W ramach przedłużonego procesu konsultacyjnego zainteresowani mieszkańcy mogą wypełnić ankietę elektroniczną dotyczącą projektu.
Uwagi można przesyłać również pisemnie na adresy tradycyjne i elektroniczne Zarządu Transportu Publicznego:
w formie skanu/zdjęcia drogą elektroniczną na adres e-mail: [email protected]
pocztą tradycyjną na adres: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, ul. Wielopole 1, 31-072 Kraków.
- Powstanie raport z konsultacji. Na podstawie wyników konsultacji zostanie przedłożony Radzie Miasta projekt uchwały w sprawie SCT - informuje Maciej Piotrkowski z ZTP.
Może więc być tak, że część uwag mieszkańców zostanie uwzględniona i projekt SCT jaki zostanie przedłożony miejskim radnym będzie się różnił od tego, który był przygotowany do konsultacji.
Plan jest taki, by radni zajęli się projektem wprowadzenia SCT na sesji w połowie lutego. Wtedy mogłoby się odbyć pierwsze czytanie druku. Radni mogą zgłaszać poprawki do projektu uchwał, więc od ich głosów będzie zależeć, jaki ostatecznie kształt i jakie zasady dotyczące SCT zostaną przyjęte.
Propozycja miasta dotycząca SCT w Krakowie
Przypomnijmy, że propozycja miasta jest taka, by od 1 lipca 2025 r. pojazd mógł jeździć po SCT jeżeli spełni następujące wymagania (nie dotyczy mieszkańców Krakowa): w przypadku diesli auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2014 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 6: w przypadku pojazdów z zapłonem iskrowym (pojazdy benzynowe, także te z instalacją LPG) auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2005 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 4.
Urzędowy projekt zakłada również, że od 1 lipca 2030 r. aby móc jeździć po SCT, samochód będzie musiał wypełniać następujące wymogi: w przypadku diesli - rok produkcji przynajmniej w 2018 r. lub norma Euro 6dT; w przypadku aut benzynowych i LPG - minimum rok produkcji 2005 lub minimum norma emisji Euro 4. Mieszkańcy Krakowa mają być objęci wymogami SCT dopiero od 1 lipca 2030 r. Dla pojazdów spoza Krakowa, które nie będą spełniać wymogów, wprowadzony będzie okres przejściowy: do 30 czerwca 2028 r. Do tego czasu wjazd takich aut będzie możliwy po dokonaniu opłaty emisyjnej.
Według propozycji miasta obszar SCT to niemal cały Kraków, z wyjątkami umożliwiającymi dojazd do niektórych szpitali czy autostradowej obwodnicy oraz bez obszarów na wschód od drogi ekspresowej S7. Mają być wyłączenia dla osób z niepełnosprawnościami.
