Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejny testowy przejazd nową trasą tramwajową do Górki Narodowej. Oglądaliśmy jazdę testową od środka!

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Testowy przejazd tramwaju do Górki Narodowej. Zobaczcie zdjęcia
Testowy przejazd tramwaju do Górki Narodowej. Zobaczcie zdjęcia Anna Kaczmarz
Pierwszy testowy przejazd tramwajem po nowym torowisku do Górki Narodowej odbył się w godzinach nocnych w poniedziałek, 28 sierpnia. Kolejne testy z kolei rozpoczęły się w środę, 30 sierpnia o godz. 18. W drugim przejeździe testowym składu wzięliśmy również udział i my. Jazda testowa ruszyła z Krowodrzy Górki, jednak skład nie zatrzymywał się na każdym przystanku, który miał na swojej trasie do Górki Narodowej. Zarówno pierwszy jak i drugi dzień testów przeszedł pomyślnie i bez niespodzianek. To jednak nie koniec, ponieważ urzędnicy informują, że takich prób będzie jeszcze kilka. W jeździe testowej wziął udział wiceprezydent Andrzej Kulig i dyrektor ZIM Łukasz Szewczyk.

Duża inwestycja w północnej części Krakowa powoli dobiega końca i jest intensywnie testowana. W środę, 30 sierpnia odbył się kolejny testowy przejazd tramwajem po nowym torowisku do Górki Narodowej. Wszystko po to, by 4 września linie tramwaje mogły rozpocząć regularne kursy na tej trasie i bez żadnych niespodzianek. Testowe przejazdy, które aktualnie są prowadzone, mają na celu sprawdzenie torowiska i tego, czy jest bezpieczne. Zarówno pierwsze próby przejazdu, jak również i drugie przeszły pomyślnie.

- To ogromny kamień z serca, ponieważ była to niezwykle trudna do zrealizowania inwestycja, biorąc pod uwagę wojnę w Ukrainie i pandemię. Ta inwestycja jest ostatnią, która została przeprowadzona w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Dopóki będę miał na to wpływ, to w takim trybie inwestycje nie będą powstawały w mieście, ponieważ to jest katorga. Przez to, że był to model "zaprojektuj i wybuduj", ta inwestycja była poprzedzona wieloma latami pracy i projektowania, dlatego cieszę się, że w końcu dobiega końca - mówił tuż przed jazdą testową wiceprezydent miasta Andrzej Kulig.

Wiceprezydent zwrócił też uwagę, że kluczowy dla tego typu inwestycji jest udział mieszkańców w konsultacjach społecznych. - Błagam, bierzcie w nich udział! - zwracał się do mieszkańców Andrzej Kulig.

Zapytaliśmy również motorniczego o jego wrażenie pierwszym kursem tą trasą: - Pierwsze wrażenia są w porządku. Na pytanie - czy trasa jest wymagająca i jak się po niej jeździ będzie można odpowiedzieć, gdy będziemy mieli za sobą pierwsze kursy z pasażerami - mówił motorniczy prowadzący testowy przejazd składu.

- Przed nami na pewno jeszcze kilka przejazdów testowych, tak żeby wszystkie te elementy doszlifować, jednak jak widać podczas tej jazdy testowej oraz po poprzedniej w poniedziałek, nie ma żadnych problemów z poruszaniem się, wszystkie elementy, które mogły być wątpliwe, są dobre, sprawdzone i można jeździć. Dlatego też 4 września mieszkańcy będą mogli korzystać już z tej nowej infrastruktury i trasy, oczywiście z wyłączeniem pętli końcowej na Górce Narodowej, bo to dopiero za kilka miesięcy - mówił Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM i dodał: - Na pętli sam układ torowy jest skończony, tak że tramwaj może tam podjechać i zawrócić, ale bez wysadzania pasażerów, natomiast jest on gotowy do tego by przyjąć tramwaje.

Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie jazdę testową podsumował słowami: - Dla mieszkańców kluczowa informacja dzisiaj jest taka, że ruszamy z regularnym funkcjonowaniem linii 4 września rano. Podkreślam, że linia była budowana z dużymi utrudnieniami, choćby przez trwającą jednocześnie pandemię i wojnę w Ukrainie. Kluczowe jest jednak to, że udało się i w poniedziałek ruszamy z tramwajami na Górkę Narodową.

Jeszcze bez wsiadania na pętli

Chociaż budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej powoli dobiega końca, to w najbliższym czasie mieszkańcy nie będą jeszcze mogli korzystać ze wspomnianej pętli tramwajowej i parkingu P+R, ponieważ prace przy ich budowie i wykończeniu nie zostały jeszcze zakończone.

Finał całej inwestycji i oddanie do użytku wszystkich jej elementów planowane jest na przełom listopada i grudnia.

Ważne jednak jest to, że już od 4 września na północ Krakowa będzie można dojechać tramwajem.

Przypominamy, że nowa trasa tramwajowa licząca 5 kilometrów rozpoczyna się przy pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ul. Krowoderskich Zuchów i ul. gen. Augusta Fieldorfa-Nila. Następnie linię poprowadzono w kierunku północnym do ul. Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo, w kierunku wschodnim i pojedzie wzdłuż ulic Pachońskiego i Siewnej.

W rejonie ul. Bociana projektowana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha, aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P+R wraz ze stanowiskami postojowymi przystosowanymi do ładowania pojazdów elektrycznych.

Zmiana organizacji ruchu od 31 sierpnia

- Uwaga użytkownicy ruchu: od 31 sierpnia od godzin porannych planowane jest wprowadzenie nowej organizacji ruchu w obszarze od ul. Wybickiego do ul. Banacha. Wiąże się to z uruchomieniem od września komunikacji tramwajowej do Górki Narodowej - informuje Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Nowa organizacja ruchu niesie ze sobą kilka istotnych zmian względem aktualnego stanu, tzn. zmieni się pierwszeństwo na skrzyżowaniu ulicy Fieldorfa Nila w nową ulicą Ździebły Danowskiego, prowadzącą do ulicy Opolskiej. Odcinek Fieldorfa Nila od strony Prądnickiej będzie podporządkowany, a pierwszeństwo będzie miał ciąg Fieldorfa Nila – Ździebły Danowskiego.

Na poziomie „0” ul. Opolskiej będzie funkcjonowało rondo otwarte w pełnym zakresie, we wszystkich kierunkach. Z kolej na skrzyżowaniu ulic Pleszowska – Opolska będzie obowiązywał nakaz skrętu w prawo w Opolską.

Ulica Szopkarzy stanie się jedną z dróg dojazdowych do parkingu P+R. Drugi z dojazdów zapewniony będzie od ul. Pachońskiego.

- Do czasu zakończenia budowy Trasy Wolbromskiej, wyjazd w nowej ul. gen. Sosabowskiego będzie możliwy w prawo lub w lewo. Wjazd w ul. gen. Sosabowskiego będzie możliwy z ul. Pachońskiego (prawoskręt i lewoskręt) - wyjaśnia przedstawiciel ZIM.

Zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu Pachońskiego – Zielińska. Ta druga ulica będzie podporządkowana. Podporządkowane będą również pozostałe ulice dojazdowe do Pachońskiego, a więc Białoprądnicka, Bularnia, Pleszowska i Górnickiego. Na skrzyżowaniu ulic Białopradnicka – Pleszowska pierwszeństwo ma ulica Pleszowska.

W przypadku skrzyżowania ulic Mackiewicza i Siewna pierwszeństwo ma kierunek wschód – zachód, wzdłuż torowiska.

Zgodnie ze stała organizacją ruchu, na ul. Bociana będzie obowiązywał ruch dwukierunkowy.

Z kolei jeśli chodzi o ulice Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha, tam również wprowadzona będzie docelowa organizacja ruchu. Z uwagi na trwające tam jeszcze roboty wykończeniowe mogą pojawić się jeszcze czasowe utrudnienia.

- W najbliższym okresie, dla ruchu ogólnego zamknięta będzie jeszcze nowa ulica – równoległa do torowiska – łącząca ulicę Banacha z al. 29 Listopada - wyjaśnia Machowski.

Bolt nagra pasażerów

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska