Kraków. Co hamuje rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej? Radni mają już tego dość i apelują o przyspieszenie budowy przystanków

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Budowa przystanków kolejowych w Swoszowicach, Luboczy, na os. Piastów i Prądniku Czerwonym - to najbliższe plany miasta do 2023 roku związane z rozbudową infrastruktury służącej rozwojowi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Problem w tym, że gdyby urzędnicy realizowali swoje zamierzenia sprzed lat, to obiekty byłyby już gotowe. Miejscy radni oczekują, że prezydent i jego urzędnicy przyspieszą prace związane z rozwojem SKA. Są też zaskoczeni tym, że miasto ogłosiło właśnie, iż ma dotyczące tego studium. Okazuje się jednak, że to dokument, który powstał już w... 2017 roku.

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

Kraków. Rosną estakady w centrum miasta. Końca prac jednak n...

- Skoro dopiero teraz miasto uznało studium za ukończone, to szkoda, że przez tak długi czas ten dokument leżał w szufladzie. Dobrze jednak, że w końcu jest to opracowanie. Studium jest podstawą do tego, by wnioskować o dofinansowanie inwestycji kolejowych z funduszy unijnych czy pieniędzy pochodzących z budżetu państwa - komentuje Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w Radzie Miasta Krakowa, który od lat zabiega o wykorzystanie potencjału kolejowego stolicy Małopolski.

Z jego inicjatywy powstała rezolucja w sprawie przyspieszenia prac związanych z rozwojem SKA, uchwalona przez radnych miejskich pod koniec lutego. Jednym z zawartych w niej wniosków do prezydenta Krakowa było zakończenie prac nad studium dla SKA.

Po tygodniu urząd obwieścił, że dokument jest już gotowy. Okazuje się jednak, że to jest opracowanie, jakie już prezentowano pod koniec 2017 r.

- Studium było wtedy ukończone, ale potrzebne były jeszcze do niego opinie. Do dziś nie udało się pozyskać stanowiska PKP Polskie Linie Kolejowe - przyznaje Stanisław Albricht, szef firmy Altrans, która przygotowało studium na zlecenie miasta. Dokument wskazuje, które z istniejących tras można wykorzystać w ramach SKA - wystarczy tylko dobudować przystanki i w niektórych przypadkach przeprowadzić remonty torów.

Kraków. Miasto zaprezentowało studium rozwoju Szybkiej Kolei...

W studium znalazło się 11 wariantów wykorzystania torów kolejowych, po których pociągi mogłyby jeździć z częstotliwością 15 albo 30 minut i prędkością 40 km/h. Przeprowadzona analiza ekonomiczna wykazała, że jedynie trzy z nich są opłacalne: linia z Nowej Huty przez centrum do lotniska w Balicach; ring kolejowy wokół miasta (Kraków Główny - Płaszów - Bieżanów - Nowa Huta - Prądnik Czerwony - Prądnik Biały) oraz połączenie z Płaszowa do Mydlnik.

Firma Altrans zarekomendowała do realizacji trasę o długości 26 km z Nowej Huty przez przystanki: Lubocza, Kocmyrzowska, Jagiełły, os. Piastów, Prądnik Czerwony, Prądnik Biały, al. 29 Listopada, Prądnicka - do Łobzowa, a następnie już po funkcjonującej linii SKA w kierunku lotniska w Balicach. Koszt takiego przedsięwzięcia oszacowano na 330 mln zł. Założenie studium było też takie, że okres realizacji obejmowałby lata 2020-2023.

Niedawno Koleje Małopolskie poinformowały, że od 15 marca, po 21 latach, wznowione zostaną połączenia kolejowe na trasie Nowa Huta (przystanek w Ruszczy) - Dworzec Główny. Przystanek przygotowują PKP PLK. Ta kolejowa spółka przygotuje też kolejny przystanek w Luboczy, gdzie pociągi mają się zatrzymywać najpóźniej od 14 czerwca.

W ramach budowy dodatkowej pary torów dla SKA (do końca 2021 r.) PKP PLK wybuduje także przystanki kolejowe: Kraków Bronowice, Kraków Grzegórzki, Kraków Złocień i Kraków Opatkowice.

Kraków. Po 21 latach połączenia kolejowe wracają do Nowej Huty

A co w najbliższych trzech latach zamierzają zrobić władze miasta, by rozwijać SKA? - W najbliższych dniach przewidywane jest otwarcie ofert w przetargu na przebudowę stacji Kraków Swoszowice wraz z budową parkingu park&ride. Jeśli wykonawca zostanie wyłoniony, inwestycja powinna zostać ukończona do końca bieżącego roku - informują w magistracie.

Jeśli natomiast chodzi o zaangażowanie gminy w rozwój infrastruktury kolejowej na połączeniach z Nową Hutą to trwają prace przygotowawcze do budowy przystanku Kraków Prądnik Czerwony wraz z parkingiem P&R. Przewidywany termin realizacji to 2022 r.

- Uzyskana została decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Od tej decyzji zostały jednak złożone dwa odwołania. Miasto czeka na ich rozpatrzenie przez ministra rozwoju. Decyzja ministra warunkuje podjęcie dalszych prac, tj. złożenia wniosku a następnie uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę - wyjaśniają w urzędzie.

W przygotowaniu jest też budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie os. Piastów. W ramach inwestycji ma zostać wybudowany przystanek kolejowy, a także przedłużenie do niego linii tramwajowej z os. Piastów wraz z budową nowej pętli. Dla tej inwestycji uzyskana została ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Miasto planuje zakończyć to zadanie w 2023 r.

W tym roku urząd zamierza natomiast ogłosić zamówienie na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej przystanku Kraków Lubocza - brany jest pod uwagę wariant z przesunięciem przystanku w rejon pętli tramwajowej „Walcownia” i stworzenie węzła przesiadkowego integrującego transport indywidualny (parking P&R) z koleją i tramwajem. Ponadto miasto zamierza zlecić opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej wraz z wykonaniem analiz ruchowych i technicznych dla przebudowy przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Blokowej (w rejonie istniejących peronów przystanku Kraków Lubocza).

Budowy krakowskich przystanków kolejowych znacznie się jednak opóźniają. Przystanek "Prądnik Czerwony" miał być gotowy w 2019 r. Budowę przystanku na os. Piastów początkowo zapowiadano na 2020 r. A w przypadku stacji w Swoszowicach urzędnicy przed wyborami w 2018 r. ogłaszali, że zostanie przebudowana do końca 2019 r. Do dziś żadna z tych inwestycji nie została nawet rozpoczęta.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 35

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jak do Walcowni przesuną jak tramwaje już tam nie jeżdżą, bo torowisko w złym stanie. Powinni koło Wzgórz Krzeslawickich na wysokości biedronki postawić przystanek kolejowy.

G
Gość
5 marca, 10:38, Pietrek:

Jeśli wszystko tak wygląda, jak dyskusja nad miejscowym planem zagospodarowania niewielkiego spłachetka miasta, której byłem ostatnio uczestnikiem w UM, jak i samo procedowanie tego studium, to zaczynam doceniać że mam np. wodę w kranie... Nie macie pojęcia, ile problemów (które stwarzają tzw. procedury, tworzone przez urzędników), muszą urzędnicy rozwiązać...

widać dziecka w szkole nie nauczono praw Murphiego

K
Krak

Jaki Prezydent taka SKA

m
msnz

Studium, które ma miasto, może się spodobać kolejarzom, albo i nie. Tak jak nie spodobały się prowizoryczne przystanki na trasie obwodowej w ubiegłym roku, fajnie wymyślone przez radnych. Tereny kolejowe i ich urządzenie nie podlegają wcale urzędowi miasta, który tu niczego nie może przyspieszać ani opóźniać, panie pisarzu nagłówków gazetowych. A ten przemądrzały radny też nie ma na to rady, choć z PiSu, bo to PKP inwestuje na swoim terenie, wyłączonym de facto z władzy miasta. A już na uzasadnienie linii z Nowej Huty za pomocą tak wydumanej abstrakcji, jak tzw Nowa Huta Przyszłości, kolejarze o zdrowym rozumie na pewno nie pójdą, dopóki owo cudo się nie zmaterializuje. Czyli spoko. Na razie kluczowym przeciwnikiem realnej szybkiej kolei jest konserwatorka zabytków, która próbuje blokować przebudowę starego wiaduktu, zafundowanego na zbutwiałych już drewnianych palach, nad ul. Grzegórzecką, czyli w miejscu zbiegu wszystkich 3 linii aglomeracyjnych, które PKP ma w planach rozwoju.

M
Mgm

Machlojski obiecuje kolej bodajże od 15 albo więcej lat. Przed każdymi wyborami rzuca nowe kolorowe zdjęcia, wizualizacje, prezentacje. Po wyborach wszystko wrzuca do szuflady i wraca do swojej roboty. Cały dzień kurzy cygara, popija whiskey i raz na jakiś czas jak wpadnie jakiś deweloper który chce stawiać molochy bez dróg dojazdowych i wyciąć wszystkie drzewa to Pan prezydent podpisuje zgodę od ręki.

N
N.

A co z Niepołomicami??? Kiedy wychodzę z pracy o 16:00, to w domu jestem o 18:00-18:05. Droga tramwaj, drugi tramwaj do Pleszewa, potem małe autobusiki i potem na nogach przez most do Niepołomic. A to zaledwie 21 km do pracy. Ostatnio jechałam do Tarnowa i... Tam też dojechałam na 18:00 tramwajami i pociągiem. 80 km. Niepołomice były kiedyś małym miastem, teraz mają 20 tysięcy mieszkańców... I nienawidzą swoich mieszkańców, tak samo jak Kraków swoich. Liczą się działania (albo zaniechania), nie słowa.

G
Gość

Miasto nie stać na P R swoszowice.

S
Stokilo

A ja się zapytam Czemu prace przy budowie infrastruktury kolejowej, drogowej nie są prowadzone na co najmniej 2_ie zmiany. Budowy przetwarzanie "ruszają" od 7 rano a po 16ej żywego ducha nie widać. Wiadomo w zimie ciężko ,ale latem?

Przy pracy zmianowej, można byłoby sporo skrócić czas nie jednej inwestycji.

B
Burmistrz Nowej Huty

Dlaczego te projekty leżą w szufladzie? Bo ważniejsze są lukratywne etaty urzedasow i tworzenie nowych absurdalnych stanowisk dla rozwoju sitwy jakże potrzebnej w wyborach-przecież jeszcze jedna kadencja do wzięcia. A mieszkańcom rzuci się jakiś ochlap w postaci kolorowej wizualizacji żeby tylko nie zapomnieli odpowiednio zagłosować. A co do przystanku na Os.Piastow to powinien być zrobiony w taki sposób żeby zatrzymywały się na nim wszystkie rodzaje pociągów z EIP włącznie. Budowa jakiejś prowizorki nie ma sensu

G
Gość

A co z linią kolejową do Oświęcimia przez Skawinę? Centrum komunikacyjne w Brzeźnicy się marnuje bo kto będzie się przesiadał w Brzeźnicy z samochodu do śmierdzącego busa? Autobus miejski jeździ sporadycznie do Krakowa a tak jedzie tylko do Skawiny. W soboty i niedzielę są tylko 2 kursy jeden rano i powrotny wieczorem. To taki zapyziały kierunek że miejskiej komunikacji jest jak na lekarstwo.

h
holycrap

Krakrakra trafia w punkt problemu! Dodałbym do tego realne daty znacznego polepszenia komunikacji w mieście.Metro jest potrzebne ale przy SKA lub SKM to jest Science fiction i to odległe.

G
Gość

Do 10 marca trwają konsultacje społeczne rządowego dokumentu pn.: Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, zakładającego m.in. budowę linii kolejowej pociągu szybkich prędkości na trasie Kraków-Olkusz. Na terenie północnej częsci Krakowa (Krowodrza, Prądnik) są proponowane 3 warianty przebiegu.Gminy podkrakowskie (Wielka Wieś, Jerzmanowice, Zielonki) poinformowały swoich mieszkańców o konsultacjach.

Możliwe jest składanie indywidualnych uwag bezpośrednio przez formularz elektroniczny https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej - wybierając Ciąg 7, linie 111 i 113, arkusz 3 z 3

https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k07

G
Gość
5 marca, 8:45, asd:

wywalić 60-70% skrajnie niekompetentnych urzędasów wraz z tym niby prezydentem na zbity pysk... od razu będzie zauważalna poprawa

można spróbować przekonywać po raz piąty ciemnogród krakowski przy następnych wyborach , ale szanse na poprawę niskie

E
Emeryt PKP

A kto będzie prowadził te pociągi skoro brakuje ludzi do pracy?

P
Pietrek

Jeśli wszystko tak wygląda, jak dyskusja nad miejscowym planem zagospodarowania niewielkiego spłachetka miasta, której byłem ostatnio uczestnikiem w UM, jak i samo procedowanie tego studium, to zaczynam doceniać że mam np. wodę w kranie... Nie macie pojęcia, ile problemów (które stwarzają tzw. procedury, tworzone przez urzędników), muszą urzędnicy rozwiązać...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3