- Służby techniczne PLK SA, na wiadukcie kolejowym nad ulicą Grzegórzecką, stwierdziły niewielkie uszkodzenia w szczelinie dylatacji i sąsiadujących z nią cegłach, które stanowią ozdobną okładzinę obiektu (zmodernizowany wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką to dwie niezależne budowle, stojące obok siebie, które dzieli dylatacja). Wykruszenie nie stanowi zagrożenia dla ruchu pociągów. Wykonawca inwestycji usunął luźne fragmenty okładziny. Nie ma zagrożenia dla pieszych i rowerzystów. PLK SA wezwały wykonawcę do jak najszybszej naprawy dylatacji w ramach gwarancji - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Wiadukt na Grzegórzkach wykreślony z ewidencji zabytków
Przypomnijmy, że w 2017 roku PKP PLK przystąpiły do modernizacji krakowskiej linii średnicowej, której wiadukt jest ważnym elementem. Decyzja władz konserwatorskich z 2015 r. dotyczyła zgody na przeprowadzenie w ramach prac poszerzenia wiaduktu, wzmocnienia konstrukcji oraz rozebrania jego okładziny i po poszerzeniu obiektu ułożenia jej na elewacji dobudowanej części. Podczas prac okazało się jednak, iż trudno podjąć decyzję, by wprowadzić takie rozwiązanie i dzięki niemu w przyszłości zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom.
Najpierw rozbudowano wiadukt od strony Hali Targowej. Później przez wiele miesięcy PKP PLK nie miało zgody od władz konserwatorskich na przeprowadzenie robót dotyczących rozebrania zabytkowego obiektu od strony ul. Dietla. To opóźniało całą inwestycję.
PKP PLK zwróciło się więc do władz konserwatorskich o wykreślenie zabytku z rejestru „z uwagi na ważny interes państwa”. Wpis do rejestru uchyliła we wrześniu 2021 r. decyzja ministerialna. To dało zielone światło dla kontynuowania prac.
Część wielkiej inwestycji kolejowej w Krakowie
Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką został przebudowywany do końca 2023 r. w ramach gigantycznej inwestycji realizowanej przez PKP PLK za ponad 1 mld zł dotyczącej prac na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.
W ramach tego zadania dobudowano drugą parę torów dla kolei aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice, powstał też dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
Na początku września 2023 r. roku oddano też do użytku nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki, zlokalizowany na estakadzie w pobliżu Hali Targowej przy ul. Grzegórzeckiej i w sąsiedztwie wiaduktu.
W ramach gigantycznej kolejowej inwestycji nad Wisłą wybudowano również trzy nowe mosty kolejowe. Są różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Obok jednego z mostów wybudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą Kazimierz i Grzegórzki z Zabłociem.
Powstały też estakady kolejowe (zastąpiły nasypy) o długości 700 metrów między ulicami Miodową i Kopernika.
WASZ TEMAT. Tajemnicze wybrzuszenia na ważnej ulicy w Krakowie. Droga jak pumptruck!

- Tak wyglądał Kraków ponad 100 lat temu z lotu ptaka. Wielu z tych miejsc już nie ma!
- Najmodniejsze świąteczne wianki na drzwi z okazji Bożego Narodzenia 2024
- Tak świętowano andrzejki w PRL. Wróżby, wosk i śpiew. Zobacz archiwalne zdjęcia
- MOJE MIEJSCE W KRAKOWIE. Andrzej Sikorowski: Od lat bywam tu prawie codziennie