https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Łącznica kolejowa w Podgórzu może wyglądać lepiej. Architekci mają pomysł

Arkadiusz Maciejowski
A tak, zdaniem arch. Adriana Kasperskiego, mogłaby wyglądać
A tak, zdaniem arch. Adriana Kasperskiego, mogłaby wyglądać arch. Adrian Kasperski
Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, otwarta kilkanaście miesięcy temu, do dziś wzbudza dużo emocji. Chodzi przede wszystkim o jej wygląd i - zdaniem wielu osób - nieestetyczne ekrany akustyczne. Grupa architektów ma pomysł, jak ją "ulepszyć".

- Niedawno przygotowaliśmy z naszym zespołem pomysł ożywienia estakad kolejowych w krakowskim Starym Podgórzu. Publikacja wzbudziła duże zainteresowanie i zdecydowanie pozytywne opinie mieszkańców - przekonuje arch. Adrian Kasperski.

- Pomysł jest pracą non-profit i powstał aby wywołać dyskusję mieszkańców Krakowa oraz pokazać, że takie agresywne przykłady brzydoty w przestrzeni miejskiej da się naprawić. Problem jest ogólnopolski, zamiast Krakowa i estakad w Podgórzu można wpisać tutaj dowolne inne miasto w Polsce, w którym znalazłyby się podobne miejsca, wymagające interwencji - podkreślają architekci.

I dodają "W krakowskim Starym Podgórzu mamy do czynienia z infrastrukturą kolejową, której projekt został potraktowany przez PKP jako zaspokojenie swoich podstawowych potrzeb – usprawnienia ruchu pociągów na trasie Kraków – Zakopane. Jeśli jednak zmienić perspektywę i popatrzyć na cały aspekt z perspektywy mieszkańca Podgórza, Zabłocia (a w przyszłości Kazimierza, Grzegórzek) widzimy ogromny krzykliwy niebieski obiekt, który nie daje nic miastu, tworząc dodatkowo estetyczną barierę. Uważam, że wykorzystując ogromne środki z Unii Europejskiej i ingerując tak w mocno w miejski krajobraz, PKP powinno dać mieszkańcom coś w zamian. Niestety nie tylko nie daje nic w zamian (przecież pod estakadami jest obecnie ogromna przestrzeń na wiele miastotwórczych funkcji takich jak ławki, alejki, meble miejskie, mała architektura, skwer, mikropark, multifunkcjonalne boisko, plac zabaw, ścieżka rowerowa), ale dodatkowo zdecydowali o zastosowaniu krzykliwego niebieskiego koloru na ekranach akustycznych oraz w całym pasie górnej konstrukcji".

Zdaniem arch. Adriana Kasperskiego, na łącznicy PKP powinna pojawić się zieleń, która zmieniłaby oblicze tej konstrukcji.

Przejdź do galerii i zobacz, jaką "zmianę" dla łącznicy proponują architekci.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krak
Szkoda, że architekci nie mieli pomysłów jak projektowali to szkaradztwo. Żal patrzeć jak z roku ma rok coraz bardziej szpecą nasze ukochane miasto. Opera, stadion Wisły, ta łącznica kolejowa to przykłady jak nie powinno się projektować! W świadomość mieszkańców pozostaną jako symbole prezydentury Majchrowskiego.
G
Gość
Doceniam dobre intencje pana architekta, lecz pomysł na organizację miejsc rekreacyjnych pod estakadą jest jednak trochę groteskowy. Czasem tego rodzaju idee bywają jednak realizowane. Ostatni znany mi przypadek to zachęcanie krakowian do wypoczynku w zrewitalizowanym Parku Krakowskim, zwłaszcza w części przylegającej do Alei Adama Mickiewicza. Miłego relaksu!
r
rem
Pomysł jak to utrzymać przy życiu?
Ostatnio popularne sa zielone dachy budynkow stawianych w miescie. Szkoda tylko że taki dach wysycha na pieprz po miesiacu.
r
rolnik ekologiczny
tak, tak…najlepiej pokryć stalową siatką z nierdzewki (najdroższa) i zasadzić mchy, paprocie i storczyki - następnie zrobić rozkładane tunele foliowe, żeby storczyki wytrzymały przez zimę - a na koniec za ciężką kasę (oczywiście z jaśnie panującej EU) opracować system nawadniania i równocześnie nawożenia z wykorzystaniem płynów z toalet pociągów PKP… tylko jakoś trzeba pomyśleć jak zrobić, żeby gnojowica nie kapała na łby tym na dole (np. deszcz może wypłukiwać), bo to substancja żrąca i powoduje dziury w berecie…
s
stara baba
tak, tak… tylko kremowym… w szczególnośc będzie dobrze wyglądał jak trochę przyrdzewieje…
l
lem
ale tylko rosliny zimozielone - inne wykluczone
M
Maciejas
KONIECZNIE ZLIKWIDOWAĆ TO "niebieskie g....... " OKROPNE, KOSZMARNE, BEZGUŚCIE, TANDETA I SZMIRA ............ ! ARCHITEKT CZY TEZ PROJEKTANT TEGO "g..... ozdobnika" powinie dostać zakaz wykonywania zawodu NA 10 LAT A TYM CZASIE ODBYĆ PIELGRZYMKĘ PIESZĄ Z KRAKOWA DO RZYMU NASTĘPNIE DO BARCELONY I PRZEZ PARYŻ PRAGĘ DO KRAKOWA ! PIESZĄ BY ZOBACZYŁ PO DRODZE CO I JAK SIĘ BUDUJE !!!
D
Dziadek
Po co komu ta łącznica? Lepiej przerobić ją na drogę szybkiego ruchu!
O
Otępiały jak katolik !
Jakieś zarzygane głupoty, zamiast zagospodarować teren i na dole nasadzić niskopienna zieleń. Tępe pisiory od tchórzliwego karzełka nic nie potrafią z sensem zrobić. Poprzednio, (2007r)jak min. finansów był niejaki bauc ( zwany buucem) zostawili ponad 90 mld długu. Teraz, ta piękna republika bananowa, raczej się już nie podniesie.
H
Huop
Zielone wygląda jeszcze bardziej katastrofalnie.
e
ekoista
Brawo ! Że dajecie przykład jak można naprawić to co zostało schrzanione w przestrzeni miejskiej, ale także robicie to bezinteresownie :)
k
koko
Kto dał zezwolenie na to wiszące brzydactwo? Nie było innej alternatywy? Esteci powinni współdecydować a nie kolejarze. Przyjdzie czas, że kiedyś to wyburzą.
M
MD
A pomyślał ktoś jak te nieszczęsne pnącza będą wyglądały zimą kiedy nie będą już takie zielone? Syf i tyle...
M
Mleko
Bez sensu jest przerabiać nowa estakadę, każdy ma inne odczucia estetyczne, jak ktoś lubi niebieski kolor to mu nie przeszkadza. Zresztą koresponduje to barwami krakowskiej komunikacji.
w
wer
Punktowo wygląda świetnie. W szerszej panoramie na tle tego miasta jest dramatycznie. Proponuję zdemontować ekrany (które również zasłaniają widok pasażerom pociągów) a całą estakadę pomalować jednorodnym, stonowanym kolorem (np. popielatym, zieleonym lub kremowym).
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska