Nowe tramwaje mają mieć długość 32-35 metrów i pomieszczą jednorazowo ok. 220 pasażerów. W chwili obecnej trwa przetarg na ich zakup. Swoje oferty złożyło czterech producentów: Stadler Polska Sp. z o.o. lider konsorcjum wraz z partnerem konsorcjum firmą Solaris Bus&Coach SA, Newag SA, PESA Bydgoszcz SA oraz Skoda Transportation.
Władze Krakowa zamierzają podpisać umowę na zakup w sumie 50 tramwajów. W pierwszym etapie do trafi do nas 35 tramwajów. I właśnie na ten etap miasto uzyskało dofinansowanie wynoszące ok. 125 mln zł, czyli mniej więcej połowę całego kontraktu.
Ponieważ wartość projektu jest wysoka i przekracza 50 mln euro, krakowski przewoźnik musi jeszcze poczekać na pozytywną decyzję Komisji Europejskiej potwierdzającą przyznanie tych środków. Dopiero wtedy MPK będzie mogło być pewne dofinansowania i podpisać umowę z producentem tramwajów.
Nowe tramwaje zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów.
Dwa nowe tramwaje będą wyposażone w innowacyjny system autonomicznej jazdy (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma pozwolić na jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.
Zakup nowych tramwajów sprawi, że zostaną wycofane kolejne stare wagony wysokopodłogowe. Będą one także wykorzystywane na nowych trasach tramwajowych, których budowa jest planowana w Krakowie w najbliższych latach.
