MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków chce pomóc firmie, która zawiodła miasto

Piotr Rąpalski
Kraków chce odpuścić konsorcjum firm PTS i PKS Chojnice część długów. To przewoźnik, który miał w 2010 roku obsługiwać siedem linii autobusowych w mieście. Wygrał przetarg, mimo że oferta była jedną z najwyższych - 13,6 mln zł za rok pracy.

Wygrał, bo zapewniał, że użyje nowoczesnych, ekologicznych autobusów na gaz ziemny. Te jednak nigdy na ulice nie wyjechały. Doszło do procesu, który gmina wygrała. Domagała się 10 mln zł, ale sąd zasądził połowę tej kwoty - dokładnie 5,2 mln zł. Urzędnicy chcą ja teraz jeszcze zmniejszyć, ale decyzję musi podjąć radni.

Konsorcjum miało pojawić się w mieście, aby skończyć monopol MPK. Nic z tego jednak wtedy nie wyszło. - Tłumaczyli się, że producent nie dostarczył autobusów. Linie, które zamierzaliśmy im powierzyć obsługiwało MPK – podaje Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Konsorcjum spółek Przedsiębiorstwo Transportu Samochodowego S.A. w Krakowie (PTS) i Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Chojnice sp. z o.o. (PKS Chojnice) już spłaciło 2,1 mln zł. Ale ciągle narastają odsetki. Teraz zwróciło się do gminy o rozbicie reszty spłaty na raty na aż 5 lat i umorzenie części całości długu jeśli spłaci w tym czasie 75 proc.

- Konsorcjum spłacałoby miesięcznie kwotę 54 400 zł, a całkowity przychód gminy wyniósłby 4 080 298 zł. - podaje Pyclik. - Należy wskazać, iż przedsiębiorstwa wchodzące w skład konsorcjum znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej – dodaje.

Gmina straci więc ponad milion złotych, ale ma dzięki temu uratować spółki. W zakładach już trwa restrukturyzacja. Jak podają krakowscy urzędnicy, PTS wypracowuje minimalne zyski, a PKS Chojnice ogranicza straty.

Według ZIKiT-u próba jednorazowej spłaty pozostałej kwoty zakończyłaby się nie tylko niepowodzeniem, ale spowodowałaby konieczność postawienia obydwu spółek w stan upadłości. To, według urzędników oznaczałoby zwolnienie blisko 350 osób, często jedynych żywicieli rodziny, w tym osoby powyżej 45 lat, z wykształceniem zawodowym i niewielkimi szansami na przekwalifikowanie. Szacuje się, że pomoc socjalna dla nich pochłonęłaby od 1,5 do 2 mln zł.

Ponadto firmy płacą rocznie gminie ok. 200 tys. zł rocznie podatku od środków transportu. Konsorcjum jest ważnym partnerem i źródłem przychodów dla wielu małych i średnich przedsiębiorstw. Aktywnie wspiera akcje charytatywne, czy sportowe (np. wspomaga finansowo sekcję AZS AWF Kraków).

Co na to radni? - Chcemy wspólnie uratować te przedsiębiorstwa. Rozłożenie i umorzenie długu pozwoli uniknąć nam wzrostu bezrobocia – mówi radny Stanisław Zięba (PO). Radni zapewne zagłosują za. Ale prezydent będzie musiał uzyskać jeszcze zgodę Unii Europejskiej na udzielenie pomocy publicznej prywatnej firmie.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska