma się zakończyć. Ich koszt szacuje się na ok. 1,2-1,3 mld zł.

Trasa ma mieć 3,7 km długości i przebiegać od ulicy Grota-Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Towarzyszyć jej będzie linia tramwajowa do Kurdwanowa. Główny ciąg będzie miał dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy buspas.

Wczoraj grupa mieszkańców zaapelowała do radnych, aby wycofali poparcie dla Trasy Łagiewnickiej w obecnym kształcie. Uważają, że najpierw powinna powstać Trasa Zwierzyniecka i Pychowicka, które mogą funkcjonować samodzielnie. Mieszkańcy obawiają się, że Trasa Łagiewnicka będzie miała po trzy pasy ruchu w obu kierunkach, zamiast dwóch i stanie się autostradą w centrum miasta.

Polacy biedniejsi od Czechów. Zobacz ranking

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kvt

Sam sobie jedź na rowerze z Grębałowa do Balic lub na innym, podobnym dystansie. Normalni, ambitni ludzie chcą się rozwijać i korzystać do celów biznesowych i prywatnych z samochodów. Rower był, jest i będzie jedną z form rozrywki, ale nie zastąpi transportu samochodowego - to jak cofnięcie się 200-300 lat w rozwoju

k
kvt

1) To nie samochody w głównej mierze generują smog. 2) Zwierzyniecką i Pychowicką trzeba budować natychmiast i taniej niż Łgw. 3) Zapłacę za drogę rynkową cenę, o ile wcześniej państwo odda mi przynajmniej 1/3 moich podatków.

k
kvt

Ci mityczni "mieszkańcy" to chyba jakaś dywersja komunistyczna. W centrum miasta autostrada? To Łgw są w centrum? Ludzie, obudźcie się! Jeśli za coś krytykować miasto, to za opieszałość i drożyznę, bo tę drogę można postawić za połowę tej ceny! Ale na pewno nie za sam fakt, iz po latach dotowania miejskiego złomu pod logiem MPK, miasto wreszcie zaczęło robić cokolwiek dla zmniejszenia korków, które notabene samo wywołało! Apeluję do Was, obudźmy się. Żyjemy w XXI wieku, gdzie każda rodzina ma samochód i CHCE z niego korzystać, więc korki są naturalnym wyzwaniem infrastrukturalnym. Tego wyzwania nie pokonamy poprzez zakazanie ruchu samochodom i zakorkowanie miasta. To tak jak leczenie gorączki zbiciem termometra (porada klasyka - L. Wałęsy)

r
rex

Jeśli nie masz propozycji nie obrażaj innych.

M
Mleko

Takiego oszołoma jak ty, z klapami na oczach, ustawionego w jednym kierunku i na ślepo prącego, nie da się i nie ma sensu nawet do czegokolwiek przekonywać. Bo jak przedstawić dowody na NIEISTNIENIE czegoś? Są ludzie w tym mieście którzy chcą tej drogi, tak ciężko uwierzyć? U siebie w lodówce też spisków szukasz?
Teraz to mnie pewnie naczelnym krakowskiej nazwiesz...

m
mrq

@notyourbusiness Takich idiotyzmów dawno nie czytałem. Powiedz ojcu nich gumek używa bo spłodzi kolejnego takiego kretyna.

G
GLP

Ludzie ta droga to zadłużenie Krakowa do 2042R!!!!Same drogi i wieżowce - udusimy się od SMOGU!
Aleje dolej będa zakorkowane bo nim wybudują Trasę Zwierzyniecką to Łagiewnicka się rozsypie. A jak zrobią to jako drogę krajowa płatną to co wtedy? Tez będziecie zadowoleni?

G
Gosc

Fajną masz prace? Siedzisz sobie i komentujesz. Może w jakiejś gazecie pracujesz? ;-) Ja to urlop marnuję czytając takie bzdury, ale to już mój problem. Trzeba zmienić robotę.

n
notyourbusiness

na logike jak Twoj komentarz w ktorym pijesz dokladnie do tego co ja napisalem a o czym w artykule w ogole nie ma mowy mogl zostac zapostowany przez moim ? Juz abstrachujac ze o 12stej gdy pisalem odpowiedz do komenatrza tak samo dodanego przez jakiegos admina jedynej slusznej linii myslenia to Twojego komantrza jeszcze nie bylo . Prosze Cie, prosze Cie , prosze Cie..... jestescie slabi na maksa. Spojrz w lustro kolego bo poza praca jestes taki sam jak kazdy inny z tym ze Ty oklamujesz ludzi manipulujac informacja...

G
Gosc

Coś dla rowerów? Faktycznie super się jeździ na rowerze wzdłuż 3-pasmowej drogi - sorry 2-pasmowej plus buspas.

d
do lekarza

czytając Twoje posty na tej stronie proponuję żebyś poszedł do lekarza. "moderowanie rozmowy" - jestes chory, wyraziłem tylko swoje zdanie. nie wolno?.

T
Tybek

Pisałem ten komentarz rano po 7ej. Normalni ludzie zaczynają prace o tej porze a nie śpią do południa.

n
notyourbusiness

krakowska.....ale masakra....jak mozna byc tak sprzedajna tuba medialna....tego komentarza nie bylu tu przez caly ranek a nagle dodal z godzina wsteczna jeszcze z 10cioma like'ami z defaultu i jako najlepiej oceniany komenatrz zeby byl wysoko ...hahahahahahaha Jestescie lepsi w propagandzie niz za PRL-u .
Dla administratorow strony , albo pseudo conent menagerow przeslanie "spojrzcie w lustro i zastanowcie sie nad sensem wlasnej pracy , bo to ni jest dziennikarstwo"...

n
notyourbusiness

zadnej opcji (co do literki N to chyba gorzej byc nie moze) - tylko zdrowego rozsadku. A jaki jest problem aby od 01.01 ograniczyc jazde autami osobowimi do minum. np o 85%. Nagle wszystkie ulice staja sie buspassami , nie ma korkow , nie potrzebne sa naklady na nowe supertunele. i nawet jest w koncu sens wtedy zbudowac metro. Jak to zrobic ? Chcesz jezdzic autem w obszarze miasta Krakowa ok masz do tego prawo... raz w tygodniu . Jak zrobic najtanszy alorytm kiedy? Mamy 42 znaki w alfabecie, zalozmy ze statystycznie ilosc ostatnich znakow w rejestracji jest prawie sobie rowna wiec w poniedzialki moga jezdzic Ci ktorych rejestracja konczy sie na znaki 0,1,2,3,4,5 we wtorek pozwalamy jezdzic tym ktorych rejestracja konczy sie na ktorys z ponizszych znakow 6,7,8,9,a,b ,sroda jest sponsorowana przez literki c,d,e,f,g,h itd. Koszty administracji minimalne .
oczywiscie wjazd zachowuja dostawczaki, autobusy, w ramach tego miasto daje darmowe rowery.Nagle by sie okazalo ze Ci co moga jezdzic zabierali by na poklad 4-5 osob a nie jedna do SUVa 4x4 , taxowki nie martwily by sie uberem, spora czesc ludzi przesiadla by sie na rowery, marsz ( ludzi bez jaj mieszkamy w miescie gdzie naprawde spora czesc z nas ma miejsce pracy nie dalej niz 30 minut pieszo , rowerem nie wspominajac) lub komunikacje miejska...gdzie tu jakis problem.

n
notyourbusiness

Ile Ci placa trollu za moderowanie rozmowy ? wyciagniesz na waciki chociaz ?

Dodaj ogłoszenie