Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budują linię tramwajową do Górki Narodowej, ale nadal nie ma terenu pod pętlę końcową [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. Wciąż jednak wykonawca nie ma dostępu do ternu, na którym zaplanowano pętlę końcową.
Trwa budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. Wciąż jednak wykonawca nie ma dostępu do ternu, na którym zaplanowano pętlę końcową. ZIM Kraków
Postępują prace związane z budową linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Nadal jednak problemem jest brak prac na końcowym odcinku, gdzie zaplanowano pętlę tramwajową wraz z parkingiem. Miasto wciąż czeka na decyzję, która dałaby pełne prawo do realizacji inwestycji na tym terenie, który dodatkowo musi zostać odkażony.

FLESZ - Południowokoreańska oferta budowy elektrowni jądrowych

od 16 lat

Odpowiedzialny za budowę nowej linii tramwajowej Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie ma dla zadania zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Problem w tym, że ta decyzja nie jest ostateczna. Bez tego nie można uzyskać zatwierdzenia przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska planu oczyszczenia skażonego terenu, na którym ma powstać pętla. Obok niej zaplanowano parking park&ride na 240 samochodów. W tym przypadku miasto nie ma praw do terenu (tam też stwierdzono zanieczyszczenia).

Od strony Hali Targowej wybudowano nową część wiaduktu kolejowego. Kolejny etap prac obejmie rekonstrukcję obiektu od strony ul. Dietla.

Kraków. Przygotowują rozbiórkę wiaduktu na Grzegórzkach. Pas...

- Ostateczność decyzji ZRID nie została jeszcze uzyskana. W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim toczy się nadal postępowanie odwoławcze od decyzji prezydenta Krakowa. Natomiast procedurę wykupu brakującego terenu prowadzi Wydział Skarbu Urzędu Miasta Krakowa - informuje Jan Machowski z ZIM. - Odnośnie usunięcia skażonego gruntu trwają przygotowania do aktualizacji projektu remediacji. Po uzyskaniu waloru ostateczności decyzji ZRID, możliwe będzie złożenie wniosku o zatwierdzenie planu do RDOŚ i uzyskanie decyzji - dodaje.

W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim toczy się postępowanie odwoławcze od decyzji prezydenta Krakowa z 23 czerwca 2020 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn.: Budowa drogi gminnej wraz z linią tramwajową KST, etap III, na odcinku od ul. Doktora Twardego do pętli Górka Narodowa wraz z rozbudową istniejących dróg publicznych".

- Wstępnie ustaliliśmy termin załatwienia sprawy do 15 października 2021 roku, jednak z uwagi na trwające postępowanie wyjaśniające, termin ten może ulec przedłużeniu z powodów od nas niezależnych. Oczekujemy na dodatkowe wyjaśnienia od pełnomocnika inwestora - informowała Joanna Paździo, rzeczniczka prasowa wojewody małopolskiego.

Postępowanie wyjaśniające obejmuje przede wszystkim zagadnienia poruszone w złożonych odwołaniach od decyzji ZRID i dotyczy w szczególności potwierdzenia:

  • czy zajęte pod inwestycję tereny są niezbędne dla realizacji przedsięwzięcia,
  • czy zostały zabezpieczone interesy osób trzecich, związane z użytkowaniem terenów sąsiadujących z nową inwestycją.

Przypomnijmy, że linia KST z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej w sumie będzie miała ponad 5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Ponad 60 proc. torowiska ma być zielona. Oprócz parkingu park&ride zaplanowanego przy pętli końcowej, takie obiekty mają też powstać przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego.

Przy ul. Opolskiej zaplanowano aż trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Powstają tam dwie estakady. Jedna z nich przeznaczona jest dla tramwaju - obiekt wyznaczono nad doliną potoku Sudoł i ul. Nad Sudołem. Równolegle do niej zostanie wzniesiony podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem o długości ok. 100 metrów w ciągu ul. Opolskiej.

- W ramach prowadzonych obecnie prac trwa realizacja robót branży instalacyjnej, drogowej, mostowej - budowa przepustu na potoku Bibiczanka, estakady drogowej i tramwajowej nad ulicą Nad Sudołem, kładki dla pieszych w rejonie ulicy Szopkarzy, mostu na rzece Białucha - wylicza Jan Machowski.

Żeby dotrzeć na Górkę Narodową tramwaj musi pojechać w tzw. wannie. W ZIM wyjaśniają, że jest to "betonowy tunel, ale bez dachu". - Zastosowanie przy realizacji tego projektu konstrukcji betonowej, tzw. wanny w rejonie Górki Narodowej było konieczne, by pokonać duże różnice poziomu w tej części miasta. Bez tej konstrukcji nie dałoby się zapewnić odpowiedniego nachylenia torowiska, a tramwaje nie mogłyby kursować do pętli końcowej - przekonują w ZIM.

Wyjaśniają tam też, że konstrukcja betonowa, która obecnie widzą mieszkańcy, będzie wyglądać zupełnie inaczej po zakończeniu zadania. - Będą tam zastosowane rozwiązania niwelujące drgania i hałas, a niemal na całym odcinku – od ulicy Kuźnicy Kołłątajowskiej do ulicy Banacha (nie licząc przystanku) – torowisko będzie zielone, czyli pomiędzy szynami będzie rosła trawa. Dodatkowo, po zachodniej stronie linii tramwajowej, nasadzone zostaną drzewa i krzewy. Przy torowisku, a także pod nim znajdzie się bowiem system kanalizacji deszczowej i odprowadzenia wód, dzięki czemu linia tramwajowa i okoliczna zabudowa będą bezpieczne - zapewniają w ZIM.

Informują tam również, że na chwilę obecną planowany termin zakończenia inwestycji to 7 grudnia 2022 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska