Zdjęcie z 30 kwietnia 1946 roku przedstawiające majora Karola Estreichera z obrazem Leonarda da Vinci „Dama z gronostajem” przed "pociągiem skarbów" czy fotografia, na której uwieczniony został Estreicher w schronie pod zamkiem w Norymberdze z odnalezionymi figurami Ołtarza Mariackiego to słynne zdjęcia pokazujące losy wojenne najcenniejszych dzieł polskich, ale też ogromne zaangażowanie krakowskiego historyka sztuki w ich ratowanie i przywracanie do polskich kolekcji.
XI Prezes Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Absolwent Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, profesor dr hab. w macierzystej uczelni. W sierpniu 1939 r. ewakuował z Krakowa do Sandomierza słynny ołtarz z Kościoła Mariackiego dłuta Wita Stwosza. Po wybuchu II wojny światowej w 1939 r. i rozbiciu jego oddziału przedarł się przez Węgry do Francji, gdzie na rozkaz generała Władysława Sikorskiego opiekował się ewakuowanymi z Polski dziełami sztuki, które tuż przed kapitulacją Francji przewiózł z Bordeaux do Anglii polskim statkiem „Chorzów”. W latach 1940-1945 kierował biurem rewindykacji polskiego mienia kulturalnego przy Rządzie Polskim w Londynie.
Karol Estreicher współtwórcą i aktywnym członkiem „The Vaucher Committee”, która gromadziła wykazy dzieł sztuki zagrabionych przez Niemców w okupowanej m.in. Polsce oraz w Kartotece pomysłu Karola Estreichera nazwiska grabieżców (ponad 600 nazwisk).
W latach 1945-1947 major Karol Estreicher był najskuteczniejszym polskim rewindykatorem zagrabionych skarbów kultury narodowej, rozproszonych na terenie byłej III Rzeszy Niemieckiej. W maju 1946 r. przywiózł do Krakowa pociągiem składającym
się z 26 wagonów: Ołtarz Mariacki, obrazy Rembrandta, Canaletta i inne skarby kultury.
Wybitnemu historykowi sztuki poświęcona została wystawa, która gości w Pałacu Sztuki.
Zapisy na darmowe szczepienie przeciwko wirusowi HPV
