https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Krakowski zabytek zamienił się w rzymskie ruiny [ZDJĘCIA]

Piotr Rąpalski
Trwa rozbiórka zabytkowego wiaduktu przy Hali Targowej. Robotnicy zabrali się za jego rozbieranie z takim impetem, że w kilka dni zamienił się w ruinę i przypomina liczące tysiące lat ruiny rzymskiego akweduktu.

- Prace miały być, zgodnie z deklaracją wykonawcy, prowadzone z poszanowaniem substancji historycznej. Okładziny kamienne, a nawet cegła, miały być zdemontowane, zeskładowane i ponownie użyte. Już teraz widać, że tak się nie dzieje. Po co były te zapewnienia? Kto nadzoruje prace i dlaczego prowadzone są w tak nieprofesjonalny sposób? - zastanawia się Monika Bogdanowska, była małopolska konserwator zabytków.

Czekamy na odpowiedzi PKP w tej sprawie.

Rozbiórka wiaduktu od początku budzi kontrowersje. Powstała nawet petycja w sprawie zaprzestania prac. "Jesteśmy oburzeni faktem, że pomimo trwającego kilka lat dialogu PKP ze służbami konserwatorskimi, inżynierami i przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego, w toku którego powstała koncepcja godząca zachowanie dużej części substancji zabytku z modernizacją linii kolejowej, inwestor postanowił zupełnie zignorować jakiekolwiek kompromisowe rozwiązanie. Rozbiórka oznacza nieodwracalne zniszczenie ponad stupięćdziesięcioletniego wiaduktu - jak się wydawało - na trwałe wpisanego w krajobraz miasta Krakowa" - napisali autorzy petycji, pod którą tylko w internecie podpisało się ponad tysiąc osób.

Podkreślali również, że okolice Hali Targowej są przedmiotem licznych ambitnych planów rewitalizacyjnych i urbanistycznych, dla których wiadukt będzie oczywistą dominantą. "Szczególnie w tym kontekście jego autentyczność i ciągłość trwania są nie do przecenienia" - przekonywali protestujący przeciwko rozbiórce wiaduktu.

Tymczasem 3 stycznia, z powodu przebudowy wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką, prowadzonej w ramach modernizacji linii kolejowej E30, wyłączono przejazd ul. Dietla - ul. Grzegórzecka dla ruchu samochodowego, autobusowego i tramwajowego.

Zgodnie z zapowiedziami na czas największych utrudnień wykonawca udrożni trasy alternatywne w stosunku do ul. Grzegórzeckiej, tj. ul. Powstańców Wielkopolskich, Podgórską, a także bulwary wiślane. Dojazd w okolice Hali Targowej jest zapewniony od ul. Grzegórzeckiej, a dla ruchu objazdowego drogowcy sugerują korzystać z ulicy Podgórskiej lub ulicy Powstańców Wielkopolskich.

Utrudnienia związane z inwestycją potrwają około dwóch-trzech tygodni. Zmiany dotkną linie tramwajowe i autobusowe.

FLESZ - 2 miliony od Souzy dla PZPN...?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andrzej Szydłowski
Natomiast jeśli chodzi o wiadukt to obserwując rozbiórkę z użyciem ciężkiego sprzętu ( mieszkam na Starowiślnej)jestem przekonany że wiadukt mógł być spokojnie użytkowany przez następne 150 lat.
A
Andrzej Szydłowski
25 lat minęło od wybudowania mostu Kotlarskiego przez Wisłe. Od ul. Zabłocie jest wjazd i zjazd, natomiast od ul Podgórskiej po 18 latach wybudowano zjazd w Podgórską, a 25 lat czekamy na wjazd na most. Skutek braku wjazdu na most od Podgórskiej, to między innymi nadmiernie obciążone rondo Grzegòrzeckie . Prezydent Jacek Majchrowski przed każdymi wyborami obiecuje dokończenie,nieskończonej inwestycji,lecz nie dotrzymuje słowa. Jak można władzy wierzyć skoro przez 25 lat nie mogą dokończyć zaplanowanej 25 lata temu inwestycji
G
Gość
7 stycznia, 14:13, Andrzej Szydłowski:

Dziś piątek nikt nie pracuje. Takie umowy podpisuje Majchrowski. ******** i sld

Hhaha próba odwrócenia uwagi od faktu że inwestycja jest realizowana przez pisowskie PKP za zgodą pisowskich urzędów :-)

A
Andrzej Szydłowski
Dziś piątek nikt nie pracuje. Takie umowy podpisuje Majchrowski. ******** i sld
G
Gość
Wylać beton i będzie nowy, kto ma niby mysleć o tym aby ocalić jakąś wartość historyczną i piękny element krajobrazu tamtego rejonu...
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska