FLESZ - Przybędzie niemal 250 fotoradarów

Droga dla rowerów powstaje na zewnętrznych pasach jezdni na moście Grunwaldzkim. Dzięki temu rowerzyści nie będą tam jeździć po dotychczas wyznaczonej ścieżce na chodniku i piesi będą mieć do dyspozycji większą przestrzeń. Z powodu stworzenia trasy rowerowej o jeden pas mniej będą mieć kierowcy samochodów.
Zmiany na moście Grunwaldzkim ujęte zostały w tzw. Tarczy dla Mobilności. W jej ramach wydzielono już drogę dla rowerów na ul. Wielopole i w związku z tym zmieniono tam parkowanie z ukośnego na równoległe do chodnika.
Przypomnijmy, że w ramach krakowskiej Tarczy dla Mobilności na początek ma zostać wydzielonych ok. 7 km tymczasowych dróg dla rowerów na pasach ruchu dla samochodów. Powstaną one na ul. Grzegórzeckiej, Wielopole, Dietla, Westerplatte - św. Gertrudy. Most Grunwaldzki ma stać się "lejkiem" ruchu rowerowego, gdzie spotkają się trasy od strony Ruczaju i ronda Matecznego.
W wielu miejscach, w których ruch rowerowy zostanie przeniesiony na jezdnie automatycznie ma się więc zrobić więcej miejsca dla pieszych, bowiem do ich dyspozycji dojdą drogi rowerowe - i tak będzie np. na moście Grunwaldzkim. Więcej przestrzeni dla pieszych zostanie też być wyznaczone na ulicy Mogilskiej czy Grzegórzeckiej.
Zmiany dotyczą też m.in. ul. Dietla - odcinka nie objętego remontem. Od ronda Grunwaldzkiego do ul. św. Stanisława oraz od okolicy skrzyżowania z ul. Starowiślną i Wielopole do ul. Grzegórzeckiej chodniki (także z wcześniej wyznaczonymi ścieżkami rowerowymi) zostaną udostępnione pieszym. Do dyspozycji kierowców będzie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, a na drugim wyznaczone zostaną ścieżki rowerowe i miejsca do parkowania.
Na ul. Grzegórzeckiej wyznaczona zostanie dwukierunkowa droga rowerowa po południowej stronie. Ruch samochodowy w stronę ronda Grzegórzeckiego będzie się odbywał po torowisku. Po północnej stronie ul. Grzegórzeckiej poszerzone zostaną ciągi piesze w newralgicznych miejscach.
W dalszej kolejności bardzo duże zmiany zaplanowano m.in. w rejonie Wawelu. Na ciągu ul. św. Gertrudy – Westerplatte powstanie dwukierunkowa droga rowerowa od strony Plant (na całej długości). Z tego powodu na wspomnianym ciągu wzdłuż Plant od ul. Dominikańskiej do ul. Lubicz będzie obowiązywać jeden kierunek ruchu dla samochodów po stronie wschodniej - w kierunku Dworca Głównego. Pozostały odcinek ma być dwukierunkowy, ale kierunek przeciwny zostanie wyznaczony po torowisku tramwajowym.
Na tym nie koniec. W okolicach Wawelu - od ul. Straszewskiego do ul. św. Gertrudy wprowadzona zostanie strefa zamieszkania z pierwszeństwem dla pieszych, którzy będą tam mogli chodzić całą szerokością jezdni.