https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków awansował na drugie miejsce w rankingu miast przyjaznych kierowcom. Wyprzedza nas Gdańsk

Ewa Wacławowicz
W kolejnym rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom stworzonym przez Oponeo i aplikację Yanosik, Kraków zajmuje drugie miejsce. To awans o kilka oczek względem roku 2022, kiedy to zajmowaliśmy 5 miejsce. Wśród czynników, które miały przełożenie na awans, duże znaczenie miało otwarcie kolejnej strefy Park and Go czy dodatkowych 14 stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Ostatni raz kiedy byliśmy tak wysoko w rankingu przypadł na 2021 rok. Mniej szczęścia Kraków miał w 2022 roku. Wówczas uplasowaliśmy się dopiero na 5 miejscu na 6. Co więc zmieniło się przez rok, że zanotowaliśmy awans o kilka oczek?

Na pewno nie szybkość jazdy po mieście. Ona według rankingu plasuje nas dopiero na 6 miejscu na 7. Średnia prędkość w centrum miasta w godzinach 7-22, to 24 km/h, a poza centrum 35 km/h. Gorzej jest tylko we Wrocławiu, gdzie w centrum przejedziemy również max. 24 km/h, a poza 34 km/h.

Poprawiliśmy statystyki jeśli chodzi o kolizje. Pod względem ich liczby lądujemy w 2023 na 5 pozycji z liczbą 9,6 kolizji na 1000 mieszkańców (10,8/1000 w 2021) i 7,7 tys. rocznie. Wyprzedzają nas Poznań, Gdańsk, Szczecin czy Wrocław, który zajmuje 1 miejsce z liczbą 5,6 kolizji na 1000 mieszkańców.

Na tożsamej pozycji jesteśmy jeśli chodzi o infrastrukturę parkingową i opłatę za postój w strefie płatnego parkowania. W Krakowie bowiem średnia opłata wynosi 5 zł, podczas gdy np. w Łodzi to jest 4,38, a w Szczecinie nawet 3,68. Mimo to awans o jedno oczko względem roku 2022 jest. Mamy obecnie o jedną infrastrukturę Park N Go więcej niż w poprzednim zestawieniu - 6 zamiast 5. A co za tym idzie zamiast 732 miejsc parkingowych mamy 873 czyli 1,1 miejsc parkingowych na 1000 mieszkańców.

Świadomość ekologiczna społeczeństwa z roku na rok jest coraz większa. Wzrasta liczba użytkowników samochodów elektrycznych i hybrydowych, a co za tym idzie zapotrzebowanie na stacje ładowania tego rodzaju pojazdów. Dzięki zgromadzonym danym wiemy, jak wygląda infrastruktura ładowania takich aut w poszczególnych miastach. Kraków pod tym względem awansował o jedną pozycję (z 5 na 4), gdzie podobnie jak w Poznaniu, stacje ładowania pojazdów znajdują się 5,2 km2 od siebie. Wzrosła również ich liczba - z 49 w 2022 do 63 w 2023.

Wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców ciągle zajmujemy natomiast 3 miejsce jeśli chodzi o wypożyczanie samochodów. W 2023 roku na 1000 mieszkańców przypadło 0,8 auta co daje ogólną liczbę 647 pojazdów, podczas gdy w 2022 było to 0,9 pojazdu na 1000 mieszkańców i 673 pojazdy ogólnie, czyli zanotowaliśmy spadek.

Mocny awans, mimo kryzysu i wysokiej inflacji odnotowaliśmy pod kątem cen paliwa - z 5 pozycji na 2. W 2022 za litr benzyny płaciliśmy bowiem 5,51 zł/l a teraz 6,65 zł /l za diesla 5,47 a teraz 7,84, za gaz 2,72 a teraz 2,90 zł. Pod tym kątem wyprzedza nas jedynie Łódź z rezultatami na poziomie: 6,59 zł/l benzyna, 7,86 zł/l diesel, 2,91/l zł gaz.

Szczegóły możecie sprawdzić klikając w LINK

Internetowi oszuści znów w natarciu!

od 16 lat
Wideo

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jak_zwykle_bez_hejtu
Awans powinien cieszyc, ale jest blad tytule. Powinno byc: "Kraków awansował na drugie miejsce w rankingu miast NIEprzyjaznych kierowcom"
J
Jim Carrey
alem sie poszczał ze smiechu!
:]
10 sierpnia, 09:36, KR:

Ranking jak każdy. Pełnej prawdy nigdy nie ukaże. Komunikację samochodową po Krakowie określam na mocne 4 (skala 1 do 6). W porównaniu z tym co się dzieje w milionowych miastach UE to dramatu nie ma. Postęp jest widoczny. Niedoskonałości też sporo.

10 sierpnia, 10:36, :]:

Owszem, postęp w utrudnianiu życia kierowcom jest bardzo dobrze widoczny — rozumiem, że w zaproponowanej „skali” szóstka oznacza kompletne zakorkowanie miasta bez możliwości ruszenia się z miejsca.

Jeśli tak, to zgoda na ową „mocną czwórkę” w Krakowie, z wyraźną tendencją do „słabej piątki” wkrótce.

10 sierpnia, 10:49, KR:

Jak przesiądziesz się z roweru to zrozumiesz w czym rzecz. Na klawiaturze można wklepać dowolną błazenadę. Jeśli musisz to robić, to kontunuuj dla własnej satysfakcji, bo konkretami to nie grzeszysz.

Owszem, właśnie jako co najwyżej „błazenadę” można traktować twoje bzdurne „wynurzenia”. Dlatego taką otrzymałeś odpowiedź.

K
KR
10 sierpnia, 09:36, KR:

Ranking jak każdy. Pełnej prawdy nigdy nie ukaże. Komunikację samochodową po Krakowie określam na mocne 4 (skala 1 do 6). W porównaniu z tym co się dzieje w milionowych miastach UE to dramatu nie ma. Postęp jest widoczny. Niedoskonałości też sporo.

10 sierpnia, 10:36, :]:

Owszem, postęp w utrudnianiu życia kierowcom jest bardzo dobrze widoczny — rozumiem, że w zaproponowanej „skali” szóstka oznacza kompletne zakorkowanie miasta bez możliwości ruszenia się z miejsca.

Jeśli tak, to zgoda na ową „mocną czwórkę” w Krakowie, z wyraźną tendencją do „słabej piątki” wkrótce.

Jak przesiądziesz się z roweru to zrozumiesz w czym rzecz. Na klawiaturze można wklepać dowolną błazenadę. Jeśli musisz to robić, to kontunuuj dla własnej satysfakcji, bo konkretami to nie grzeszysz.

:]
10 sierpnia, 09:25, To jest dramat:

Strasznie populistyczny konkurs. Kryteria wzięte z czapy. Nie rozumiem przyznawania dodatkowych punktów za "wypożyczalnie samochodów" czy "punkty ładowania". Mamy jedno z najbardziej zakorkowanych miast i to jest realna ocena przyjazności dla kierowców. W dodatku miasto robi wszystko by zmniejszyć płynność ruchu i utrudniać ten ruch. Zamyka i zwęża się kolejne ulice. Buduje kolejne kolizyjne skrzyżowania. Za chwilę zostanie wprowadzona strefa "czystego" transportu która wymusi na ogromie mieszkańców przymusową wymianę samochodu. Korkuje się kolejne ulice wprowadzając bus pasy przyspieszające autobus o kilka sekund a spowalniające samochody o kilka minut. To miasto dawno przestało być przyjazne kierowcom - mieszkańcom - ludziom korzystającym z niego w sposób indywidualny. Kierowcy i samochody to nie wrogi gatunek. To właśnie mieszkańcy którzy z tych czy innych powodów muszą wybrać samochód, bo oferta KMK jest niewystarczająca, wolna, zatłoczona.

Dla osób pokroju Franka, Grygi i Hyły to właśnie wrogi gatunek, tzw. (przez nich) „blachosmrodziarze”.

:]
10 sierpnia, 09:36, KR:

Ranking jak każdy. Pełnej prawdy nigdy nie ukaże. Komunikację samochodową po Krakowie określam na mocne 4 (skala 1 do 6). W porównaniu z tym co się dzieje w milionowych miastach UE to dramatu nie ma. Postęp jest widoczny. Niedoskonałości też sporo.

Owszem, postęp w utrudnianiu życia kierowcom jest bardzo dobrze widoczny — rozumiem, że w zaproponowanej „skali” szóstka oznacza kompletne zakorkowanie miasta bez możliwości ruszenia się z miejsca.

Jeśli tak, to zgoda na ową „mocną czwórkę” w Krakowie, z wyraźną tendencją do „słabej piątki” wkrótce.

K
KR
Ranking jak każdy. Pełnej prawdy nigdy nie ukaże. Komunikację samochodową po Krakowie określam na mocne 4 (skala 1 do 6). W porównaniu z tym co się dzieje w milionowych miastach UE to dramatu nie ma. Postęp jest widoczny. Niedoskonałości też sporo.
T
To jest dramat
Strasznie populistyczny konkurs. Kryteria wzięte z czapy. Nie rozumiem przyznawania dodatkowych punktów za "wypożyczalnie samochodów" czy "punkty ładowania". Mamy jedno z najbardziej zakorkowanych miast i to jest realna ocena przyjazności dla kierowców. W dodatku miasto robi wszystko by zmniejszyć płynność ruchu i utrudniać ten ruch. Zamyka i zwęża się kolejne ulice. Buduje kolejne kolizyjne skrzyżowania. Za chwilę zostanie wprowadzona strefa "czystego" transportu która wymusi na ogromie mieszkańców przymusową wymianę samochodu. Korkuje się kolejne ulice wprowadzając bus pasy przyspieszające autobus o kilka sekund a spowalniające samochody o kilka minut. To miasto dawno przestało być przyjazne kierowcom - mieszkańcom - ludziom korzystającym z niego w sposób indywidualny. Kierowcy i samochody to nie wrogi gatunek. To właśnie mieszkańcy którzy z tych czy innych powodów muszą wybrać samochód, bo oferta KMK jest niewystarczająca, wolna, zatłoczona.
D
Do kogo ta mowa?
Ten „ranking” widocznie spreparowali ludzie nie mieszkający w Krakowie.
E
Emeryt
Miasto może i przyjazne ale urzednicy to wrogowie kierowców napędzani ideologiami
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska