FLESZ - Barszcz ukraiński został zderusyfikowany

Bracia Marcin i Bartłomiej Oleś należą do najbardziej kreatywnych artystów na polskiej scenie jazzowej. Kontrabasista i perkusista, obaj o wyjątkowej wyobraźni i nie mającej sobie równej wrażliwości muzycznej. Ich twórczy dorobek często wykracza poza ramy jazzu, nosząc charakter pionierskiego odkrywania nowych muzycznych terytoriów. Czytelnym tego potwierdzeniem jest specjalnie na festiwal przygotowany projekt „Koptycus”.
Do udziału w nim bracia Oleś zaprosili Dominika Strycharskiego, znaczącą postać na polskiej sceny muzyki improwizowanej, flecistę, wokalistę i kompozytora. Strycharski jako jeden z niewielu muzyków z powodzeniem włączył flet prosty do jazzu, a jego eksperymentalna twórczość nie stroni od wyważonych wpływów nowoczesnej elektroniki. Źródłem inspiracji i głównym punktem odniesienia dla tria artystów stała się muzyka Koptów.
Jest to jedna z najstarszych społeczności chrześcijańskich na świecie. Dzięki wielowiekowej izolacji, byciu niejako na uboczu, wytworzyła ona i zachowała po dziś dzień swój pierwotny muzyczny język, asymilujący akcenty greckie, żydowskie, a nieco później muzułmańskie. Samo słowo kopt, choć pochodzenia arabskiego, ma swoje korzenie w języku greckim i określa mieszkańca Egiptu, ale wyznaniowa koptyjska społeczność przekracza te granice, to także Erytrea i Etiopia z całą odmiennością kulturową, muzyczną i odmiennymi tradycjami wykonawczymi.
Odszukując i zgłębiając muzyczne kody pierwszych chrześcijan i transliterując je na język i estetykę współczesności, artyści stworzyli wielowątkową opowieść o świecie starożytnych kościołów wschodnich, odczytaną przez pryzmat szeroko ujętej terytorialnie muzyki koptyjskiej. Korzysta ona z uniwersalnych w naszej kulturze schematów narracji, typowych dla antycznej Grecji, przemawiając jednak nowoczesnym, nierzadko nowatorskim językiem muzycznym.
Bezpłatne zaproszenia na antenie / do odbioru w recepcji Radia Kraków. Transmisja koncertu na antenie.
Marcin i Bartłomiej Oleś zostali okrzyknięci "największym skarbem polskiego jazzu XXI wieku". Eksplorują w swoich poszukiwaniach twórczych nie tylko rozległy obszar jazzu, ale też szeroko pojętej improwizacji, opierające się na muzyce współczesnej i etnicznej. Komponują również muzykę teatralną i filmową.
Współpracują z wybitnymi artystami z całego świata, jak David Murray, Kenny Werner, Tomasz Stańko, Jorgos Skolias, Antoni Gralak, Theo Jörgensmann, Erik Friedlander, Chris Speed, Christoper Dell, Rob Brown. Album tria Theo Jorgensmann & Oleś Brothers – „Alchemia”, który wydała jedna z najbardziej prestiżowych jazzowych wytwórni na świecie – szwajcarska HatHut Records, polska krytyka odnotowała jako wielki sukces polskiego jazzu.
Dominik Strycharski – polski kompozytor, flecista, wokalista, improwizator, performer i publicysta. Gra i komponuje współczesny jazz, w wielu elektrycznych i akustycznych odsłonach, muzykę współczesną, elektroniczną, , a także różne odmiany improwizowanej muzyki we własnym zespole Pulsarus. Zajmuje się także współczesnymi odmianami wokalistyki oraz jako jeden z niewielu w Polsce nowoczesnymi fletami prostymi. Stworzył muzykę do wielu spektakli teatralnych korzystając w niej z wielu gatunków i stylistyk.