Duża inwestycja w północnej części Krakowa powoli dobiega końca i jest intensywnie testowana. W środę, 30 sierpnia odbył się kolejny testowy przejazd tramwajem po nowym torowisku do Górki Narodowej. Wszystko po to, by 4 września linie tramwaje mogły rozpocząć regularne kursy na tej trasie i bez żadnych niespodzianek. Testowe przejazdy, które aktualnie są prowadzone, mają na celu sprawdzenie torowiska i tego, czy jest bezpieczne. Zarówno pierwsze próby przejazdu, jak również i drugie przeszły pomyślnie.
- To ogromny kamień z serca, ponieważ była to niezwykle trudna do zrealizowania inwestycja, biorąc pod uwagę wojnę w Ukrainie i pandemię. Ta inwestycja jest ostatnią, która została przeprowadzona w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Dopóki będę miał na to wpływ, to w takim trybie inwestycje nie będą powstawały w mieście, ponieważ to jest katorga. Przez to, że był to model "zaprojektuj i wybuduj", ta inwestycja była poprzedzona wieloma latami pracy i projektowania, dlatego cieszę się, że w końcu dobiega końca - mówił tuż przed jazdą testową wiceprezydent miasta Andrzej Kulig.
Wiceprezydent zwrócił też uwagę, że kluczowy dla tego typu inwestycji jest udział mieszkańców w konsultacjach społecznych. - Błagam, bierzcie w nich udział! - zwracał się do mieszkańców Andrzej Kulig.
Zapytaliśmy również motorniczego o jego wrażenie pierwszym kursem tą trasą: - Pierwsze wrażenia są w porządku. Na pytanie - czy trasa jest wymagająca i jak się po niej jeździ będzie można odpowiedzieć, gdy będziemy mieli za sobą pierwsze kursy z pasażerami - mówił motorniczy prowadzący testowy przejazd składu.
- Przed nami na pewno jeszcze kilka przejazdów testowych, tak żeby wszystkie te elementy doszlifować, jednak jak widać podczas tej jazdy testowej oraz po poprzedniej w poniedziałek, nie ma żadnych problemów z poruszaniem się, wszystkie elementy, które mogły być wątpliwe, są dobre, sprawdzone i można jeździć. Dlatego też 4 września mieszkańcy będą mogli korzystać już z tej nowej infrastruktury i trasy, oczywiście z wyłączeniem pętli końcowej na Górce Narodowej, bo to dopiero za kilka miesięcy - mówił Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM i dodał: - Na pętli sam układ torowy jest skończony, tak że tramwaj może tam podjechać i zawrócić, ale bez wysadzania pasażerów, natomiast jest on gotowy do tego by przyjąć tramwaje.
Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie jazdę testową podsumował słowami: - Dla mieszkańców kluczowa informacja dzisiaj jest taka, że ruszamy z regularnym funkcjonowaniem linii 4 września rano. Podkreślam, że linia była budowana z dużymi utrudnieniami, choćby przez trwającą jednocześnie pandemię i wojnę w Ukrainie. Kluczowe jest jednak to, że udało się i w poniedziałek ruszamy z tramwajami na Górkę Narodową.
Jeszcze bez wsiadania na pętli
Chociaż budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej powoli dobiega końca, to w najbliższym czasie mieszkańcy nie będą jeszcze mogli korzystać ze wspomnianej pętli tramwajowej i parkingu P+R, ponieważ prace przy ich budowie i wykończeniu nie zostały jeszcze zakończone.
Finał całej inwestycji i oddanie do użytku wszystkich jej elementów planowane jest na przełom listopada i grudnia.
Ważne jednak jest to, że już od 4 września na północ Krakowa będzie można dojechać tramwajem.
Przypominamy, że nowa trasa tramwajowa licząca 5 kilometrów rozpoczyna się przy pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ul. Krowoderskich Zuchów i ul. gen. Augusta Fieldorfa-Nila. Następnie linię poprowadzono w kierunku północnym do ul. Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo, w kierunku wschodnim i pojedzie wzdłuż ulic Pachońskiego i Siewnej.
W rejonie ul. Bociana projektowana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha, aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P+R wraz ze stanowiskami postojowymi przystosowanymi do ładowania pojazdów elektrycznych.
Zmiana organizacji ruchu od 31 sierpnia
- Uwaga użytkownicy ruchu: od 31 sierpnia od godzin porannych planowane jest wprowadzenie nowej organizacji ruchu w obszarze od ul. Wybickiego do ul. Banacha. Wiąże się to z uruchomieniem od września komunikacji tramwajowej do Górki Narodowej - informuje Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Nowa organizacja ruchu niesie ze sobą kilka istotnych zmian względem aktualnego stanu, tzn. zmieni się pierwszeństwo na skrzyżowaniu ulicy Fieldorfa Nila w nową ulicą Ździebły Danowskiego, prowadzącą do ulicy Opolskiej. Odcinek Fieldorfa Nila od strony Prądnickiej będzie podporządkowany, a pierwszeństwo będzie miał ciąg Fieldorfa Nila – Ździebły Danowskiego.
Na poziomie „0” ul. Opolskiej będzie funkcjonowało rondo otwarte w pełnym zakresie, we wszystkich kierunkach. Z kolej na skrzyżowaniu ulic Pleszowska – Opolska będzie obowiązywał nakaz skrętu w prawo w Opolską.
Ulica Szopkarzy stanie się jedną z dróg dojazdowych do parkingu P+R. Drugi z dojazdów zapewniony będzie od ul. Pachońskiego.
- Do czasu zakończenia budowy Trasy Wolbromskiej, wyjazd w nowej ul. gen. Sosabowskiego będzie możliwy w prawo lub w lewo. Wjazd w ul. gen. Sosabowskiego będzie możliwy z ul. Pachońskiego (prawoskręt i lewoskręt) - wyjaśnia przedstawiciel ZIM.
Zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu Pachońskiego – Zielińska. Ta druga ulica będzie podporządkowana. Podporządkowane będą również pozostałe ulice dojazdowe do Pachońskiego, a więc Białoprądnicka, Bularnia, Pleszowska i Górnickiego. Na skrzyżowaniu ulic Białopradnicka – Pleszowska pierwszeństwo ma ulica Pleszowska.
W przypadku skrzyżowania ulic Mackiewicza i Siewna pierwszeństwo ma kierunek wschód – zachód, wzdłuż torowiska.
Zgodnie ze stała organizacją ruchu, na ul. Bociana będzie obowiązywał ruch dwukierunkowy.
Z kolei jeśli chodzi o ulice Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha, tam również wprowadzona będzie docelowa organizacja ruchu. Z uwagi na trwające tam jeszcze roboty wykończeniowe mogą pojawić się jeszcze czasowe utrudnienia.
- W najbliższym okresie, dla ruchu ogólnego zamknięta będzie jeszcze nowa ulica – równoległa do torowiska – łącząca ulicę Banacha z al. 29 Listopada - wyjaśnia Machowski.
- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Romantyczna Małopolska na rocznicę. W tych miejscach serce może zabić mocniej
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Atrakcyjne nowe kąpielisko pod Krakowem. Woda, molo, plaże ZDJĘCIA
- Miasta rozwodników w Małopolsce. Tu małżeństwa rozpadają się najczęściej
- Tak mieszkają Iwona i Gerard z "Sanatorium miłości". Oto dom słynnej pary seniorów
Bolt nagra pasażerów
