https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. "Kolej na KOLEJ". Pikieta kolejarzy pod urzędem marszałkowskim [ZDJĘCIA, WIDEO]

Piotr Ogórek
Związkowcy kolejowi pikietowali w środę pod małopolskim urzędem marszałkowskim. Jak mówili, to pokojowy happening, w którym zabiegają o inwestowanie w transport kolejowy w Małopolsce, zwłaszcza na obrzeżach województwa.

Autor: Piotr Ogórek

Regionalna Sekcja Kolejarzy NSZZ Solidarność przygotowała petycję dla marszałka województwa Jacka Krupy, w której zwracają uwagę na likwidację lub ograniczanie połączeń kolejowych na obrzeżach województwa czy na styku z innymi województwami.

- Zwracamy uwagę, że kolej to nie tylko aglomeracja krakowska. Potrzebna jest lepsza oferta na obrzeżach, lepszy rozkład jazdy i modernizacja torów. To bardzo ważne, bo modernizuje się tylko magistralę krakowską. Marszałek musi pomyśleć o tym, że kolej to też tory w innych rejonach województwa – mówi Henryk Sikora, przewodniczący Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ Solidarność.

Kolejarze domagają się także zagwarantowania środków w budżecie województwa na rok 2017, które zabezpieczą funkcjonowanie przewozów regionalnych. - To marszałek ma kompetencje odnośnie organizacji i finansowania kolei w Małopolsce. Chcemy o tym przypomnieć, mamy petycję odnośnie lepszej oferty dla pasażerów, z większą ilością pociągów – zaznacza Sikora.

Jak dodają kolejarze, pociągi powinny jeździć, a nie być likwidowane. Chodzi m.in. o takie relacje jak Sędziszów-Wolbrom, Olkusz-Jaworzno Szczakowa, relacje do Oświęcimia czy Zakopanego, Sucha Beskidzka-Żywiec czy połączenia między Nowym Sączem a Krynicą. - Te trasy co roku tracą pociągi. Istnieje więc zagrożenie, że tam wkrótce kolej przestanie istnieć – mówił Sikora.

Marszałek Jacek Krupa wyszedł do pikietujących kolejarzy i zapewnił, że kolej jest ważna dla województwa, jako bezpieczny i ekologiczny środek transportu, i na pewno będzie rozwijana.

- Mamy w rozkładzie jazdy 2015/2016 o 5 mln więcej pociągokilometrów niż rok temu. Wkrótce uruchamiamy Szybką Kolej Aglomeracyjną do Tarnowa. Będziemy przeznaczać więcej pieniędzy na przewozy regionalne. To da więcej pasażerów i więcej pracy dla kolejarzy – mówił Jacek Krupa.

Marszałek przypomniał, że województwo w ostatnich latach kupiło 31 nowoczesnych pociągów, a w tym roki firma Newag szykuje 13 kolejnych. - W przyszłym roku planujemy kolejne zamówienia – dodawał Krupa.

- Żeby zachęcić pasażerów do wyboru kolei, musimy dysponować nowoczesnym, komfortowym taborem. Pociągi zakupione wspólnie z innymi województwami kursują pomiędzy regionami, gdyż poza strategiczną dla nas Szybką Koleją Aglomeracyjną pamiętamy także o połączeniach na obrzeżach Małopolski – podkreśla Leszek Zegzda odpowiedzialny w zarządzie województwa za transport kolejowy.

Władze województwa zapowiadają, że w ciągu trzech lat planowane jest przejęcie wszystkich przewozów regionalnych w naszym województwie przez Koleje Małopolskie. Pracownicy Przewozów Regionalnych trafią wówczas do spółki województwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pozdro
Ja jechałem ostatnio pociągiem Kraków Główny - Kraków Łobzów i powiem, że fajna sprawa często punktualnie szybko
p
podróżny
Rozkład kolejowy nie jest dostosowany do podróżnego. Pociągi z demobilu, ostatnio 2 razy jechałam w tym raz się zepsuł (szybko jednak jakieś sprzęgi naprawili i pojechaliśmy dalej). Można uniknąć korków, obecnie w miarę punktualnie jeżdżą. Składy coraz lepsze a i przyjemniej niż w busie. Niestety do pracy dojeżdżam busem, bo pociągi jeżdżą za wcześnie, po pracy jest o idealnej porze, ale jak na niego się spóźnię to już później nie ma żadnego.
Proszę o więcej pociągów w godzinach popołudniowych. Rozkłady z przed 20 lat uwzględniały potrzeby pasażera popatrzcie się na nie przy ustalaniu nowego.
P
Pniok
W Dolinie Popradu jeźdżą puste pociągi, po co ? Z Nowego Sączą do Krakowa też nie pojadą ludzie tak długo. Po reformie administracyjnej , region Sadecki upada. A kto reformę wprowadził, AWS czyli Solidarność i Wy jeszcze protestujecie .
k
krk
a potem protestuję, czy oni nie zdają sobie sprawy ile ludzi traci czas, pieniądze, nerwy, bo pociągi się spóźniają ????? Może należy zmienić prawo i niech ponoszą finansową odpowiedzialność za opóźnienia to by zrewolucjonizowało przewozy i zostali by prawdziwi kolejarze z misją którzy nie olewalą ludzi i tylko protestują reszta może się ubezpieczyć od odpowiedzialności i płaci składki adekwatne do zaangażowania w prace i wyniki
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska