https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Dostarczono nowe autobusy elektryczne. Wyjadą na linię nr 179 z Kurdwanowa do dworca [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Solaris Bus & Coach rozpoczął realizację, podpisanej w maju poprzedniego roku, umowy na dostawę 50 autobusów Urbino 18 electric dla Krakowa. Producent dostarczył właśnie pierwsze „przegubowe elektryki”, które wyjadą na linię nr 179.
Solaris Bus & Coach rozpoczął realizację, podpisanej w maju poprzedniego roku, umowy na dostawę 50 autobusów Urbino 18 electric dla Krakowa. Producent dostarczył właśnie pierwsze „przegubowe elektryki”, które wyjadą na linię nr 179. MPK Kraków
Solaris Bus & Coach rozpoczął realizację, podpisanej w maju poprzedniego roku, umowy na dostawę 50 autobusów Urbino 18 electric dla Krakowa. Producent dostarczył właśnie pierwsze „przegubowe elektryki”, które wyjadą na linię nr 179.

W oficjalnym przekazaniu autobusów udział wzięli prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, przedstawiciele MPK SA w Krakowie oraz reprezentanci firmy Solaris. Nowe elektrobusy zasiliły dotychczasowy tabor 394 Solarisów, w tym 28 autobusów elektrycznych, z których część zadebiutowała na ulicach miasta już w 2016 r.

Od wielu lat inwestujemy w bezemisyjne autobusy. To przecież właśnie Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym w 2014 r. została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Kraków był także pierwszym dużym miastem, w którym zostały wycofane wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro5. Po zakończeniu dostaw 50 autobusów Solarisa mieszkańcy już w połowie tego roku będą mieć do dyspozycji w sumie prawie 80 bezemisyjnych pojazdów

– powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

MPK stara się o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 autobusów

Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie, zaznaczył: – Na pewno będziemy kontynuować zamówienia przyjaznych dla środowiska autobusów. Na początku tego roku złożyliśmy wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty.

Wraz z zamówionymi pojazdami, producent dostarczył miejskiemu przewoźnikowi 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in. Każdy autobus został także konstrukcyjnie przygotowany do wolnego ładowania poprzez pantografy. - Sposób wolnego ładowania za pomocą pantografów jest nowatorskim rozwiązaniem i ma na celu jak najlepsze wykorzystanie terenu zajezdni. Autobusy mogą również być ładowane w formie tzw. szybkiego ładowania za pomocą pantografów i tego typu ładowarki już funkcjonują na terenie zajezdni Wola Duchacka i Podgórze oraz w rejonie pętli autobusowych: przy ulicy Pawiej, na pętli „Dworzec Główny Wschód”, os. Podwawelskim, Białym Prądniku i Nowym Bieżanowie - wyliczają w urzędzie.

Konsekwencja Krakowa w rozwijaniu zeroemisyjnego transportu jest imponująca. Cieszymy się, że Solaris może być częścią tego procesu, który ma tak ogromne znaczenie dla wszystkich mieszkańców, nie tylko samych pasażerów. Wierzymy, że nowoczesna komunikacja powinna być cicha, czysta i bezpieczna. Nowo dostarczone elektryczne modele Urbino spełniają wszystkie te kryteria – mówił Mateusz Figaszewski, dyrektor rozwoju elektromobilności Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.

16 marca 2021 roku mija dokładnie 120 lat od pierwszego przejazdu elektrycznego tramwaju w Krakowie.

120 lat tramwaju elektrycznego w Krakowie. Zobacz, jak wyglą...

10 nowych autobusów skierowano na linię nr 179 Kurdwanów - Dworzec Główny Zachód

Magazynami energii w nowych autobusach są baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 300 kWh. Zamówiony przez krakowskiego przewoźnika model autobusów pomieści 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Dodatkowe wyposażenie obejmuje pełny monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością.

Dziesięć nowych autobusów 18 marca zostało skierowanych na linię nr 179 („Osiedle Kurdwanów” – „Dworzec Główny Zachód”).

- 50 nowych bezemisyjnych autobusów będzie kursować przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w tym rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza - podkreślają w magistracie.

Na zakup pojazdów MPK SA w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

FLESZ - Polskie autobusy najlepsze w UE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A kiedy bedzie MPK do Czernichowa z Bronowic? Szarpać się trzeba aż z Salwatora

n
no

Będą wozić wieśniaków na oscieznych gminach, walka że smogiem. A do pieców wrzucają byle co.

Y
Yoa

Kraków jest też pierwszym miastem, w którym bardziej opłaca się jeździć autem i taxi niż komunikacją miejską.

Z
Zbigniew Rusek

Lepiej, by zamiast elektrobusów autobusy dieslowskie miały wyeliminowane "czerwone fale' i miały pierwszeństwo w ruchu gdyż wtedy Diesle by nie zanieczyszczały powietrza 9szybka jazda, a zwłaszcza ograniczenia liczby zatrzymań radykalnie ogranicza emisję spalin). Elektryki są ciężkie, więc bardziej niszczą nawierzchnię, a poza tym często zawodzą (rozładowują się akumulatory, bywają awarie stacji ładowania). Mile bym widział powrót Diesli na linie 124/424.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska