https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Jak zagospodarować tereny pod estakadami kolejowymi w centrum? Urząd przedłużył konsultacje [WIZUALIZACJE]

Piotr Tymczak
I Nagroda. Wizualizacja: Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V.
Magistracki Wydział ds. Przedsiębiorczości i Innowacji poinformował, że w związku z dużym zainteresowaniem konsultacjami koncepcji zagospodarowania terenów pod estakadami kolejowymi, które powstają pomiędzy ul. Kopernika i Miodową, ich termin wraz z możliwością składania ankiet został przedłużony.

Początkowo w urzędzie planowano, że konsultacje dotyczące koncepcji zagospodarowania terenów pod estakadami kolejowymi pomiędzy ul. Kopernika i Miodową w Krakowie potrwają do 31 stycznia 2019 r. Później przedłużono je o dwa tygodnie do 15 lutego 2019 roku.

Teraz Miejskie Centrum Dialogu informuje, że z projektami, które są propozycjami zagospodarowania terenu pod budowanymi estakadami można się zapoznawać do 28 lutego. Do tego dnia będą one prezentowane w ramach wystawy pokonkursowej w HistoryLandzie w budynku Starego Dworca PKP przy placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego 3. Projekty dostępne są także na stronie internetowej: dialogspoleczny.krakow.pl.

Od połowy roku pociągi pojadą nową estakadą przecinającą centrum [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

Przypomnijmy, że w rozstrzygniętym jesienią ubiegłego roku konkursie na zagospodarowanie terenów pod estakadami zwyciężyła koncepcja holenderskiego biura projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Przyznano też II i III nagrodę oraz jedno wyróżnienie.

Zwycięski projekt zakłada m.in. nadbudowanie estakad kolejowych z zadaszeniem, na którym miałyby znaleźć się tereny z zielenią i alejkami spacerowymi, czyli nowe Planty Krakowskie. Pod estakadami oprócz zieleni, przewidziano miejsca z różnymi funkcjami dla mieszkańców, np. miejsce spotkań kulturalnych – powstałyby kawiarnie czy sklepy. Zaproponowano też połączenie, poprzez górną platformę, przystanku Grzegórzki z lodowiskiem Cracovii.

Kraków. Od połowy roku pociągi pojadą nową estakadą przecina...

Autorzy innych nagrodzonych i wyróżnionych koncepcji proponowali pod estakadami również wiele zieleni i różne funkcje usługowe, a także stworzenie górnego poziomu nad placem targowym. Były też pomysły utworzenia alejek z zielenią obok estakad.

Wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk podkreślił, że nagrodzone i wyróżnione koncepcje posłużą teraz do dyskusji i konsultacji z mieszkańcami nad zagospodarowaniem terenów pod estakadami. To więc nie oznacza, że miasto będzie realizować zwycięski projekt. Może zdarzyć się tak, że z każdej pracy wybrane zostaną jakieś ciekawe elementy.

Przypomnijmy, że w ramach prowadzonej przez PKP gigantycznej inwestycji, polegającej na dobudowie torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, likwidowany jest ziemny nasyp między ul. Kopernika a Miodową. W jego miejsce - do 2020 r. - powstaną estakady z wolną przestrzenią pod nimi. Nasyp przestanie dzielić Kazimierz i Grzegórzki.

Na początku ubiegłego roku odbyły się burzliwe konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania przestrzeni jakie powstaną pod estakadami. Uczestnicy konsultacji, głównie mieszkańcy Grzegórzek, zabiegali o wprowadzenie zieleni i miejsc do rekreacji wzdłuż ul. Blich.

Podczas konsultacji pojawiały się różne pomysły m.in., by pod estakady przeniesione zostały ulice Blich i Siedleckiego, a tam gdzie są teraz drogi, powstały pasy zieleni. - Niech Kraków ma się czym pochwalić, że w XXI wieku powstał nowy odcinek plant od ul. Kopernika do ul. Miodowej. Mówimy jeszcze raz: żadnej komercji - podkreślała Barbara Bełkowska-Kosycarz, jedna z mieszkanek Grzegórzek.

Pojawiały się, co prawda, pojedyncze głosy, by pod estakadami zorganizowane zostały parkingi, ale większość mieszkańców była temu przeciwna, podobnie jak sklepom i knajpom. Opowiadali się za zielenią, traktami dla pieszych, ścieżkami rowerowymi czy trasami dla rolkarzy.

Teraz odbywa się kolejny etap konsultacji, w którym mieszkańcy z czterech wyróżnionych koncepcji wybierają tę, która im się najbardziej spodobała, a także wskazują, co wybraliby też z pozostałych trzech propozycji. W tym celu należy wypełnić ankietę, która jest dostępna na stronie internetowej dialogspoleczny.krakow.pl.

Urząd informuje, że zakończenie inwestycji kolejowej na Grzegórzkach, realizowanej przez PKP PLK, planowane jest na koniec 2020 r. i o tego momentu teren ten będzie stanowić plac budowy. Urzędnicy wyjaśniają więc, że pierwsze prace, mające na celu zagospodarowanie obszaru pod estakadami, będą mogły się rozpocząć najwcześniej w drugiej połowie 2021 r. W tym momencie priorytetem dla władz Krakowa jest podpisanie umowy z PKP PLK umożliwiającej miastu dysponowanie terenem pod estakadą oraz wypracowanie wspólnie z mieszkańcami i przedsiębiorcami możliwości rozwiązań i działań inwestycyjnych w tym obszarze.

"Te dwa nadchodzące lata będą więc czasem intensywnych rozmów i wspólnych działań na linii miasto – PKP PLK – mieszkańcy. Tylko dzięki współpracy i otwarciu na dialog, możliwe będzie dookreślenie pomysłów oraz właściwe zaplanowanie i zorganizowanie procesu inwestycyjnego, zarówno w zakresie uzyskania niezbędnych pozwoleń, jak i montażu finansowego" - informują w krakowskim magistracie.

W konkursie na projekt zagospodarowania terenów pod estakadami zwyciężyło holenderskie biuro projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. Nagrodzono i wyróżniono również autorów trzech innych koncepcji zagospodarowania tego terenu: NM architekci Zuzanna Szpocińska Warszawa, NM architekci Tomasz Marciniewicz Warszawa, Krzysztof Kamienobrodzki Warszawa, Jerzy Grochulski Warszawa, architektura krajobrazu: Grzegorz Rejniak; Miastopracownia Dominika Wilczyńska, Barbara Nawrocka, Aleksandra Gryc, Ewa Szymczyk, Dorota Włodarczyk, Iga Kołodziej, Jacek Nawrocki; Bartosz Dendura Pracownia Architektoniczna Studio4SPACE.

POLECAMY - KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Rolnicy mają dość. “Stop syfowi z zagranicy”

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
aka
poprzez likwidacje nasypu kolejowego, należy dokonać URBANISTYCZNEJ fuzji Starego Miasta Krakowa z NOWYM MIASTEM Krakowa na odzyskanym na Wesołej terenie po Szpitalu Klinicznym. FUZJA poprzez pełne wyeksponowanie kompleksu. św. Mikołaja, spojenie zabudowy Zyblikiewicza, Librowskiego , Morstynowskiej z Blichem, Kołłątaja i Sołtyka jako otwarcie na NOWE MIASTO, rozlokowanych w zieleni ciagów parkowo-spacerowych i rozlokowanych w nich siedzib instytucji publicznych, administracyjnych, naukowych, edukacyjnych, kulturalnych (teatry, kina, kluby), jak też eleganckich domów mody, domów restauracyjno-klubowych … Przestrzenie pod estakadami muszą być wchłonięte przez miasto z obu stron, samoistnie nie mogą stanowić wyodrębnionego elementu Krakowa. kolidującego - jak obecny nasyp kolejowy - z jego funkcjonowaniem
T
Tak dla czerwonych latarni
Co do lokali uslugowych to z obserwacji w innych miastach w takich miejscach najczesciej powstaja sex shopy. Wydaje mi sie ze to te pociagi taki efekt daja. Byc moze u nas tez taka dzielnica czerwonych latarni powstanie na grzegorzkach.
W
Wstyd
Raczej nikt nie chce zlomowiska w centrum zabytkowego kazimierza. Sorry to nie sa estakady przy obwodnicy na wsi w polach tylko reprezentacyjna czesc Krakowa.
A
Aha
To zadaszenie liniu kolejowej plus uslugi w parterze i co 200m przejscie na druga strone to fajna opcja. Robic i nie kombinowac. Fajny taki taras przez centrum Krakowa. Jazda pociagiem pod zadaszenjem tez bedzie bardziej crazy
t
taki ludek
To czy były one legalne czy nie to jedno ale skoro gmina pobierała za nie opłaty to może y tak teraz je zwróciła skoro tych miejsc formalnie nie było. Kolejna kwestia to to że ktoś na ich wyznaczenie a następnie na usunięcie wydał spore pieniądze co oznacza że zwyczajne je zmarnotrawił i powinien je zwrócić do budżetu gminy a gmina jako że te pieniądze jak się okazuje były gminie niepotrzebne powinna je oddać mieszkańcom proporcjonalnie do wpłacanych podatków.

Co do samej strefy płatnego parkowania to publicznie oświadczam że każdy sukinsyn który zagłosuje za wyznaczeniem jest tam gdzie mieszkam zostanie zakopany żywcem z dostępem do wody i powietrza tak żeby zdychał jak najdłużej i najbardziej okrutnie czyli z głodu. Zrobię z tego transmisję na żywo dla reszty żeby wiedzieli co ich czeka.
m
mieszkaniec
Przepraszam bardzo którzy mieszkańcy nie chcieli parkingu? Ci co mają strefę i blankiecik za 10zł za miesiąc?! Życzę w takim razie podwyżki do 100PLN za miesiąc za przywilej mieszkania w centrum i posiadania auta.
PARKING!!! Potrzebny bardzo!
o
olo
Pomysły są. Koncepcje są. Wizualizacje są. Pieniążki publiczne wydane są. A jakiekolwiek prawa do dysponowania terenem są? Przecież to tereny kolejowe.
Z
ZR
Mówisz o tych wszystkich nielegalnie wyznaczonych miejscach postojowych, które wciskano za wszelką cenę w nadziei, że przecież nikt nie zauważy? Czy też o nielegalnych niewyznaczonych miejscach na chodnikach, skwerach, zieleńcach, drogach rowerowych? Czy może o miejscach przed przejściami dla pieszych, które zasłupkowano, bo i tak nie można było się tam nawet na sekundę zatrzymać.
Wielka kradzież.
p
pepe2
Wizualizacje prześliczne. pewnie ktoś z to już wziął. Teraz kumple zrobią, oczywiście nie za darmo, studium wykonalności. Już za 10 lat zostanie to wpisane do referendum, też nie za darmo ( wynagrodzenie komisji, itp). A w rzeczywistości przez 15 lat, minimum! miejsce spania meneli, szalet i darmowy śmietnik. Plus sranie z pociągów. Wesołych Świąt!
g
gosc
W związku z tym że miasto w ubiegłym roku okradło mieszkańców z kilku tysięcy miejsc postojowych w centrum miasta, nie dając jak zwykle nic w zamian, oczywistym jest że miejsca pod estakadami powinny być przeznaczone na miejsca postojowe.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska